Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
fredag 25. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 14.04.12 kl. 16:04

Hybridbil i ministerklasse

Af FREDERIK THORSTENSEN, Bilzonen.dk

Audis største og mest luksuriøse model A8 er på vej som hybrid med to motorer.

På en gang miljøvenlig og ose af effekt og luksus. Sådan skal en Audi være. Indtil videre er det kraftige dieselmotorer, der især sørger for balancen mellem nøjsomhed og præstationer i biler fra De fire Ringe. Ikke mindst i 24 timersløbene på Le Mans har tyskerne banet vej for, at dette med, at diesel er langsomt og kedeligt, var i gamle dage. Helt i takt med tiden vælger Audi nu at gå nye græsgange - hybriderne kommer både på Le Mans og på de danske veje. Et par mindre hybrider er allerede i produktion, og nu rykker teknikken med to motorer ind i tyskernes dyreste modelrække, A8. Den ene motor i Audi A8 Hybrid er en 4-cylindret benzinmotor på 2 liter og med turbolader. Benzinmotoren yder 211 hk og 350 Nm ved 1.500 - 4.200 omdrejninger. I direkte forlængelse heraf er endnu en motor, Audis ingeniører har monteret en elmotor, som yder imponerende 54 hk og 210 Nm. De samlede kræfter beløber sig til 245 hk og hele 480 Nm, når de to motorer arbejder sammen. Til at fordele kræfterne, der alle sendes til forhjulene, har Audi valgt deres 8-trins tiptronic gearkasse. 0-100 km/t. klares på 7,7 sek., mens speedometernålens march opad først standser ved 235 km/t.

Minimal tørst for bilstørrelsen

Det er i første omgang forbruget, som nyder godt af parallelkonstruktionen med en elmotor placeret i forlængelse af benzinmotoren. Den store Audi sedan kan ifølge EU-normen køre 15,6 km/l og udleder derfor kun 147 g CO2 pr. km. De tal gør hurtigt Audi A8 Hybrid til den mindst tørstige af Audis store sedaner. Til sammenligning går den mindre Audi A6 TFSI med kun 180 hk præcist ligeså langt på en liter benzin. Mindre bil, mindre effekt - men samme forbrug og udslip. Det er nu ikke elmotoren, der kan tage hele æren for de fine forbrugstal. Audi A8 Hybrid brillerer også med lav egenvægt. Audi har brugt deres velkendte karrosseri af aluminium og droppet deres elskede Quattro firehjulstræksystem for at godtgøre for den ekstra vægt, som hybridsystemet trods alt giver bilen. Den samlede mervægt for alle komponenter i hybridsystemet er 130 kg. Det meste af vægten er i bilens forende sammen med benzinmotoren. Men der er også blevet plads til en batteripakke henover bagakselen, der udgør lidt over en tredjedel af mervægten. Eneste mærkbare konsekvens heraf er, at bagagerummet er skrumpet fra 510 liter til 335 liter for at gøre plads til batterierne. Trods denne mervægt lander Audis største hybridbil på imponerende 1.870 kilo, hvilket er med til at sikre det lave forbrugstal.

Letvægt er en hjælp for køreegenskaberne

Men letvægt er ikke kun godt for naturen. Det er også godt for manden bag rattet. Mindre vægt skaber bedre accelerationer og som regel også bedre køreegenskaber. Præstationerne fra de to motorer er acceptable; Audi A8 Hybrid er ikke direkte hurtig, men alligevel tilpas veloplagt, så den aldrig føles sløv. Under hård acceleration giver den raffinerede benzinmotor tilmed en lækker, rå lyd fra sig. Ved alt anden kørsel er Audi A8 Hybrid dødstille - præcis som det skal være. Faktisk er det også muligt at få bilen til udelukkende at cruise på el ved et tryk på en knap i kabinen. Audi A8 Hybrid kan køre op til tre kilometer og op til 100 km/t. på el. Men så skal speederfoden være yderst blød. På lige strækninger er Audi A8 Hybrid snorlige og retningsstabil. Det manglende firehjulstræk bliver aldrig et problem, heller ikke på mere snoede veje. Den store Audi er let at placere i sving, og selv om styringen er nogenlunde præcis, er feedback i rattet en anelse for svag. Der er tale om en bil i limousineklassen, men bare en anelse flere livstegn fra rattet ville skabe en bedre forbindelse mellem kører og bil. Det er ærgerligt, især fordi A8 Hybrid virkelig føles adræt og let på snoede veje takket være den lave egenvægt. Fra bagsædet er Audi A8 Hybrid præcis som sine søsterbiler med benzin- og dieselmotorer. Sæderne er komfortable, og det nærmest svømmer over med benplads. Udstyrslisten for bagsæderne er som altid enorm. Det er muligt at få massagefunktion i bagsæderne samt store tv-skærme, hvorfra alt fra tv-kanaler over WiFi til bilens navigation kan følges. Hybridudgaven af A8 kommer også i en version med lang akselafstand. Det officielle navn på modellen er Audi A8L Hybrid. Den ekstra benplads er sjælden nødvendig, men visuelt er den bagerste del af kabinen mere rummelig, og netop versionen med lang akselafstand er oplagt til diverse ministre og deres rådgivere.

artiklen fortsættes...
1 - 2
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Lad indkøbsposen vælge stationcaren

Hverdagsliv. Vi tester, hvor let det er at komme i bagagerummet på syv populære stationcars.
forsiden lige nu

20 danske hotelværelser er ulovlige

Værelser forbeholdt kvinder på 17. etage på Bella Sky Hotel er i strid med ligestillingsloven.

Vrede sherpaer vender Everest ryggen

Sherpaer og klatre-firmaer forlader bjerget efter historiens korteste og mest dødelige sæson.

Samuelsen »meget bekymret« for DF’s succes

»Hvis V og DF får flertal alene, så kommer der ikke til at ske en skid,« siger partiformanden.

Aktion mod separatister fortsætter

Styrker fra Ukraines hær har overtaget kontrolposter fra prorussiske separatister i øst.

Forsvundet skib fundet ved et tilfælde

Forskere ledte egentlig efter et skib, der sank i 1952, men stødte på et meget ældre vrag.

iPhones og iPads har været piv-åbne i ugevis

Sikkerhedseksperter langer hårdt ud efter Apples sikkerheds-politik.
Annonce
Motor på Guide.dk
Test af Porsche 911 Turbo

I år fylder Porsche 911 50 år og 911 Turbo 40 år. Det dobbelte jubilæum benytter tyskerne til at lancere den mest avancerede 911’er nogensinde. Men al den motoreffekt, al den elektronik, al den ingeniør-power – hvad hjælper den, når man gi’r gas – og når man gi’r for meget gas?

Annonce
Søg i vejviseren
Annonce