*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her
torsdag 21. august 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Motor 06.02.2012 kl. 10:53
Ikke bare gamle lig ender i disse dage på en af Dansk Autohjælps redningsvogne. Også bilister med nye biler med såkaldt "sikre" batterier har oplevet startproblemer. Arkivfoto: Mathilde Bech

Streng frost rammer "sikre" batterier

Mange danskere kan ikke få liv i bilen i disse dage. Også bilejere som troede, at de var sikrede.

Med temperaturer på ned til 23 frostgrader i weekenden har tusinder af danske bilejere med bange anelser stukket bilnøglen i tændingslåsen.

I mange tilfælde har frosten slået batteriet ud, og det givet kimende telefoner hos autohjælpselskaberne. Og mandag morgen er startet nærmest rødglødende, efterhånden som danskerne er kommet ud til deres biler, som har stået stille i weekenden.

Mange kunder i telefonkø

"Vi har mandag morgen frem til klokken ni haft 942 assistancer, hvoraf 528 har været til starthjælp. Og det stiger yderligere i dag, for vi har en massiv telefonkø af kunder," siger vagtcentralchef Ellen Trolle fra Dansk Autohjælp.

Situationen er eskaleret over de få februardage med stærk frost, som har frosset Danmark godt og grundigt ned. Og den er kommet godt og grundigt bag på Dansk Autohjælp, som ved udgangen af januar havde sat næsen op efter at komme ud af vinteren uden sne og streng frost.

Men det håb blev aflivet den 1. februar, da den sibiriske kulde satte ind, siden har telefonerne kimet hos Dansk Autohjælp. Den 1. februar havde selskabet 367 sager med starthjælp, den 3. februar var antallet oppe på 931, og søndag toppede antallet af assistancer med omkring 1.330 starthjælpssager.

Værre dag for dag

"Det er blevet værre dag for dag, og nu oplever vi, at selv bilister der vedligeholder deres bil og aldrig tidligere har haft brug for starthjælp, også er blevet ramt," forklarer Ellen Trolle.

En del af forklaringen på, at også bilister med "sikre" batterier har fået problemer, er at moderne biler stiller enorme krav til strømforsyningen.

"Strømforsyning til biler er blevet langt mere komplekst end før i tiden. Tidligere kunne man tage sit batteri med ind i varmen natten over, men gør man det i dag, kan bilens computer miste sine data og risikerer at gå i fejlkode. Desuden har mange moderne biler ikke bare ét batteri, men flere batterier, som leverer strøm til forskellige systemer," forklarer redningschef Jan Larsen fra Dansk Autohjælp.

Batterierne har ganske enkelt fået en meget central betydning for bilernes drift, og nye forskningsresultater tyder på, at batteriers levetid i fremtiden højst bliver på to år, oplyser Jan Larsen.

Regn med ventetid

Danmarks andet store firma på markedet for autohjælp, Falck, havde fra lørdag ved midnat til søndag ved 16-tiden omkring 2.800 assistancer, der var "kulderelateret", som autohjælpselskabet betegner det.

Mandag ved 10-tiden var antallet af assistancer steget dramatisk til 2.666 "kulderelaterede" sager - opgjort fra midnat.

Natten til mandag var der for tredje nat i træk ned til mindst 15 graders frost i Danmark, og i både Falck og Dansk Autohjælp har man indstillet sig på en travl uge. Alt disponibelt mandskab kaldt ind, og bilister med en startproblemer må forvente en vis ventetid, varsler selskaberne.

null
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Her er de sjove biler - til lave priser

Nichebiler er forholdsvis billige og kan være genveje til en sjov bil. Men der er faldgruber.
forsiden lige nu

Hver fjerde akutpatient udskrives uden en diagnose

Eksperter mener at der enten indlægges for mange eller udskrives for hurtigt.
AaB

AaB skal bestige cypriotisk bjerg

Nordjyderne manglede klasse mod Apoel.

Økonomer: Ny ned-justering af regeringens vækstskøn på vej

Afmatning i Europa tvinger regeringen til at sænke sine vækstskøn, vurderer økonomer.

Ingen fribillet til Vestas-ledelsen

Festen udeblev for Vestas efter solidt kvartalsregnskab. Det overrasker ikke, lyder det..

Den tidligere imam Ahmed Akkari er flyttet til Grønland

Den tidligere imam kunne ikke finde arbejde i Danmark og er nu skolelærer i Narsaq.

Playboy-modellens arvestrid er endeligt afgjort

Flere hovedpersoner er allerede døde. Men en strid om milliarder fra 1995 er først blevet afgjort nu.
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce