Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 24. april 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 09.04.12 kl. 07:49

Sporty og velsejlende turbåd

Af TROELS LYKKE, BådNyt

Dufour 335 er et friskt pust og godt bud på den moderne turbåd med sine smarte detaljer.

Vi testede Dufour 335 i under 3 m/sek., og hvad kan man så skrive om sejlegenskaberne, efter man er fløjet helt ned til Mallorca? Jo, den 5,45 tons tunge båd er let på rattet og flytter sig hurtigt i selv mindre vindpust. Båden reagerer godt på selv det mindste ryk i rattet, og vendingerne gik let, kunne jeg konstatere. Heldigvis har Yachts journalist Michael Good testet Dufour 335, og han kommer til samme konklusion i 10 m/sek. Båden er let på rattet, og i frisk vind sejler båden 7,8 knob på halvvind, uden gennaker, og 6,4 knob på kryds med 40 grader til vinden i krap sø, hvilket er flot for en turbåd. Balancen på roret er også i orden, men Yacht slår samtidig fast, at man skal være vaks på roret og rebe ned i tide, fordi båden med en 14,46 meter høj mast og et krydsstel på 57 kvadratmeter ellers bliver for levende, trods en moderne L-køl, der stikker 1,90 meter. På læns er båden mere tilgivende, da den har en virkelig bred hæk, der stabiliserer. Båden er med andre ord ikke en typisk førstegangsbåd, da dens levende sejlegenskaber stiller lidt større krav. Faktisk har Dufour-bådene aldrig rigtigt været for førstegangskøbere, fortæller Sébastien Nolasco, der er ingeniør og produktchef hos Dufour Yachts i La Rochelle.

Det handler også om design

Dufour 335 har ikke noget hækstag, fordi det generer rorsmanden. I stedet har konstruktøren Umberto Felci sat en mast med lange, bagudvendte salingshorn, der er voldsomt vinklet, så masten ikke ryger forover på læns i hårdt vejr. Storsejlsskødet er monteret tilbage på cockpitbordet, hvilket betyder, at man lettere kan holde kappen på storsejlet på plads, end hvis skødningen, som set på mange nye turbåde, er monteret fremme på ruftaget. Hvis man er træt af, at storskødet er monteret på cockpitbordet under sejlads eller i havn, så flyttes det let ud til læ side, hvor der i hver side er placeret et beslag til formålet, hvilket giver en endnu bedre vinkel på f.eks. halvvinds-sejlads. Fordi der er mere plads uden generende agterstag, der normalt deles i to og hæfter ude i hvert hjørne af båden, har man kunnet rykke de to rat, på hver en meter i diameter, tilbage, så båden har et pænt stort cockpit. Efter vores smag er cockpitkarmene en anelse lave til rygstøtte, til gengæld er de lettere at passere, når man skal til og fra dækket. Dufour-produktionschefen sagde til vores anke, at det er smag og behag om cockpitkarmene, og at det også handler om design, der passer til et fladt ruftag. Nedgangslugen til kahytten er virkelig dyb og bred og er lige så stor som på Dufour 445, hvilket Dufour 335 skal have point for, da man dermed har mindre risiko for at slå sig på ruftaget.

artiklen fortsættes...
1 - 2 - 3
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne

Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd.
forsiden lige nu

Ukrainsk operation optrappes i øst

Prorussiske separatister er fordrevet fra rådhus i det østlige Ukraine efter besættelse.

F1-lånets popularitet i frit fald

Til gengæld er der dødt løb mellem F3-F5-lånene og de fastforrentede lån.

Vragdele stammer ikke fra MH370

Vragdele, der er skyllet i land på Australiens vestkyst, stammer ikke fra det forsvundne fly.

Ny Brøndby-ledelse fortsætter tv-storm

»Man har jo ikke lov til at dumme sig to gange,« siger superligadirektør om Brøndbys tv-enegang.

Kæmpe donut-kæde åbner i Danmark

De runde kager med farvestrålende glasur og krymmel er på vej til større danske byer.

Henrik Sass går hårdt til ekspert

Den centrale S-minister beklikker en eksperts troværdighed efter at have modtaget hård kritik.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
"Turisterne har ødelagt Barcelona"
I en kontroversiel dokumentarfilm fortæller byens indbyggere, hvordan Barcelona er ved at blive til en "forlystelsespark". 
Se flere
Motor
Med Tom K. bag Le Mans-kulisserne
Den danske racerkører Tom Kristensen er ikke bare mesteren ude på asfalten – også bag kulissen er han bedst. Han har også både fans og presse i sin hule hånd. 
Se flere