*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

søndag 23. november 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 18.12.2012 kl. 11:14

Ny Octavia vokser ind i firmaklassen

Større og langt mere moderne Skoda Octavia lander til foråret.

Kvaliteter som en mellemklassebil til samme pris som en bil i kompaktklassen. Sådan beskriver Skoda selv den nye Octavia, som de har løftet lidt af sløret for, inden bilen får verdenspremiere på biludstillingen i Geneve til marts.

Designmæssigt ligner den sig selv, men stilen er gjort skarper, en anelse mere sportslig og endnu vigtigere: Hele bilen er vokset, så den nu måler hele 4,66 meter i længden og dermed aspirerer til firmaklassen.

Længere mellem hjulene

Afstanden mellem akslerne er øget med 11 centimeter i forhold til den nuværende, og det bør sikre rigelige pladsforhold agter, mens bagagerummet er enormt med 590 liter. Alt i alt en væsentligt større bil end den nye VW Golf, som Octavia ellers deler teknik med.

Den er således baseret på samme platform som ”søsterbilerne” Audi A3, Seat Leon og VW Golf 7, men det geniale ved undervognsteknologien er, at den kan strækkes, og det har Skoda altså valgt at gøre – derfor er akselafstanden fem centimeter længere end i den nye Golf.

Præcist som med Golf, har Octavia også tabt vigtige kilo på badevægten – tjekkerne hævder helt op til 100 kg i visse modeller – mens motorprogrammet er det samme som i Golfen.

Fra 105 til 180 hestekræfter

På dieselsiden begynder løjerne ved1,6 diesel med 105 hk, mens 2,0 versionen kaster 150 hk af sig. Topmodellen med 1,8 liters benzinturbo har fremover 180 i stedet for 160 hk. Derudover skal vi forvente 1,2 og 1,4 TSI benzinturboer med omkring 86, 105 og 125  heste.

Den mest økonomiske Octavia er Greenline-versionen med 1,6 liters dieselmotor, der kører helt op til 29,4 km/l.

Selvfølgelig kan et udvalg af motorerne leveres med DSGautomatgear, og nogle kan endda tilkøbes med træk på alle fire.

Helt nyt er en række nye sikkerheds- og assistentsystemer, som nødbremsefunktion, og fodgængerbeskyttelse med aktiv motorhjelm, som selv popper op, hvis man påkører en fodgænger. Derudover kan Octavia fås med op til ni airbags – blandt andet en knæairbag og sideairbags til bagsæderne.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Stor oplevelse i ny minibil fra Opel

Opel er klar med en ny Corsa efter jul. Den er rummelig, virker meget helstøbt, og det indre henter inspiration fra Adam.
forsiden lige nu

Danskere: Det sejler i Grønland, men grønlænderne må klare den selv

Et flertal af danskerne har ikke tiltro til, at de grønlandske politikere er i stand til at styre landet i en positiv retning.

Kommuner afviser flygtninge fra bestemte lande

Tjetjenere og romaer er flygtninge, som nogle kommuner forsøger at undgå. Et problem, påpeger kritikere.

USA vil bevæbne irakiske stammefolk med skydevåben

Pentagon vi bruge 150 millioner kroner til våbenhjælp til irakiske stammefolk, der kæmper mod Islamisk Stat.

Red Bull-straf sender Magnussen to pladser frem

Forbudte dele på frontvingerne hos Red Bull betyder, at Kevin Magnussen starter som nummer ni i Abu Dhabi.

Undgå de moralske tømmermænd efter firmajulefrokosten

Det kan få konsekvenser, hvis du ikke kender spillereglerne. Få råd fra en takt og tone-ekspert.

Esbjergs ”spejderdrenge” viste karakter mod Hobro

Laudrup-finte, langskudsdrøn og hattrick resulterede i seks mål i en af sæsonens bedste kampe.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce