Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
onsdag 23. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 11.11.12 kl. 08:32

Menukortets bedste kaffe

Opel udvider sit menukort med en vellykket kop Mokka.

Kender du det nordvestlige hjørne af Tyskland? Friesland med øen Sild – eller Sylt, som tyskerne siger – lige ude i havet? Et område, der på én gang minder om de flade arealer og brede strande oppe i Vendsyssel. Og marskarealer, der leder tankerne hen på Tønder og måske turen over til Rømø.

Opel Mokka helt kort
  • Ny bil i klassen for mindre SUV'er. Baseret på en ny platform, der er konstrueret netoptil en bil af denne type. Foreløbigt to benzinmotorer og en diesel - flere er på vej. Mokka kommer med to transmissions-systemer, dels som forhjulstrækker, dels som firehjulstrækker. Priser fra 266.000 kroner for billigste benzin og fra 316.000 kroner for billigste diesel. Lancering i DK: straks i det nye år.

Ny bil på ny platform

Her af alle steder har Opel valgt at introducere mærkets lige nu nyeste model, SUV'en Mokka. Ny bil på ny platform, benzin eller diesel, forhjuls- eller firehjulstræk. En på alle måder overraskelsernes bil.

For det første fordi Mokka slet ikke er så lille, som man umiddelbart skulle tro, når man udelukkende har set den på et billede. Ja, faktisk er den så stor, at Opel under aftenens tekniske gennemgang måtte sige, at Mokka altså ikke ”står på” teknikken fra en Corsa, som mange journalister ellers havde skrevet. Mokka har sin egen platform, der er væsentligt større.

Dernæst er Mokka en overraskelse, fordi den kører fremragende af en bil af denne type at være. Med firehjulstræk nærmest sporty i sin styring, med baghjulstræk komfortabel – og i alle tilfælde særdeles velkørende.

Dertil har Mokka nærmest perfekte sæder. Opel har skruet yderligere op for ”sæde-teknologi” og har givet Mokka helt nye sæder med deres eget navn, nemlig AGR-sæder – en betegnelse, der refererer til kampagnen ”Aktion Gesunder Rücken”.

Resultatet er overbevisende: Lårstøtten er glimrende, mens rygstøtten slet og ret er perfekt.

Godt design

Endelig er Mokkas design en overraskelse. Hvordan nu det?

 Jeg havde jo på forhånd set bilen på billeder, inden jeg mødte den første gang ”live” på P-pladsen ved Hamborg Lufthavn. Men den snyder på billeder: For det første ser den væsentlig mindre ud, end den er – det var jo derfor, at nogle journalister havde udråbt den til en ny SUV på en Corsa.

1,4 Turbo Cosmo 4x4
  • Type: 4-5 personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. rækkebenzin, 2,0 liter, 140 hk ved 6.000 o/min., 200 Nm ved 1.850-4.900 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 15,6 km/l.
  • CO2-udslip: 149 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t: 9,9 sek., topfart: 190 km/t.
  • Pris: 334.900 kroner.

Designet

Dernæst er den glimrende designet: høj og bred forneden, høj og smal foroven. Og med store hjul. Alle Mokkaerne, vi nyder i dag, står på 18”-hjul, der er standard, men 19” er allerede på vej. Modige former og store hjul holder altid. Og det gør det også her.

Apropos de store hjul: Prøv at lægge mærke til, at designerens skitser af kommende biler omtrent altid har enormt store hjul. Sådan er det også med den sidste og afgørende skitse af Mokka. Det interessante her er så bare, at virkelighedens hjul er lige så store som dem på tegningen.

Når designere tegner store dæk og fælge er det jo fordi, det ser dynamisk ud, som de siger til hinanden og til fabrikkernes beslutningstagere. Når ingeniørerne senere alligevel vælger mindre hjul, skyldes det oftest, at så store hjul kan gå for meget ud over bilens komfort. Men hvad så her; er den nye Opel Mokka i virkeligheden en ukomfortabel bil? Det korte svar er: nej.

Sporty og komfortabel

For det første sidder man jo fremragende i sæderne. Dernæst er bilen udmærket lyddæmpet. Men hvad med komforten fra affjedringen inkl. hjulene? I de tohjulstrukne versioner er Mokka direkte komfortabel, ja, på nogle typer ujævnheder næsten blød. Og den firehjulstrukne Mokka er ganske komfortabel, ja, i hurtige sving næsten direkte sporty.

Dommen

Slet og ret en af de bedste SUV'er i denne størrelse.

Plus:

  • Design
  • Kørestilling og sæder
  • Affjedring

Minus:

  • Plads på bagsædet

Det skyldes, at Opel som udgangspunkt har designet hjulophæng og affjedring, der sikrer en som udgangspunkt komfortabel bil. Dernæst har tyskerne valgt at afstemme fjedre og støddæmpere i to retninger afhængig af version. Mokka med forhjulstræk er afstemt til den bløde side, Mokka med firehjulstræk til den sporty side. Utraditionel tænkning og en smart idé, der sikrer en mini-SUV (der altså ikke er så lille endda) til alle.

SUV'en

Apropos to- og firehjulstræk. En SUV – eller off-road'er som vi sagde nogle bilgenerationer tilbage – er jo i sin idé en blanding mellem en terræn- og en asfaltbil. Så selvfølgelig har sådan en bil firehjulstræk – eller rettere, selvfølgelig havde den firehjulstræk. Men det var før, forbrug og CO2-udslip var så afgørende for en bils succes som i dag. Nu sælges biler i den grad på CO2-udslippet.

I jagten på lavere CO2 er SUV'erne generelt blevet mindre og lettere, de er gået fra store motorer til mindre og adskillige er gået fra firehjulstræk til træk på kun to hjul. Hvad transmissionen angår, har Opel åbnet for frit valg mellem begge muligheder. Mokka fås med forhjulstræk alene eller med firehjulstræk.

På jagt efter Qashqai

På motorsiden kan man vælge mellem diesel og benzin. Men i begge tilfælde er det muligt at pege på en moderne downsized turbo, der har det bedre med udslip end motorerne før 2008 – altså før den internationale finanskrise, der tvang bilfabrikkerne til at gøre noget effektivt ved dette med CO2.

Jeg har været ude at lade Mokkas fire 18”-hjul røre det kolde sand på stranden, jeg har haft den ude at soppe i Nordsee, som de siger her. Og nu cruiser jeg tilbage mod slutdestinationen, nemlig Parkierung 4 ved Hamborg Lufthavn. At den nye Opel AUV større end en Corsa kører godt, er ikke nødvendigt at diskutere. Men har den så en chance i Danmark? Som altid – det handler om prisen.

Med en startpris på 265.900 kr. og en prisliste, der på alle måder ligner den direkte konkurrents, Nissan Qashqai, skulle prisen være på plads. Og Nissan QQ er jo et klart sigtepunkt for Opel, idet det netop er den, der for alvor har været de seneste sæsoners succes-historie i Danmark.

Og over én nat er Qashqai i den grad blevet en SUV fra 00'erne. Et af nutidens bedste bud på en bil af den type i dette prisleje parkerer jeg om lidt: Opel Mokka.

PS: Da jeg første gang skulle nyhedsomtale den nye Opel, huskede jeg lige navnet en anelse forkert. I info-materiale fra tyskerne havde jeg jo læst om det tekniske design, motorer og navnet – den lækre varme drik, som jeg sætter så meget pris på. Så Fingrene kom til at omtale den nye tyske SUV som Opel Kakao. . Om jeg nåede at opdage fejlen er jeg usikker på. Så hvis du en dag læser en artikel om Opel Kakao, ved du hvorfor.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Advarsel mod piratpærer til bilen

Producenten advarer mod pærer, der ligner de ægte, men giver ringere lys.
forsiden lige nu

It-kriminelle praler med fupnumre

Lederen af et forbrydersyndikat udlodder en Audi Q7 til månedens medarbejder, og en gruppe marokkanere, der laver phishingsvindel i Danmark, praler med det på Facebook.

Supermarkeder holder datomærkning skjult

Forbrugerne skal kende til mærkningen, mener Forbrugerrådet Tænk og fødevareministeren.

Saudisk prins dræbte 2.100 udryddelsestruede fugle

Endnu en sag om en saudisk prins med opsigtsvækkende udskejelser har set dagens lys.

Jysk succesbank løfter overskud 44 pct.

Der var fremgang over stort set hele linjen for Ringkjøbing Landbobank i første kvartal.

Google giver pengene tilbage for fup-app

Google er nødt til at undskylde for app, der er downloadet mere end 10.000 gange.

V: Aktion mod Thorning er barnlig

Venstres gruppeformand, Kristian Jensen, kalder den planlagte fløjteaktion mod statsministeren for barnlig.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce