*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 26. december 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 14.04.2012 kl. 16:04

Hybridbil i ministerklasse

Af FREDERIK THORSTENSEN, Bilzonen.dk

Audis største og mest luksuriøse model A8 er på vej som hybrid med to motorer.

På en gang miljøvenlig og ose af effekt og luksus. Sådan skal en Audi være. Indtil videre er det kraftige dieselmotorer, der især sørger for balancen mellem nøjsomhed og præstationer i biler fra De fire Ringe. Ikke mindst i 24 timersløbene på Le Mans har tyskerne banet vej for, at dette med, at diesel er langsomt og kedeligt, var i gamle dage. Helt i takt med tiden vælger Audi nu at gå nye græsgange - hybriderne kommer både på Le Mans og på de danske veje. Et par mindre hybrider er allerede i produktion, og nu rykker teknikken med to motorer ind i tyskernes dyreste modelrække, A8. Den ene motor i Audi A8 Hybrid er en 4-cylindret benzinmotor på 2 liter og med turbolader. Benzinmotoren yder 211 hk og 350 Nm ved 1.500 - 4.200 omdrejninger. I direkte forlængelse heraf er endnu en motor, Audis ingeniører har monteret en elmotor, som yder imponerende 54 hk og 210 Nm. De samlede kræfter beløber sig til 245 hk og hele 480 Nm, når de to motorer arbejder sammen. Til at fordele kræfterne, der alle sendes til forhjulene, har Audi valgt deres 8-trins tiptronic gearkasse. 0-100 km/t. klares på 7,7 sek., mens speedometernålens march opad først standser ved 235 km/t.

Minimal tørst for bilstørrelsen

Det er i første omgang forbruget, som nyder godt af parallelkonstruktionen med en elmotor placeret i forlængelse af benzinmotoren. Den store Audi sedan kan ifølge EU-normen køre 15,6 km/l og udleder derfor kun 147 g CO2 pr. km. De tal gør hurtigt Audi A8 Hybrid til den mindst tørstige af Audis store sedaner. Til sammenligning går den mindre Audi A6 TFSI med kun 180 hk præcist ligeså langt på en liter benzin. Mindre bil, mindre effekt - men samme forbrug og udslip. Det er nu ikke elmotoren, der kan tage hele æren for de fine forbrugstal. Audi A8 Hybrid brillerer også med lav egenvægt. Audi har brugt deres velkendte karrosseri af aluminium og droppet deres elskede Quattro firehjulstræksystem for at godtgøre for den ekstra vægt, som hybridsystemet trods alt giver bilen. Den samlede mervægt for alle komponenter i hybridsystemet er 130 kg. Det meste af vægten er i bilens forende sammen med benzinmotoren. Men der er også blevet plads til en batteripakke henover bagakselen, der udgør lidt over en tredjedel af mervægten. Eneste mærkbare konsekvens heraf er, at bagagerummet er skrumpet fra 510 liter til 335 liter for at gøre plads til batterierne. Trods denne mervægt lander Audis største hybridbil på imponerende 1.870 kilo, hvilket er med til at sikre det lave forbrugstal.

Letvægt er en hjælp for køreegenskaberne

Men letvægt er ikke kun godt for naturen. Det er også godt for manden bag rattet. Mindre vægt skaber bedre accelerationer og som regel også bedre køreegenskaber. Præstationerne fra de to motorer er acceptable; Audi A8 Hybrid er ikke direkte hurtig, men alligevel tilpas veloplagt, så den aldrig føles sløv. Under hård acceleration giver den raffinerede benzinmotor tilmed en lækker, rå lyd fra sig. Ved alt anden kørsel er Audi A8 Hybrid dødstille - præcis som det skal være. Faktisk er det også muligt at få bilen til udelukkende at cruise på el ved et tryk på en knap i kabinen. Audi A8 Hybrid kan køre op til tre kilometer og op til 100 km/t. på el. Men så skal speederfoden være yderst blød. På lige strækninger er Audi A8 Hybrid snorlige og retningsstabil. Det manglende firehjulstræk bliver aldrig et problem, heller ikke på mere snoede veje. Den store Audi er let at placere i sving, og selv om styringen er nogenlunde præcis, er feedback i rattet en anelse for svag. Der er tale om en bil i limousineklassen, men bare en anelse flere livstegn fra rattet ville skabe en bedre forbindelse mellem kører og bil. Det er ærgerligt, især fordi A8 Hybrid virkelig føles adræt og let på snoede veje takket være den lave egenvægt. Fra bagsædet er Audi A8 Hybrid præcis som sine søsterbiler med benzin- og dieselmotorer. Sæderne er komfortable, og det nærmest svømmer over med benplads. Udstyrslisten for bagsæderne er som altid enorm. Det er muligt at få massagefunktion i bagsæderne samt store tv-skærme, hvorfra alt fra tv-kanaler over WiFi til bilens navigation kan følges. Hybridudgaven af A8 kommer også i en version med lang akselafstand. Det officielle navn på modellen er Audi A8L Hybrid. Den ekstra benplads er sjælden nødvendig, men visuelt er den bagerste del af kabinen mere rummelig, og netop versionen med lang akselafstand er oplagt til diverse ministre og deres rådgivere.

Teknikken virker bare

Først og fremmest samspillet mellem alle komponenterne får A8 Hybrid til at skinne. Den nye A8'er med to motorer kører i princippet som alle andre A8'ere, og det er faktisk hele mesterstykket: Alt det, som køreren ikke mærker. Alle ændringerne og forbedringerne ligger i det skjulte og virker så gnidningsfrit, at man skulle tro, at bilen ”bare” er en almindelig A8. Det er dybt imponerende, men måske samtidig også en smule undervældende. Filosofien bag A8 Hybrid er tydeligvis ikke at gøre unødigt væsen af bilens avancerede teknik og mekanik. Udover omdrejningstælleren, der nu er forvandlet til et virvar af sektioner, der viser, hvornår hvilken motor arbejder, og hvornår der lades på batterierne, er hybrid-dna'en næsten usynlig. Audi A8 Hybrid gør så utroligt meget rigtigt. Motoren har en fin balance mellem kræfter og forbrug og vigtigst af alt - her er ingen dieselmotor med indbyggede begrænsninger og træls lyd. Der er masser af plads og komfort, mens den samtidig ikke er så kedelig at køre, at føreren falder i søvn. Med et prisgæt på omkring 1.700.000 kr. er Audi A8 Hybrid på ingen måde en billig bil. Men hvis prisen holder, vil den være et seriøst alternativ til A8'ere med andre motorer. Så Helle Thorning-Schmidt og Ida Auken - her er næste ministerbil. PS: Fik jeg nævnt 0-100-tiden. Kæmpen går altså til 100 på 7,7!

A 8 helt kort

A8 er den store limousine fra Audi. Findes udelukkende som 4-dørs sedan, men både i en almindelig og i en lang version. Karrosseriet er en selvbærende konstruktion i delvist aluminium. A8 er indtil nu udelukkende en firehjulstrækker - hos Audi benævn quattro. Med den nye hybrid introduceres forhjulstræk i modelrækken. Bredt udvalg af motorer på både benzin og diesel, helt op til den W12-cylindrede udgave med 500 hk - og nu altså også som hybrid. Prisstart ved 1,6 mio. kr. for den 290 hk's 3,0 TFSI med firehjulstræk.

Kommentar: A8 Hybrids teknik er i perfekt harmoni med måden bilen er på. Fantastisk, at Audi nu tilbyder et helhjertet alternativ til dieselbilerne for dem, der hellere vil have benzin, omdrejninger og elektriske gnister.


Plus

  • Forbrug
  • Motorer og drivlinje
  • Lav vægt

Minus

  • Manglen på feedback i rattet
  • Hybrid-delen måske for underspillet

LÆS OGSÅ. Off-piste i Audis nye quattro

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Kæmpe-Audi har været på heftig kur

Audi Q7 har hele tiden været klassens tykke dreng. Men i 2015 kommer den nye og noget lettere version.
forsiden lige nu

"Hvis russerne føler, at de er sat tilbage til 1990'erne, kan Putins fundament smuldre"

Putin har aflyst sin regerings ferie, for den russiske økonomi rammer snart en kritisk deadline, mener ekspert.

Basejumper dalede 100 meter ned i sønderjyske politiarme

Politiet ventede på en 26-årig mand, som med faldskærm sprang ud fra en tv-mast i Sønderjylland.

Her er årets bedste topchefer

Læs her, hvilke fem topchefer der har klaret sig bedst i 2014.

Amazon-indianere angreb landsby med bue og pil

Et område i Peru er blevet evakueret, efter 200 indianere stormede en landsby.

Kæmpe-Audi har været på heftig kur

Audi Q7 har hele tiden været klassens tykke dreng. Men i 2015 kommer den nye og noget lettere version.

»Man kunne se på dem, at de håbede, det var løgn«

Forældre var bekymrede, da datter ville giftes med muslim fra Tunesien.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
De, der virkelig elsker basketball
Mange tager det som en selvfølge, at der er måltavler, kurve og bannere på alle vægge, når man går ind for at se en basketballkamp. Det er ikke en selvfølge. Men når spillerne løber på banen, kan man glemme, hvor stor en rolle de frivillige også spiller. 
Se flere