*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
søndag 13. juli 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 15.03.2012 kl. 08:18

Test: Tysk duel på køreglæde

Det er et par kamplystne sedaner - den nye BMW 320 d møder den faceliftede Audi A4 TDI.

Achtung, achtung! Tidligere østtyskere, danske turister og andre sommersnegle på den tyske autobahn gør klogt i at holde til højre i deres gamle Trabier og Toyotaer.

Til sommer vil et væld af tyske firmabilister nemlig lige have fået udleveret nøglerne til nye udgaver af Tysklands mest populære tjenestebiler, Audi A4 og BMW 3-serie. Og mon ikke vores fartglade underboer lige skal prøve, hvordan freie fahrt für freie bürger føles i en funklende ny firmavogn fra Bayern med toptunet dieselmotor.

Trængsel i overhalingssporet

Men der kan blive trængsel i overhalingssporet. Og denne gang vil BMW i München under ingen omstændigheder stå i skyggen af konkurrenten fra Ingolstadt: Den nye 3-serie har været til en gang bodybuilding, der nærmest gør den til mellemklassens svar på Schwarzenegger.

Den vokser med ni centimeter og måler nu 4,62 meter. Samtidig har BMWs designchef Adrian van Hooydonk og hans team af vilde blyantsvingere haft en usædvanlig heldig hånd med formgivningen.

Det hele ført med et knivskarpt pennestrøg, med plads til den lave hoftelinje, muskuløse brede skærme, mens de nye rektangulære baglygter slutter af agter. Selv når den holder stille, ligner den nye 3’er en 400-meter løber, der er klar til at eksplodere ud af startblokken.

Men tro nu ikke, at Audi giver op så let. A4 har været en enorm succes siden introduktionen i 2008, og den er blevet endnu bedre med det seneste facelift. Der er tale om små finjusteringer af fronten, der nu ser fladere ud med en stødfanger med større luftindtag, og nok så markant: A4s LED-kørelys ændrer fuldstændig stil.

De nye kørelyslygter er helt anderledes med en dobbeltform, næsten som et liggende »V«, sammen med hvalgabet af en kølergrill gør det A4 svær at overse, selv om den stille og roligt begynder at se lidt gammel ud i forhold til den nye BMW.

Vi har samlet de to konkurrenter til en rask dyst på komfort, kvalitet, rummelighed, motorkraft og økonomi. Og ikke mindst køreglæde, da vi har fat i nogle kraftige dieselmaskiner, som sammen med automatgear øger ejerglæden ganske betragteligt.

Lad os blot afsløre, at opløbet bliver uhyggeligt tæt. Aldrig før har salgschefen, eller hvem, der nu er køber til denne biltype, fået så meget bil for pengene.

Billige er de nu ikke. Audi forlanger 568.559 kr. for 2,0 TDI dieselmotor med 177 hk og Multitronic automatgear, mens BMW vil have 586.141 kr. for 320 d, også med skifterobot. Da det såkaldte leasinghul blev lukket i tirsdags er vi ikke i stand til at oplyse, hvad det koster at lease dem, eller hvad beskatningen er.

Køreglad BMW

Sport har altid været et tillægsord, der har klæbet til BMW’s 3-serie. Til gengæld har de færreste nævnt ordet plads. Men nu trodser BMW fordommene. Denne gang er stilen nemlig ikke gået ud over rummeligheden.

Der er plads til benstræk på bagsædet, en anelse bedre plads til høje bagsædepassagerer end i A4, og bagagerummet sluger respektable 480 liter. Det er præcist det samme som i Audi.

BMW har også udvirket mirakler ved førerpladsen. Hvor den tidligere 3-serie godt kunne være spartansk og i hvert fald heller ikke havde samme kvalitetsfornemmelse som konkurrenten fra Audi, er der dømt uafgjort i dag.

Materialevalget har simpelthen fået et løft og virker enkelte steder endda mere gennemført end i Audi, mens dørene dog stadigvæk lukker med en lidt blikket lyd. Ingen kan dog som Audi lave biler, der er som hugget ud af én blok.

Dørene smækker som lugen på en Leopard-tank, og selv om dankortet er tyndslidt efter januarudsalget, er det svært at presse ind i spalterne mellem døre og skærme.

Ren køreglæde i BMW

Men lad os komme ud at køre.

For BMW er baghjulstrækket fortsat religion. Vægten kan fordeles ligeligt mellem for- og bagaksel. Det giver perfekt balance og de bedstekøreegenskaber, står der i BMW-biblen.

Og det må man medgive diplomingeniørerne: 320d skærer gennem sving som en kniv i lunkent smør. Læg hertil et gearskifte med kvikke og næsten umærkelige skift, bremser med bid som en dobermann og en undervogn, der ikke går i knæ i selv de snævreste kurver. Det er - som BMW ubeskedent siger om sig selv - indbegrebet af glæden ved at køre bil.

Men der er skønhedspletter. Det kniber med at holde kursen i sidevind. Typisk for BMW skal der ofte korrigeres på rattet. Det er trættende på lange motorvejsstræk og gøres bedre af Audi.

Styringen virker heller ikke helt så præcis som i den eksisterende model og måske endda en anelse for letgående. Til gengæld er komforten forbedret mærkbart, og det gælder især afstemningen af fjedrene, hvor ingeniørerne tydeligvis har tilstræbt, at køreturen skal være så behagelig som muligt.

Hårdkogt Audi

Her er det gået lidt galt hos Audi. Affjedringen er blevet så kontant, at man nærmest kan mærke forskel på slidte og nymalede midterstriber. Kloakdæksler lærer man derfor hurtigt at køre udenom. Og på trods af de stålsatte fjedre, kører den alligevel ikke så sportsligt som 3-serien.

Jovist, A4 styrer præcist, men sammenlignet med forbilledet fra München kan A4 ikke køre fra, at den er næsetung og helst fortsætter ligeud, når svingene serveres i skarp sovs. Til gengæld er det positivt, at den nuværendes servostyring, der giver os med spaghettiarme sved på panden ved en parallelparkering, er løsnet klædeligt igen.

Maskinerne er til gengæld et adelsmærke for dem begge og begge begejstrer: Dieselmotoren i 320d har enorme kraftreserver og lavt forbrug. Her er både 184 bomstærke bryggerheste og mulighed for at køre 22,4 km/l. En stærk pakkeløsning, der oven i købet opfører sig støjsvagt og ganske kultiveret.

Eco Pro-systemet er standard, og med det i sparefunktion får man en mere træg speederrespons, nedsat funktion af visse elektriske bekvemmeligheder som f. eks. klimaanlæg og sædevarme og visuelle anvisninger i midterdisplayet som hjælp til økonomisk kørsel. Det virker fantastisk i virkeligheden og motiverer virkeligt til, at føreren også bidrager til at køre mere økonomisk.

Kraftfulde maskiner

Lyd og fine manerer er også kodeordene i Audi, og ved daglig brug er man bedst tjent med pumpeværket i A4, som har en mere lækker motorgang – både i tomgang og under acceleration. Oppe i fart dæmper BMW sig dog også, og man mærker nærmest ikke, om man kører 110 eller 140 km/t i nogen af dem.

Under alle omstændigheder er kraftoverskuddet respektindgydende: Nok til at slynge 320d fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder, mens det tager to tiendedele mere i Audien.

Men på grund af remtrækket i Multitronic automatgearet, som er et kraftigt stålbælte på to variable remskiver, løber Audien op i fart i ét langt sug uden spor af det hakkeri, som en gang imellem kan fornemmes i 3-serien.

Trods titlen som testens nestor slipper A4 imponerende godt fra mødet med den helt nye 3-serie. Den er raffineret, velbygget og var det ikke for den lidt hårde undervogn, kunne det godt være endt med uafgjort. Den fantastiske nye 3-serie vinder dog testen.

Men som vi skrev i indledningen: Der er størst chance for at møde disse prægtige biler i Tyskland. Ikke mindst efter, at det nu bliver dyrere at lease.

LÆS OGSÅ: BMW klar med toppen af toppen

LÆS OGSÅ: Audi klar med voldsom stationcar

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ny Aygo kan ikke overhale WV Up!

Test: Den helt nye Toyota Aygo er blevet meget bedre. Men der er stadig mere bil i VW Up.
forsiden lige nu

Dreng på halvandet år er forsvundet

Dreng på halvandet år er meldt savnet i nordjysk skov. Stor eftersøgning er i gang.

Holland fuldendte den brasilianske ydmygelse ved VM

Brasilien fik endnu et sammenbrud i kampen om VM’s tredjeplads.

Israel til palæstinensere i Gaza: Forlad jeres hjem

Palæstinensere i det nordlige Gaza bør forlade deres hjem, siger Israels militær.

Norddjurs: Fire politikere og en jurist er inhabile

Der bliver flere og flere inhabile politikere i sag om et omdiskuteret vindmølleprojekt.

Anders Samuelsen: Vi er regeringsparate

Danmark har brug for et ægte borgerligt, liberalt parti i regering, siger LA's leder.

Seks på hospitalet efter voldsomt sammenstød

Firehjulstrækker med to personer overså personbil med to voksne og to børn.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce