*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

fredag 26. december 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten livsstil
Motion & Sundhed 18.03.2012 kl. 08:26
140.000 danskere går hvert år ned med stress. Foto: Bulls

Undgå stress med fem tricks

Stresspsykolog giver gode råd til, hvordan man dels undgår og dels bekæmper stress.

Du haster ud af Netto, rød i hovedet af skam. Du har lige skældt kassedamen ud for at glemme at spørge, om du ville have bonen med, og hovedpinen dunker. Dit overskud er lig nul, og du har mest af alt lyst til at krybe ned under dynen. Men til hvilken nytte? Du kan jo alligevel ikke sove, når dit hjerte hamrer.

Lyder det bekendt? Så er det måske på tide at stoppe op og overveje, om du kunne være én af de 140.000 danskere, der hvert år går ned med stress.

LÆS OGSÅ PÅ ALTFORDAMERNE.DK: Forårets (mange) fridage giver dig stress

Trak håndbremsen

Tidligere kontaktchef i reklamebranchen, Tania Ellis, kender alt til følelsen af manglende overskud og udmattelse. Efter 12 år i højtprofilerede job i blandt andet Københavns Lufthavn og forskellige reklamebureauer, havde hun skabt sig en fremgangsrig karriere, men i de senere job begyndte passionen for arbejdet at halte. Og den manglende arbejdsglæde tærede på Tania Ellis:

- Det var meget tydeligt for mig, at jeg skulle ændre noget i min livsstil, hvis jeg ikke skulle ryge ud over kanten og brænde ud. Jeg startede eller sluttede ofte min arbejdsdag med at være ked af det, og når jeg kom hjem om eftermiddagen, var jeg fuldstændig drænet for energi.

LÆS OGSÅ PÅ ALTFORDAMERNE.DK: Skal du stress-testes?

Ifølge Tania Ellis har hun sit eget selvindblik at takke for, at hun ikke tæller med i den triste statisk af danskere, der hvert år går ned med stress. Hun nåede nemlig at stoppe op og lytte til sin krop i tide og undgik dermed et forestående sammenbrud. Hun opsagde sit job som kontaktchef i reklamebranchen og startede i stedet på drømmejobbet som selvstændig erhvervsinnovatør:

– Som selvstændig har jeg ofte travlt, men jeg føler mig bestemt ikke stresset. Jeg har besluttet mig for at være ”flawsome” – jeg favner mine fejltagelser i stedet for at banke mig selv i hovedet med dem, og det har givet mig en enorm frihed.

Vær opmærksom på dig selv

Ifølge psykolog med speciale i stress, Kisser Paludan, er netop det at stoppe op og tage sit liv op til revurdering utroligt vigtigt, hvis man vil undgå stress:

– Det bedste, du kan gøre for ikke at gå ned med stress, er at mærke efter, hvordan du egentlig har det og være bevidst om din egen tilstand. Mange danskere er utroligt hårde og kan klare en hel masse uden at mærke konsekvenserne, men når de først falder, falder de til gengæld hårdt. Derfor er det utroligt vigtigt at mærke dig selv og handle ud fra, hvad du føler.

Se Kisser Paludans fem gode råd til, hvordan du forebygger og bekæmper stress her:

Sådan undgår du stress

1. Træk vejret

Det lyder simpelt, men det kan hindre dig i at gå ned med stress. Når du er stresset, befinder kroppen sig konstant i en alarmtilstand og fyldes med adrenalin. Ved at trække vejret dybt ned i maven kan du sænke udskillelsen af adrenalin og dermed også sænke dit stressniveau. Sæt uret til at ringe et par gange om dagen og træk så vejret dybt ned i maven tre-seks gange.

2. Mediter

Meditation er et af de bedste midler mod stress, fordi det hjælper dig til at være til stede i din egen krop og mærke, hvordan du har det. Det er effektivt som forebyggelse mod stress, men også hvis du allerede er faldet i stressfælden, er meditation godt. Når du mediterer, udløser hjernen nemlig endorfiner, som giver lykke.

LÆS OGSÅ PÅ ALTFORDAMERNE.DK: Meditation app - Har du brug for en pause?

3. Motioner

Alle former for motion er nyttige, forebyggende midler til at undgå stress, men er du allerede ramt, skal du styre uden om de mest hektiske former for idræt. Lange gåture og yoga er de optimale valg, da det hjælper dig til at finde ro. Vær dog opmærksom på, om motionen hjælper dig til at slappe af, eller om det blot føles som endnu en ting, der skal gøres oven i alt det andet.

4. Lev et bevidst liv

Fokuser på at leve et liv, hvor du lægger mærke til dig selv og din krop i stedet for at slå automatpiloten til. Stil ofte dig selv spørgsmålet ”hvordan har jeg det egentlig?”, og handl ud fra det.

5. Elsk dig selv!

Det er nøglen til at behandle dig selv godt. Gør gode ting for dig selv, der viser dig, at du er god nok, som du er. Vær opmærksom på dine negative tankemønstre. Har du konstant en lille djævel siddende på skulderen af dig, der banker dig i hovedet, hvis du har sagt noget pinligt eller gjort noget dumt, så vift ham af og slip af med det dømmende superego – det øger blot dit stressniveau.

LÆS OGSÅ PÅ ALTFORDAMERNE.DK: Pilatesinstruktørens tip til mindre stress

null
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

»Man kunne se på dem, at de håbede, det var løgn«

Forældre var bekymrede, da datter ville giftes med muslim fra Tunesien.

»Vi sagde tydeligt, at der var bander på vej. Men ingen tog det seriøst«

Både boligforeningen og en beboergruppe i Bispehaven advarede i månedsvis om bander, som skød op i boligområdet.

Dansk design brager frem i udlandet

Danske designvirksomheder har øget milliardeksporten markant. Kombinationen af godt design og stærk forretningssans er en succes.

Den koldeste morgen i 21 måneder

Nogle steder i landet har det været koldere end -10 grader. Kulden fortsætter, og der er mere sne på vej.

Ukrainsk "vidne": Kampfly skød MH17 ned

Ifølge russiske efterforskere har en ukrainsk militærmand indrømmet, at MH17 ikke blev skudt ned af prorussiske oprørere.

Politiet: Juleindbrud er markant lavere i år

Foreløbig er antallet af juleindbrud faldet med 24 procent i forhold til de seneste fire år, viser opgørelse.
Annonce
Annonce
Viva
Mad & Vin
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
De, der virkelig elsker basketball
Mange tager det som en selvfølge, at der er måltavler, kurve og bannere på alle vægge, når man går ind for at se en basketballkamp. Det er ikke en selvfølge. Men når spillerne løber på banen, kan man glemme, hvor stor en rolle de frivillige også spiller. 
Se flere