*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 10. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 26.04.2012 kl. 08:33

Et fuldgyldigt medlem af Golf-klubben

Mød Ceed - den bedste Kia nogensinde. Med plads og finish, der kan måle sig med de bedste.

Kia melder sig nu officielt ind i Golf-klubben. De har forsøgt før, men aldrig så ivrigt som nu.

Den seneste Kia Ceed kan gå en runde med de bedste konkurrenter fra Europa og Japan uden at blive tabt bag en golfvogn, er konklusionen efter en dags tid i selskab med den nye model under den internationale pressepræsentation i spanske Marbella.

Garanti imponered

Da Kia Ceed for fem år siden blev introduceret i Danmark, tog den ellers de tryghedssøgende bilkunder med storm. 7 års garanti, masser af plads og fornuftige priser gjorde, at Ceed ramte lige der, hvor tegnebogen sidder. Succesen var hjemme, og der er solgt mere end 13.000 styk, alene i Danmark.

Der var dog stadigvæk tale om et fornuftsægteskab mellem bil og chauffør, og dem, som også vælger vogntøj med hjertet har manglet noget for, at det skulle være ægte kærlighed.

Den første Ceed er nemlig ikke nødvendigvis en vindertype, når man kører ud på motorvejen, hvor motorstøjen kan være anmassende, og udvendig er den lige så iøjnefaldende som en solsort efter solnedgang. Og så er der rustproblemerne, som har gjort, at Ceed har fået skiftet rustne bagklapper i stor stil.

Kia kender kritikpunkterne, rusten har man for længst fået styr på, og nu gør koreanerne noget ved flere af svaghederne i anden generation af bilen, hvor ambitionen er klar: Denne gang skal det lykkes Ceed at være på niveau med de bedste uden at ende ude i roughenpå Golf-banen.

Om Kias slag for Ceed rammer hole-in-one afhænger dog i høj grad også af prisen, når vognen er klar til sommer, og det niveau er der ingen, som kender endnu. Men vi gætter på, at startprisen vil være cirka 185.000 kr. som også er niveauet for den tilsvarende nye Hyundai i30, som Ceed i høj grad deler teknik med.

Ny stil, bedre kvalitet

Udvendig har den nye Kia fået en stil så skarp som et samuraisværd.

Det nye formsprog udstråler både spænding og fornyelse og gir samtidig et udtryk af fart og bevægelse - også når den holder stille. Markerede forskærme ser muskuløse ud og understreger familieskabet med den mindre Rio.

Endelig er længden forøget fem centimeter, der er brugt til at trække fronten længere ned mod vejen og på den måde mindske luftmodstanden. Sjovt nok er nyheden en centimeter smallere og lavere, så den virker ikke større end forgængeren. Til gengæld er den meget mere gedigen.

Finishen tåler nu sammenligning med de bedste i Golf-klassen. Samlinger, plastoverflader, knapper og betjeningsgreb er udført til UG. Hvis hitmagerne Nik &Jay stak hovedet indenfor i Ceed, ville de rappe ”lækker, lækker, lækker”.

Indvendig har kabinen fået en wellness- kur med blød, nopret plast på instrumentpanelet og nye knapper og greb, der drejer og klikker lidt lækrere end før. Omdrejningstæller og speedometer sidder fortsat i brønddybe huller, mens en ny infoskærm lige under forruden enten agerer kørecomputer eller gps-vejviser.

Nye udstyrsdetaljer

I topudgaverne kan man endda fornøje sig over et speedometer i midten af instrumentgruppen, der er skabt ud fra en stor farveskærm.

Det giver mulighed for at tilpasse form og farver efter behovet, ligesom skrifttypen kan gøres større for dem, der har lidt svært ved at se på kort afstand.

Der er ligeledes mulighed for at vælge indbygget navigationsanlæg, stort panorama- glastag, lædersæder og meget mere.

Med samme akselafstand er bagsædepladsen fortsat noget af det mest generøse i klassen, mens bagagerummet er gjort endnu større og nu rummer 380 liter.

Ved at løsne fjedrene en smule og samtidig forbedre støjisoleringen og karrosseriets stivhed, er den enerverende rullestøj fra dækkene også klædeligt dæmpet. Komforten er simpelthen løftet en klasse op.

I lighed med tidligere kommer Kia Ceed også som stationcar. Den dukker op senere på året – formentlig til september, og det er traditionelt set den, som danskerne er mest begejstret for.

Lidt kedelige motorer

Basismodellen er med den velkendte 1,4 liters benziner med 100 heste, som dog får lidt åndenød på stejle bjergveje.

I flade Danmark kender vi den som en harmonisk maskine, og her i Spanien lyder det, som om koreanerne har ret, når de hævder, at den er mere støjsvag i den nye Ceed. Men hurtig, er den bestemt ikke.

Mere overbevisende er den 1,6 liters dieselmotor nu med 128 heste, som Kia selv laver med Hyundai. Men heller ikke dieselbrænderen formår at imponere, når det gælder præstationer, men et langbenet sjettegear lukker munden på mekanikken og sparer på dieselen.

Alle motorer kommer i øvrigt med sekstrins gearkasser, og det er også med til at reducere støjen, da motoromdrejningerne holdes nede.

Netop på gearkassesiden imponerer Kia med sin nye selvskiftende gearkasse med dobbeltkobling, der kan købes til 1,6 liters benzinmotoren, som har 135 hk. Den maskine passer i øvrigt ganske fint til Ceed.

Men vi savner turboladere på Kias motorprogram, som flere af konkurrenterne efterhånden har fået det. Det gir en mere ustresset og overskudsagtig kørestil, hvor man ikke hele tiden behøver at skifte gear.

Omvendt fortjener Kia et klap på skulderen for, at den lille benzinudgave kører op til 17,9 km/l, mens den 128 hk diesel når op til 27 km/l. Det er absolut flotte værdier.

Mangler dynamik

Kia hævder kækt, at man ikke kan skrive Ceed uden samtidig at skrive dynamisk. Det kan vi sagtens.

Selv om Ceeds undervogn er strammere end slipseknuden på de tyske diplomingeniører, der har afstemt den, opfører Ceed sig fortsat som en forsigtig koreaner: Med understyring og lidt tunge bevægelser, er den i hvert fald ikke den køreglade chaufførs førstevalg.

Her svinger Ford Focus klart mere inspirerende.

Kia har dog en trumf i baghånden, der rydder bordet: Syv år/150.000 kilometers garanti på hele bilen, blot ejeren overholder de foreskrevne serviceeftersyn. Her er alt heldigvis ved det gamle.

Vi tipper derfor, at bilkøberne nok skal belønne Kia for at sende den fornuftige, men lidt kedelige forgænger på både skønhedskur og opdragelsesanstalt.

LÆS OGSÅ: Kia med europæisk fodfæste

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Peugeots flagskib på en svær opgave

Facelift til 508 næppe nok til at hamle op med ny Ford Mondeo og VW Passat.
forsiden lige nu

Frygtet sygdom på vej ud af kontrol

Hundredvis af ”rummænd” er sat ind i Vestafrika for at stoppe udbruddet af den frygtede sygdom ebola. Men stadig flere bliver smittet og dør.

Berømt modeldronning er død

USA’s ukronede modeldronning, som også skabte flere danske stjerner, havde kun et talent.

"Minister bør iværksætte en kulegravning"

Efter endnu en gruopvækkende sag om omsorgssvigt kræver flere partier nu, at ministeriet iværksætter en kulegravning af samtlige børnesager i Esbjerg Kommune.

Diabetes-opdagelse kan være livsvigtig

Danske forskere har opdaget en mekanisme, der bidrager til udviklingen af diabetes 1.

Tidligere PET-chef: Kraftig tysk reaktion i spionsag

Den tyske regering har ventet på en mulighed for at markere sig over for USA.

Moskva: Flere ukrainske beskydninger af russisk grænsepost

Ifølge Rusland har den ukrainske hær sendt granater mod den russiske grænsepost ved Gukovo.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce