Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 26.04.12 kl. 08:33

Et fuldgyldigt medlem af Golf-klubben

Mød Ceed - den bedste Kia nogensinde. Med plads og finish, der kan måle sig med de bedste.

Kia melder sig nu officielt ind i Golf-klubben. De har forsøgt før, men aldrig så ivrigt som nu.

Den seneste Kia Ceed kan gå en runde med de bedste konkurrenter fra Europa og Japan uden at blive tabt bag en golfvogn, er konklusionen efter en dags tid i selskab med den nye model under den internationale pressepræsentation i spanske Marbella.

Garanti imponered

Da Kia Ceed for fem år siden blev introduceret i Danmark, tog den ellers de tryghedssøgende bilkunder med storm. 7 års garanti, masser af plads og fornuftige priser gjorde, at Ceed ramte lige der, hvor tegnebogen sidder. Succesen var hjemme, og der er solgt mere end 13.000 styk, alene i Danmark.

Der var dog stadigvæk tale om et fornuftsægteskab mellem bil og chauffør, og dem, som også vælger vogntøj med hjertet har manglet noget for, at det skulle være ægte kærlighed.

Den første Ceed er nemlig ikke nødvendigvis en vindertype, når man kører ud på motorvejen, hvor motorstøjen kan være anmassende, og udvendig er den lige så iøjnefaldende som en solsort efter solnedgang. Og så er der rustproblemerne, som har gjort, at Ceed har fået skiftet rustne bagklapper i stor stil.

Kia kender kritikpunkterne, rusten har man for længst fået styr på, og nu gør koreanerne noget ved flere af svaghederne i anden generation af bilen, hvor ambitionen er klar: Denne gang skal det lykkes Ceed at være på niveau med de bedste uden at ende ude i roughenpå Golf-banen.

Om Kias slag for Ceed rammer hole-in-one afhænger dog i høj grad også af prisen, når vognen er klar til sommer, og det niveau er der ingen, som kender endnu. Men vi gætter på, at startprisen vil være cirka 185.000 kr. som også er niveauet for den tilsvarende nye Hyundai i30, som Ceed i høj grad deler teknik med.

Ny stil, bedre kvalitet

Udvendig har den nye Kia fået en stil så skarp som et samuraisværd.

Det nye formsprog udstråler både spænding og fornyelse og gir samtidig et udtryk af fart og bevægelse - også når den holder stille. Markerede forskærme ser muskuløse ud og understreger familieskabet med den mindre Rio.

Endelig er længden forøget fem centimeter, der er brugt til at trække fronten længere ned mod vejen og på den måde mindske luftmodstanden. Sjovt nok er nyheden en centimeter smallere og lavere, så den virker ikke større end forgængeren. Til gengæld er den meget mere gedigen.

Finishen tåler nu sammenligning med de bedste i Golf-klassen. Samlinger, plastoverflader, knapper og betjeningsgreb er udført til UG. Hvis hitmagerne Nik &Jay stak hovedet indenfor i Ceed, ville de rappe ”lækker, lækker, lækker”.

artiklen fortsættes...
1 - 2 - 3
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Lad indkøbsposen vælge stationcaren

Hverdagsliv. Vi tester, hvor let det er at komme i bagagerummet på syv populære stationcars.
forsiden lige nu

Så ofte gik Skat på kontrol i haver

For første gang afslører Skat, hvordan man bruger en række kontroversielle metoder.

Meningsmåling: Danskerne ser Rusland som en trussel mod freden i Europa

Næsten halvdelen af danskerne peger på Rusland som hovedansvarlig for krisen i Ukraine.

Dansk Folkeparti er større end nogensinde

I en måling fra Megafon får Dansk Folkeparti 22 pct. - hvilket er rekord for partiet.

Udlicitering af plejeopgaver skuffer massivt

Det er gået skuffende langsomt og har sine steder skabt store problemer at lægge pleje- og sundhedsopgaver i udbud.

"Millionæren uden ansigt" granskes efter skibsforlis

Mystisk kultleder og chef for det ulykkesramte sydkoreanske katastrofeskib har en broget fortid.
Annonce
Motor på Guide.dk
Test: 1, 2, 3 gange Toyota

Større end Yaris, mindre end Avensis. Auris placerer sig lige midt i Toyotas modelprogram.

Annonce
Søg i vejviseren
Annonce