Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 02.06.12 kl. 11:19

Luksus-Golfen slår det meste

Af FLEMMING HASLUND, Bilzonen.dk

Den nye Audi A3 er en af årets vigtigste bilnyheder. Hvor god, den så er, kan du læse her.

Audi A3

Audi A3 - helt kort

  • A3 er modellen fra Audi i Golf-klassen. Lanceret første gang i 1996 som Audis dengang mindste model, kommer fra september som en helt ny bil med ny platform, nyt karrosseri og nye motorer samt naturligvis ny kabine. Et bredt udvalg af 4-cylindrede benzin- og dieselmotorer samt tre forskellige gearkasser, 6-trins manuel og både 6- og 7-trins dobbeltkobling. Som den Audi den er, tilbydes både forhjuls- og firehjulstræk. Flere karrosserivarianter følger, cabriolet og antagelig sedan. Desuden et bredere udvalg af motorer inkl. hybrid i den ene ende og en RS i den anden.


Audi A3 1,4 TFSI COD - teknikken

  • Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. række-benzin, 1,4 liter, 140 hk, 250 Nm.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 24,4 km/l
  • CO2-udslip: 108 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 8,3 sek. Topfart: 223 km/t
  • Pris: 317.000 kr.


Priserne

Benzin

  • 1,2 TSFI: 105 hk. 285.000 kr.
  • 1,4 TSFI: 122 hk. 308.000 kr.
  • 1,4 TSFI COD: 140 hk. 317.000 kr.
  • 1,8 TSFI: 180 hk. 372.000 kr.

Diesel

  • 1,6 TDI: 105 hk. 287.000 kr.
  • 2,0 TDI: 150 hk. 331.000 kr.
  • 2,0 TDI: 184 hk. 368.000 kr.


A3 - modelhistorie

  • 1996: Generation 1, lanceret som 3-dørs hatchback. Længden er 4,14 meter. 5-dørs version dukker op i 1999.
  • 2003: Generation 2, lanceret som 3-dørs hatchback, 4,20 meter lang. 5-dørs version nu med navnet Sportback lanceres i 2004.
  • 2008: Generation som cabriolet lanceres.
  • 2012: Generation 3, lanceret i efteråret 2012. Den aktuelle model er 4,24 meter lang. 5-dørs Sportback får verdenspremiere i 2013, antagelig i marts.

Hmm, der er tre muligheder. Men lige nu, her ca. 10 km over Paris og med SAS på vej hjem fra Mallorca, ved jeg ikke præcist, hvilken af de tre der virkelig overbeviste mig.

Måske var det i det sekund, jeg i går formiddags så en 180 hestes stå der i lufthavnshallen. Et nummer rødere end postkasserød og på elegante 18”-hjul. Så flot. Måske var det, da jeg hen mod middag cruisede ad motorvejen Palma de Mallorca i retning vest. Så komfortabel. Eller måske var det, da jeg midt på eftermiddagen røg hen over en særligt tricky svingkombination derude på vestøen. Så dynamisk.

Så flot. Så komfortabel. Så dynamisk er den nye Audi A3, som jeg netop har tilbragt et par dage med. Officiel verdenspremiere i ferieparadiset ud for Spaniens østkyst. Cirka 25 biler linet op i et udvalg af moderigtige farver: Uskyldshvid, brandbilrød og en mørkebrun metallic-én.

Flot, komfortabel og dynamisk.
 

Veldrejet evolution

At en ny Audi er flot burde ikke overraske mig. Tyskerne er inde i en stime af veldesignede modeller nu. Alligevel stod jeg med hånden under hagen, da jeg for nogen tid siden så den nye A3 for første gang i levende live. Men det var på en udstilling - og måske mindede den dér mig alligevel for meget om de andre Audi'er - A4'er, A1'er og de fleste. Og der, for nogle uger siden, så den nye A3 ikke tilstrækkelig ny ud.

Men nu, på Mallorca, i levende live, så at sige, ser jeg for første gang, hvor veldrejet A3 2012 er. Fortsat absolut A3, men alligevel helt ny. 2012-udgaven er mere skarpskåren, den har en tydelig, let stigende karrosserilinje fra forlygte til baglygte. Og skuldrene - brede på den fede måde. Og så i den røde lak og på et sæt hjul i størrelsen 18”. Designet er godkendt, ja, mere end godkendt.

Gennemført komfortabel

At den nye Audi A3 er komfortabel - dét overrasker mig ikke det mindste. Bjergveje, bystræder, åbne landeveje og de tæppebelagte motorveje her ude på den vestlige del af ferieøen bekræfter det igen og igen. Især da vi i 6. gear glider blødt og mildt ad motorvejen fra Palma de Mallorca i retning vest. Hvis jeg ikke aflæste hastigheden på speedometeret, ville jeg ikke ane, om vi kørte 130, 90, ja, måske langsommere endnu. Eller 150.

Så gennemkomfortabel er A3. Først og fremmest er kørestillingen behagelig: Jeg sidder slet og ret perfekt i sædet, og rattet er vinklet i en tilpas lodret stilling foran mig. Rattets tykkelse og diameter. Andre bilfabrikker kan bare købe sådant et multifunktionsrat i læder til en A3 og så gå hjem og kopiere, for det er sådan, det skal gøres.

Komforten fortsætter med en affjedring, der æder ujævnhederne, men i øvrigt holder karrosseriet i ro. Det er sådan, affjedringen på A3 fungerer.

Komfort er også lav lyd fra det hele, altså motor, fartvind og dæk. På det spanske motorvejstæppe er lyden omtrent så lav, at den slet ikke er der. Det er dybest set derfor, jeg ikke kan mærke, om farten er det ene eller det andet.

Og endelig er komfort også et spørgsmål om motoren. Den nye 1,8-liters TFSI-motor - som er den, jeg kører lige her og nu - siger ingenting, og den vibrerer ikke. Den sender bare bilen af sted i en fart, der ville få en kun lidt ældre GTI til at ryste af skræk. Og dækstøj er ikke noget, Dunlop har tænkt sig at gøre et nummer ud af i dag.

Så når det gælder komfort: A3 er i den grad godkendt.

artiklen fortsættes...
1 - 2 - 3
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.
forsiden lige nu

Rusland viser militære muskler

Som svar på Ukraines "militærmaskine" foretager Rusland militære øvelser nær Ukraine.

Ups: 110.000 børn fik brev fra Skat

Endnu engang har der været rod i Skats systemer.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.

Disse biler er bare bedst

Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice.

Stor sølvskat fundet af amatørarkæolog

Skatten kan være gravet ned af et medlem af berømt fynsk familie.

Forfatter: Sønderjylland bør være tysk

Sønderjylland har ikke noget ud af at være en del af Danmark, mener kendt dansk forfatter.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce