Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 18.12.12 kl. 11:14

Ny Octavia vokser ind i firmaklassen

Større og langt mere moderne Skoda Octavia lander til foråret.

Kvaliteter som en mellemklassebil til samme pris som en bil i kompaktklassen. Sådan beskriver Skoda selv den nye Octavia, som de har løftet lidt af sløret for, inden bilen får verdenspremiere på biludstillingen i Geneve til marts.

Designmæssigt ligner den sig selv, men stilen er gjort skarper, en anelse mere sportslig og endnu vigtigere: Hele bilen er vokset, så den nu måler hele 4,66 meter i længden og dermed aspirerer til firmaklassen.

Længere mellem hjulene

Afstanden mellem akslerne er øget med 11 centimeter i forhold til den nuværende, og det bør sikre rigelige pladsforhold agter, mens bagagerummet er enormt med 590 liter. Alt i alt en væsentligt større bil end den nye VW Golf, som Octavia ellers deler teknik med.

Den er således baseret på samme platform som ”søsterbilerne” Audi A3, Seat Leon og VW Golf 7, men det geniale ved undervognsteknologien er, at den kan strækkes, og det har Skoda altså valgt at gøre – derfor er akselafstanden fem centimeter længere end i den nye Golf.

Præcist som med Golf, har Octavia også tabt vigtige kilo på badevægten – tjekkerne hævder helt op til 100 kg i visse modeller – mens motorprogrammet er det samme som i Golfen.

Fra 105 til 180 hestekræfter

På dieselsiden begynder løjerne ved1,6 diesel med 105 hk, mens 2,0 versionen kaster 150 hk af sig. Topmodellen med 1,8 liters benzinturbo har fremover 180 i stedet for 160 hk. Derudover skal vi forvente 1,2 og 1,4 TSI benzinturboer med omkring 86, 105 og 125  heste.

Den mest økonomiske Octavia er Greenline-versionen med 1,6 liters dieselmotor, der kører helt op til 29,4 km/l.

Selvfølgelig kan et udvalg af motorerne leveres med DSGautomatgear, og nogle kan endda tilkøbes med træk på alle fire.

Helt nyt er en række nye sikkerheds- og assistentsystemer, som nødbremsefunktion, og fodgængerbeskyttelse med aktiv motorhjelm, som selv popper op, hvis man påkører en fodgænger. Derudover kan Octavia fås med op til ni airbags – blandt andet en knæairbag og sideairbags til bagsæderne.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Toyota i stor motoroffensiv

Det japanske mærke ruller 14 nye brændstoføkonomiske motorer ud i løbet af 2015.
forsiden lige nu

Psykisk syge: Tag penge fra andre syge

Psykisk syge og deres pårørende kræver 2 mia. kr. ekstra til psykiatrien.

Brøler forsinker supersygehus i Odense

Region Syddanmark kritiseres for planlægningen af milliardbyggeriet.

Apple overrasker eksperterne positivt

Apples nye regnskabstal overstiger forventningerne takket været et tilfredsstillende iPhone-salgstal.

Mette Frederiksen om S-krise: Danskerne har ret

Socialdemokraterne skal tage befolkningens problemer mere alvorligt, lyder det.

LO frygter slagsmål under Thornings tale

Det kan ende i slåskamp ved statsministerens tale 1. maj, advarer LO-chef.

Ledigheden i industrien dykker

Faldende ledighed skaber frygt for flaskehalse og rejser tvivl om behovet for vækstpakker.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
"Turisterne har ødelagt Barcelona"
I en kontroversiel dokumentarfilm fortæller byens indbyggere, hvordan Barcelona er ved at blive til en "forlystelsespark". 
Se flere
Motor
Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne
Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd. 
Se flere