*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 11. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 27.05.2012 kl. 11:21

Lille båd med smart design

Af MORTEN BRANDT, BådNyt

Elan 210 er spækket med innovation og smart design. Holder det blændende udseende i mål?

Det var sidste år på messen Boot i Düsseldorf, at det slovenske Elan-værft præsenterede det, der hurtigt blev messens darling, den lille Elan 210. En lille båd spækket med innovative påhit, med et smart ydre og en overraskende rummelig kahyt. Man kunne blive den glade ejer af en lille båd med et stort potentiale til en lille pris, for de første 20 både var sat til salg til den overraskende lave pris på 20.000 euro - svarende til 148.500 kr. (u/moms, skat m.v.).


 


Det, Elan gør anderledes med 210'eren, er, at dens design mere ligner en Volvo Ocean Race-konstruktion end det, den er - en trailerbåd.

Så forventningerne var store, da vi gik på vandet en steghed sensommerdag i august i let luft.

Vi var tre om bord, og der var god plads i cockpittet. Båden var trods dobbeltroret let at mærke og styre, og den gik godt. Det er en lille båd, og man sidder i sagens natur tæt på vandet. Kanter og karme er vinklet rigtigt, så man sidder også, som man skal, når båden krænger. Der er godt med snor og trimliner i det lille cockpit, og i den lette vind sad de, som de skulle. Vinklerne passede, og det var let at betjene skøderne i forhold til frølår og spil.

 

Duel med SeaScape18

Vinden var så let, at vi skulle arbejde aktivt med vægten for at trække den op på knækspantet og minimere den ellers store, våde overflade. Mens vi lå og trimmede, var vi så heldige pludselig at have et andet slovensk pletskud, SeaScape 18, på bagbord. Der er ikke noget som en anden sejler, som kan få én til at trimme og forsøge at vride mere fart ud af en båd. Efter at have trimmet ind og rykket rundt i båden fik vi fart og højdeoverskud i forhold til SeaScapen. Da vi faldt af, havde vi i den ultratynde luft svært ved at finde vinklerne med den lille gennaker oppe. Tydeligt var det efter tre bomninger på relativ kort distance, at det gjorde ondt på den tungere Elan, hver gang vi skiftede halse.

Efter den lille duel kunne vi opsummere, at både og udstyr fungerede, som det skulle. Vi havde aldrig været i båden før, men alligevel sad hal og trimliner, hvor vi forventede, at de sad. Det var heller ikke behæftet med nogen form for raketvidenskab at få båden til at sejle - den gjorde, som den skulle. Nu var der virkelig let luft, og selv om det er bedre at bedømme en båd fra mellemluft og opad, så følte vi, at båden godt nok var tungere end først opgivet, men den var stadig meget let i forhold til sammenlignelige både, hvilket gør, at man fornemmer båden, og at den mærkes letdrevet.

Et dukkehus om læ

Om læ er båden apteret diminutivt, men stort set alt, hvad du kan finde på større både over 30 fod, finder du på en Elan 210 - bortset fra ubrugt plads.

Der er skabe med sejldug, der lukker smart, køjer til fire - ideelt set to voksne og to børn - et blus, en vask, en køleboks og et toilet. Flere af disse er på ekstralisten, men de er der.

Med sin vægt på cirka 1.200 kg er båden optimal til trailerbrug. Du kan sætte den på biler som f.eks. VW Touran eller en Ford Mondeo. Dermed behøver man ikke nødvendigvis en fast havneplads eller at føle sig begrænset til kun at sejle i hjemlige farvande.

Den er imidlertid kun godkendt i kategori C, og det er dermed ikke en båd, man sejler til Middelhavet i, men hvad betyder det, når man kan køre den derned?

Til en sportslig familie

Båden var i årets udgave af European Yacht of the Year nomineret i Family Cruiser-klassen. Det undrede mange sig over. Ikke desto mindre er det den rigtige kategori. Båden henvender sig til familiesejlerne frem for kapsejlerne. Den er bl.a. fyldt med udstyr om læ, der er overflødig på enhver 21 fods performance-orienteret båd. Det er båden til den sportslige børnefamilie, til søspejderne med hang til mere komfort end en kragejolle, eller til parret, der søger det basale inden for sejlads og friluftsliv.

Spøgsmålet er så, om den gør det, den skal. Det enkle svar er ja - langt hen ad vejen. Nu er det jo imidlertid vores sure pligt at finde det, vi opfatter som svaghed, og her kommer det: Hvis vi begynder ovenfra, ville en simpel kulfibermast gøre en stor del for at få båden ned på den vægt på 800 kg, der blev beregnet i udgangspunktet - lettere både er generelt mere velsejlende både. Bl.a. ville båden uden tvivl plane hurtigere, hvis den havde en lavere vægt.

Der var også virkelig mange snore og liner i cockpittet. Jeg ved, det er en mindre detalje, der for nogle vil fremstå som et luksusproblem, men spørgsmålet er, om værftet ikke havde gjort familiesejlerne en tjeneste ved at simplificere cockpittet lidt.

Størrelsen betyder noget

Bovsprydet er for kort, synes vi. Vi ved, at nogle mener, at størrelsen ikke betyder noget, men den tror vi ikke på. Bovsprydet skulle have været en meter længere. Det ville uden tvivl have fået de store, salige smil frem på rorsmand og besætning med en større gennaker.

Mest problematisk er konceptet med påhængsmotoren under cockpitdørken. Lige så god ideen synes at være, hvis det hele virker som lovet og forventet, lige så dårlig er den, når det modsatte er tilfældet. Kort fortalt kan man med et stativ vippe motoren op og ned, så motorbenet er i vandet ved f.eks. havnemanøvre og helt ude af vandet, når man sejler, så det ikke laver vandmodstand. I hullet, hvor benet går ned, sætter man i stedet en prop, så bunden af båden bliver glat og fin.

Imidlertid var det mere end problematisk selv inde i havnen at håndtere vippemekanismen og få motoren hhv. op og ned. Og spørgsmålet er, om man reelt kommer til at bruge systemet, eller om man blot vælger at sejle med påhængsmotorbenet i vandet hele tiden. Vores anbefaling vil klart være, at man i stedet monterer påhængsmotoren på et beslag på hækken og så bruger pladsen under cockpitdørken som stuverum.

Om læ er vi ganske glade og fornøjede med den imponerende omfangsrige indretning på det lille areal. Vi kan dog ikke helt udlade at kommentere på wc'et, som må betragtes som et nød-wc. Jeg vil i hvert fald nødigt ligge i køjen, mens andre forretter deres nødtørft.

Vi synes, at Elan næsten kommer i hus med deres store satsning på en lille båd, og vi giver den fire ud af seks stjerner.

Elan 210
  • Længde overalt: 6,6 m
  • Længde vandlinje: 6,34 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Dybde: 0,5-1,55 m
  • Vægt: 1200 kg
  • Storsejl: 14,5-16,7 m2
  • Fok: 11,6 m2
  • Gennaker: 52 m2
  • Motor: Påhængsmotor 6 hk
  • CE-kategori: C (inshore)
  • Design: Humphreys Yacht Design & Elan Design Team
  • Pris: 178.500 kr.
  • Dansk forhandler: JMarine, tlf.: 2323 3949


LÆS OGSÅ: Sporty og velsejlende turbåd

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Peugeots flagskib på en svær opgave

Facelift til 508 næppe nok til at hamle op med ny Ford Mondeo og VW Passat.
forsiden lige nu

Frygtet sygdom på vej ud af kontrol

Hundredvis af ”rummænd” er sat ind i Vestafrika for at stoppe udbruddet af den frygtede sygdom ebola. Men stadig flere bliver smittet og dør.

Berømt modeldronning er død

USA’s ukronede modeldronning, som også skabte flere danske stjerner, havde kun et talent.

Madministeren angriber købmænd

Dan Jørgensen: Supermarkedskæderne skader danskernes sundhed.

Diabetes-opdagelse kan være livsvigtig

Danske forskere har opdaget en mekanisme, der bidrager til udviklingen af diabetes 1.

Tidligere PET-chef: Kraftig tysk reaktion i spionsag

Den tyske regering har ventet på en mulighed for at markere sig over for USA.

Moskva: Flere ukrainske beskydninger af russisk grænsepost

Ifølge Rusland har den ukrainske hær sendt granater mod den russiske grænsepost ved Gukovo.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Ferie uden svimlende mobilregning
Der er mange penge at spare på udlandstelefoni, hvis man undersøger priserne, inden man rejser. Det er især dataforbruget, som afgør, hvilket teleselskab som er mest fordelagtigt. 
Se flere