*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
lørdag 12. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 09.04.2012 kl. 07:49

Sporty og velsejlende turbåd

Af TROELS LYKKE, BådNyt

Dufour 335 er et friskt pust og godt bud på den moderne turbåd med sine smarte detaljer.

Vi testede Dufour 335 i under 3 m/sek., og hvad kan man så skrive om sejlegenskaberne, efter man er fløjet helt ned til Mallorca? Jo, den 5,45 tons tunge båd er let på rattet og flytter sig hurtigt i selv mindre vindpust. Båden reagerer godt på selv det mindste ryk i rattet, og vendingerne gik let, kunne jeg konstatere. Heldigvis har Yachts journalist Michael Good testet Dufour 335, og han kommer til samme konklusion i 10 m/sek. Båden er let på rattet, og i frisk vind sejler båden 7,8 knob på halvvind, uden gennaker, og 6,4 knob på kryds med 40 grader til vinden i krap sø, hvilket er flot for en turbåd. Balancen på roret er også i orden, men Yacht slår samtidig fast, at man skal være vaks på roret og rebe ned i tide, fordi båden med en 14,46 meter høj mast og et krydsstel på 57 kvadratmeter ellers bliver for levende, trods en moderne L-køl, der stikker 1,90 meter. På læns er båden mere tilgivende, da den har en virkelig bred hæk, der stabiliserer. Båden er med andre ord ikke en typisk førstegangsbåd, da dens levende sejlegenskaber stiller lidt større krav. Faktisk har Dufour-bådene aldrig rigtigt været for førstegangskøbere, fortæller Sébastien Nolasco, der er ingeniør og produktchef hos Dufour Yachts i La Rochelle.

Det handler også om design

Dufour 335 har ikke noget hækstag, fordi det generer rorsmanden. I stedet har konstruktøren Umberto Felci sat en mast med lange, bagudvendte salingshorn, der er voldsomt vinklet, så masten ikke ryger forover på læns i hårdt vejr. Storsejlsskødet er monteret tilbage på cockpitbordet, hvilket betyder, at man lettere kan holde kappen på storsejlet på plads, end hvis skødningen, som set på mange nye turbåde, er monteret fremme på ruftaget. Hvis man er træt af, at storskødet er monteret på cockpitbordet under sejlads eller i havn, så flyttes det let ud til læ side, hvor der i hver side er placeret et beslag til formålet, hvilket giver en endnu bedre vinkel på f.eks. halvvinds-sejlads. Fordi der er mere plads uden generende agterstag, der normalt deles i to og hæfter ude i hvert hjørne af båden, har man kunnet rykke de to rat, på hver en meter i diameter, tilbage, så båden har et pænt stort cockpit. Efter vores smag er cockpitkarmene en anelse lave til rygstøtte, til gengæld er de lettere at passere, når man skal til og fra dækket. Dufour-produktionschefen sagde til vores anke, at det er smag og behag om cockpitkarmene, og at det også handler om design, der passer til et fladt ruftag. Nedgangslugen til kahytten er virkelig dyb og bred og er lige så stor som på Dufour 445, hvilket Dufour 335 skal have point for, da man dermed har mindre risiko for at slå sig på ruftaget.

God plads om læ

Fokkeskødet er smart ført tilbage til rorsmanden til et selvskødende Harken-spil. At fokkeskødet kan håndteres af rorsmanden er en klar trend på nye turbåde, noget, som de franske både Jeanneau og Beneteau også har. Storskødet reguleres til gengæld på ruftaget. Alle skøder og hal var i øvrigt i samme brune farve for at give et pænere look. Sidedækket er bredt og langt, fordi masten er rykket en meter frem for at give mere plads om læ, da støtten til masten er ved indgangen til forkahytten. Masten, der er 9/10 rigget, er ifølge Dufour Yachts rykket frem for at lave en større salon, hvilket er lykkedes. Undervantet er rykket helt ind til ruffet, så der er en bred passage mellem topvant og undervant, igen en detalje, som Dufour 335 skal roses for. Til gengæld er der ikke store point for dækslugerne, der ikke er sænkede, som man f.eks. ser det på Bavarias sejlbåde. »Det kommer i de kommende produktioner, men vi har ikke gjort det ved denne båd, da det optager plads om læ,« sagde Sébastien Nolasco, mens vi drev hen over Palma-bugten i svag vind.

Stor rumfornemmelse

Den brede agterstavn på Dufour 335 på 3,16 meter er faktisk fem centimeter bredere end Dufour 375, og lillesøsteren har da også en kæmpe agterplatform, der gør den ideel at bade fra. Når man skal op fra vandet, skal en lille stige rulles ud, da der er lidt over en halv meter op fra vandoverfladen. Badeplatformen sænkes enkelt ned via et stykke tov. I styrbord side findes en stor, dyb kistebænk, hvor der er en specialhylde, der holder nedgangslugen til kahytten. Fra toiletrummet er der også adgang til kistebænken. Skottet er rykket langt frem, fordi masten er rykket frem, og det giver en ekstra stor rumfornemmelse, som var man i en 36 fods-sejlbåd. Samtidig har værftet også valgt, at der ikke er skabe på hele pladsen ude i siden, og dermed kan man præcist se, hvor bred båden egentlig er. Bred er Dufour 335 også agten, og det giver et pænt stort toilet i styrbord side, mens der i agterkøjen i bagbord side er en dobbeltkøje, hvor man skal ligge på tværs. Der er dog ikke to meter på tværs over det hele i agterkøjen, men ligger man lidt skråt, kan et ægtepar sagtens ligge derinde. Flere ting i salonen er smart. Der er rigtigt god plads ved navigationsbordet i styrbord side, og stolen kan vippes op, så man ikke falder ud, når båden krænger. Nede i navigationsbordet er også akkurat en plads til en bærbar computer, som dermed ikke ligger og rutsjer rundt under sejlads. I bunden af cockpittet er der en mindre vinkælder til få flasker vin - noget, der kan imponere vennerne. Det kan man også gøre med salonbordet, der i bagbord side kan afmonteres og placeres i niveau med køjen, så man kan få en mindre dobbeltkøje. Apteringen er i moabi-træ, og der er ikke sjusket nogle steder. Det L-formede pantry har god plads, og en ekstra plade over komfuret sikrer mere plads. Kahytten er lys og venlig, og der findes gode udluftningsmuligheder. Fremme i forkahytten har man en to meter lang dobbeltkøje, og den er temmelig bred, bredere, end man ellers ser i 10 meter lange både. Under køjen fremme er der et lille opbevaringsrum, men når man kigger helt frem, kan man se, at der i standardleveringen ikke er et kollisionsskot ud til stævnen, hvilket er lidt specielt.

Konklusion

Dufour 335 er fyldt med gode detaljer i cockpit, sidedækket, rig og i kahytten. Samtidig er båden sporty og velsejlende, selv om det er en båd fra Dufour Yachts cruising-serie. Prisen på 918.000 kr. sejlklar lyder måske dyrt for en 10 meter sejlbåd, men med indretning og dyre materialer og godt design er Dufour 335 en fremragende båd til erfarne tursejlere, hvor der også kan sejles kapsejlads i klubben eller Fyn rundt.

LÆS OGSÅ: Sejlbåd til den yngre sejlerfamilie

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Robust og sporty allround-båd

Buster Le har aluminiumsskrog og dæk i glasfiber. Båden er velegnet til fiskeri og småture.
forsiden lige nu

Fransk triumf i første bjergfinale

Blel Kadri tog sejren på 8. etape, hvor Jakob Fuglsang for første gang viste svaghedstegn.

Nye aflytninger lægger pres på fransk eks-præsident

Sarkozy anklages for at have brugt sin indflydelse til at påvirke efterforskningen af ham.

Dansk Erhverv: Opkræv 250 kr. for at udeblive fra lægen

1,8 mio. danskere udebliver hvert år fra aftalt lægetid.

Ekspert: Antorini er et godt bud på en ny dansk EU-kommissær

Danmark skal vælge ny EU-kommissær. Det kan blive undervisningsministeren, mener forsker.

18-årig mistede livet i ulykke ved Brovst

Den dræbte ville undvige en bilist, der kørte ud foran ham uden at overholde sin vigepligt.

Aktionærer satte en stopper for lønfrådseri

Aktionærer i Burberry har afvist, at den nye topchef skal have løn på over 187 mio. kr.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce