Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 27.05.12 kl. 11:21

Lille båd med smart design

Af MORTEN BRANDT, BådNyt

Elan 210 er spækket med innovation og smart design. Holder det blændende udseende i mål?

Det var sidste år på messen Boot i Düsseldorf, at det slovenske Elan-værft præsenterede det, der hurtigt blev messens darling, den lille Elan 210. En lille båd spækket med innovative påhit, med et smart ydre og en overraskende rummelig kahyt. Man kunne blive den glade ejer af en lille båd med et stort potentiale til en lille pris, for de første 20 både var sat til salg til den overraskende lave pris på 20.000 euro - svarende til 148.500 kr. (u/moms, skat m.v.).


 


Det, Elan gør anderledes med 210'eren, er, at dens design mere ligner en Volvo Ocean Race-konstruktion end det, den er - en trailerbåd.

Så forventningerne var store, da vi gik på vandet en steghed sensommerdag i august i let luft.

Vi var tre om bord, og der var god plads i cockpittet. Båden var trods dobbeltroret let at mærke og styre, og den gik godt. Det er en lille båd, og man sidder i sagens natur tæt på vandet. Kanter og karme er vinklet rigtigt, så man sidder også, som man skal, når båden krænger. Der er godt med snor og trimliner i det lille cockpit, og i den lette vind sad de, som de skulle. Vinklerne passede, og det var let at betjene skøderne i forhold til frølår og spil.

 

Duel med SeaScape18

Vinden var så let, at vi skulle arbejde aktivt med vægten for at trække den op på knækspantet og minimere den ellers store, våde overflade. Mens vi lå og trimmede, var vi så heldige pludselig at have et andet slovensk pletskud, SeaScape 18, på bagbord. Der er ikke noget som en anden sejler, som kan få én til at trimme og forsøge at vride mere fart ud af en båd. Efter at have trimmet ind og rykket rundt i båden fik vi fart og højdeoverskud i forhold til SeaScapen. Da vi faldt af, havde vi i den ultratynde luft svært ved at finde vinklerne med den lille gennaker oppe. Tydeligt var det efter tre bomninger på relativ kort distance, at det gjorde ondt på den tungere Elan, hver gang vi skiftede halse.

Efter den lille duel kunne vi opsummere, at både og udstyr fungerede, som det skulle. Vi havde aldrig været i båden før, men alligevel sad hal og trimliner, hvor vi forventede, at de sad. Det var heller ikke behæftet med nogen form for raketvidenskab at få båden til at sejle - den gjorde, som den skulle. Nu var der virkelig let luft, og selv om det er bedre at bedømme en båd fra mellemluft og opad, så følte vi, at båden godt nok var tungere end først opgivet, men den var stadig meget let i forhold til sammenlignelige både, hvilket gør, at man fornemmer båden, og at den mærkes letdrevet.

Et dukkehus om læ

Om læ er båden apteret diminutivt, men stort set alt, hvad du kan finde på større både over 30 fod, finder du på en Elan 210 - bortset fra ubrugt plads.

Der er skabe med sejldug, der lukker smart, køjer til fire - ideelt set to voksne og to børn - et blus, en vask, en køleboks og et toilet. Flere af disse er på ekstralisten, men de er der.

Med sin vægt på cirka 1.200 kg er båden optimal til trailerbrug. Du kan sætte den på biler som f.eks. VW Touran eller en Ford Mondeo. Dermed behøver man ikke nødvendigvis en fast havneplads eller at føle sig begrænset til kun at sejle i hjemlige farvande.

Den er imidlertid kun godkendt i kategori C, og det er dermed ikke en båd, man sejler til Middelhavet i, men hvad betyder det, når man kan køre den derned?

artiklen fortsættes...
1 - 2 - 3
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Lad indkøbsposen vælge stationcaren

Hverdagsliv. Vi tester, hvor let det er at komme i bagagerummet på syv populære stationcars.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Meningsmåling: Danskerne ser Rusland som en trussel mod freden i Europa

Næsten halvdelen af danskerne peger på Rusland som hovedansvarlig for krisen i Ukraine.

Dansk Folkeparti er større end nogensinde

I en måling fra Megafon får Dansk Folkeparti 22 pct. - hvilket er rekord for partiet.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer massivt

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

"Millionæren uden ansigt" granskes efter skibsforlis

Mystisk kultleder og chef for det ulykkesramte sydkoreanske katastrofeskib har en broget fortid.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce