*

Ferie i Danmark

På to hjul gennem Aarhus

I Aarhus finder du guidede cykelruter, der i et behageligt oplevelsestempo sætter fokus på byens historie, bygninger og kulturelle liv. Jyllands-Posten hjulede med på en dag, hvor arkitektoniske perler og byrum var i centrum.

Turen går blandt andet forbi Domkirken –den længste og højeste kirkebygning i Danmark.

Rejsen dertil
  • De guidede cykelture starter på Frederiksgade i Aarhus. Hvis du ankommer til centrum, kan du næsten med garanti gå til startdestinationen. Eksempelvis er der cirka 600 meter fra Hovedbanegården.
  • Du cykler på en Verlobis – en robust cykel, der er nem at håndtere.
  • Hele arrangementet tager omkring to timer, og der er afgange i både hverdage og weekender.
  • Turene tilbydes i sæsonen april-oktober.
Velkommen til den her tur rundt til en række af Aarhus’ arkitektoniske perler og byrum,« siger manden i midten af forsamlingen. Han har netop introduceret sig som dagens cykelguide, Christoffer. Begge hans fødder står solidt plantet på hver sin side af en robust cykel fra den danske fabrikant Verlobis.

Vi befinder os i en baggård på Frederiksgade i centrum af Aarhus en sen formiddag. Morgenen har været præget af et gråt, regnfuldt skytæppe, men det er forsvundet, og nu skinner solen fra en næsten helt blå himmel.

I en halvbue foran Christoffer står fire personer. De har alle fulgt hans eksempel og står ligeledes overskrævs på hver deres cykel med øjnene rettet mod ham.

»Der er ikke nogen kronologisk rød tråd i turen, men vi kommer rundt til en masse betydningsfulde bygninger. De fremstår alle som symboler på forskellige afgørende perioder i Aarhus’ historie,« uddyber Christoffer og render gennem resten af sit indledende oplæg.

Så er det tid til at cykle på opdagelse.

Kulturelt gods

Vi forlader baggården og cykler til højre på Frederiksgade. Christoffer kører forrest. Ved lyskrydset kører vi lige ud og passerer Ridehuset og Musikhuset. Allerede her gøres der tegn til hold. Der er kommet et spørgsmål fra en af gæsterne omhandlende det firkantede og marmorbedækkede rådhus på den anden side af vejen. Og spørgsmål er der tid til i dagens oplevelsestempo.

Der bliver både kørt på de brede veje og gennem snævre smøger rundt omkring i byens centrum.

Vi snakker lidt om Aarhus Rådhus, som Arne Jacobsen og Erik Møller tegnede i 1937. Om den negative folkestemning, der opstod i kølvandet på arkitektparrets første tegninger, hvor rådhuset var uden tårn. Dengang havde særligt Arne Jacobsen ikke det image, han har i dag, så de måtte tilbage til tegnebordet og fremsende et revideret forslag. Denne gang med tårn og bred accept i byrådet til følge.

Fra toppen af Godsbanen kan man spejde ud over Aarhus. Man kan blandt andet se Aros og Botanisk Have.

Vi cykler en smule længere, drejer så til højre og triller roligt nedad mod Godsbanen – Aarhus’ forhenværende godsbaneareal –, der nu fungerer som center for byens kunst- og kulturproduktion med åbne værksteder, teatre og spillesteder, spisehus, skaterbane, udstillinger og meget mere.

Det er muligt at cykle hele vejen op på taget af den gamle godsbane, som i dag er en kulturinstitution.

Det store kulturapparat med de rå og velbevarede murstensfacader kommer stille til syne. Omtrent ved det midterste punkt hopper vi af cyklerne og går op ad det skrå tag på en af bygningerne, til vi ikke kan komme længere. Heroppe fra kan vi spejde udover det meste af Aarhus. Mest iøjnefaldende er byens største attraktion, Aros. Kunstmuseet formet som en 52 gange 52 meter stor kube i ni etager med Olafur Eliasons ikoniske regnbue på toppen.

Cycling Aarhus har en pendant i København, som selvfølgelig hedder Cycling Copenhagen.

»Gennem de senere år har der været et enormt fokus på at stimulere de kreative og kulturelle vækstlag på samtlige niveauer i Aarhus. Herfra har vi udsyn til to af de mest afgørende bygninger i den sammenhæng. Den gamle godsbane, som vi står ovenpå nu, og så Aros. Begge er bygninger, der har afgørende betydning for Aarhus’ identitet som en kunst- og kulturby,« fortæller Christoffer.

Vi nyder udsigten for en stund, før vi forlader taget og ruller videre ud i byen.

På sporet af Hack Kampmann

Næste gang, bremserne klodses, er på Vester Allé. En stor, firkantet bygning tårner op foran os. Murene er holdt i røde sten, kun afbrudt af høje, søjlelignende vinduespartier, der får facaden til at ligne et græsk oldtidstempel. Skiltet på lågen fortæller os, at det er Erhvervsarkivet, vi betragter.

»Det er tegnet af byens mest betydningsfulde arkitekt i historien, Hack Kampmann. Den indeholder vel nok Aarhus’ smukkeste rum, Læsesalen, med træbeklædte flader, balkoner og fine detaljer,« siger Christoffer og møder gæsternes undrende blikke med forklaringen om, at bygningen fungerede som statsbibliotek i de første godt 65 år af sin levetid – derfor læsesal.

Turens guide Christoffer fortæller om det futuristiske boligkompleks Klintegården.

Og ganske rigtigt. At vade ind i Erhvervsarkivet er som at se et lukket skrin åbne sig op og vise sin overdådige udsmykning til lyden af skrøbelige, romantiske toner. Loftet er formet i tre enorme hvælvinger, hvorfra dagens sollys vælter ind i lokalet. Langs væggene er utallige bøger placeret i mahognireoler hele vejen op til hvælvingernes kant, og alle tænkelige steder kan der spottes små blomsterudskæringer i træfladerne.

Med smagsløgene på ferie

Cycling Aarhus
  • Cycling Aarhus tilbyder guidede cykelture rundt i Aarhus og henvender sig til både turister og lokale. Formålet er at vise Aarhus’ vigtigste og skjulte seværdigheder på en anderledes måde og krydre oplevelsen med facts og fortællinger fra byen. Bureauet har flere forskellige ture, der fokuserer på forskellige elementer af Aarhus. De koster mellem 175-300 kr. pr. person inkl. leje af cykel. I København finder du pendanten Cycling Copenhagen.
  • Se mere på www.cycling-aarhus.dk
Fra Erhvervsarkivet fortsætter vores tohjulede tur i kirkernes spor. Først mod Vor Frue Kirke, hvis krypt er byens ældste byggeri, og efterfølgende videre til Aarhus Domkirke. Vi må dog nøjes med at betragte de religiøse rum fra gadeperspektiv, da begge kirker i dag er optaget af håbefulde mennesker, der er samlet for at forevige deres kærlighed til hinanden. Men fra gaden kan der også fortælles historier. Christoffer sætter os lidt ind i de 300 år, det tog at bygge Domkirken. Hvordan forskellige bygherrer pludselig ændrede stilen undervejs, hvordan byggeriet mødte folkelige protester, og hvordan vores ven fra tidligere - Hack Kampmann - naturligvis også var inde over, da kirken i 1930’erne skulle restaureres.

Så ruller vi videre. Nu mod Mejlgade og længere op i historien.

Bindingsværker og futuristisk funkis

Mejlgade er en af byens mest trafikerede og pulserende årer. Det vrimler med små caféer, simple restauranter og hippe mennesker med opsmøgede bukser. Det med bukserne er måske kommet til inden for nyere tid, men ikke det spirende handelsliv. Sådan har det nemlig været i mere end 200 år.

Vi passerer de mange bindingsværkshuse langs den smalle gade og nyder duften af nybagt ciabattabrød fra den italienske delikatesse. Så drejer vi til venstre ind i en baggård. Murene fra husene er orange og lyserøde og så skæve, at de næsten vælter ind over os. På et hvidt, slidt skilt står der "auktionslokale".

Mejlgade byder på nogle af byens ældste og mest charmerende baggårde. Her ved et gammelt auktionshus.

»I dag er det et selskabslokale, men man har bevaret rummenes udsmykning. Du kan næsten forestille dig, hvordan auktionariussen har stået på podiet, slået med sin hammer og råbt "solgt",« fortæller vores cykelguide om det historiske lokale helt tilbage fra 1869.

Fra Mejlgade cykler vi mod turens sidste stop: det hvide, futuristiske boligbyggeri ved navn Klintegården.

Geologisk urtid i øjenhøjde

Allerede fra Kystvejen, der fører derop, kommer bygningen til syne. Den spejder ud over bugtens rolige overflade, som solen spejler sig i. I dag må Klintegården afvige noget af havudsigten til de nye naboer i det store Aarhus Ø-havneområde, men det er nemt at forestille sig, hvordan bygningen i slutningen af 1930’erne har tårnet frem som ét af byens mest dominerende værker.

Oprindeligt var Klintegården et botilbud til travle mennesker – blandt andet var der planer om kantine og vaskeservice. 

På en sjov måde emmer det af optimisme på Klintegården, som vi går rundt i de hvide elementer. Hjørnerne er rundet, og alt er så lyst. Man kan næsten føle den innovative ånd, der har drevet byggeprojektet frem i sin tid. Christoffer udbygger fornemmelsen med en henvisning til de originale reklamer, der beskrev Klintegården som en avanceret boligbebyggelse for samtiden, med fællesfaciliteter, gæsteværelser for beboerne, legerum og legeplads for børnene.

På telefonen finder han den ordrette beskrivelse frem:

»Dengang skrev de: "Automatcafeer og mælkerier, middagskøkkener, husgerningsbureauer, centralvaskerier og lignende organer løser problemerne for de selverhvervende mænd og kvinder, der ikke overkommer husligt arbejde ved siden af erhvervsarbejdet, og som foretrækker fritid og kulturelt arbejde frem for det huslige". De måtte dog ret hurtigt opgive de tanker, da det ikke kunne løbe rundt,« siger han.

Vi snupper en pause i den forreste del af gården og nyder udsigten. Så er det så småt tid til at finde tilbage mod baggården på Frederiksgade for at aflevere de robuste cykler. Christoffer kigger på sit ur.

»Vi er lidt foran med tiden. Kunne I tænke jer at se en sej tennisklub?« spørger han.

Vi kigger på hinanden i flokken, nikker enstemmigt og triller igen.

Tre råd til rejsen

  • Cycling Aarhus står ikke for udlån af cykelhjelme. Vil du have sådan en på, så medbring den selv.
  • Udover de guidede ture kan du også leje cykler gennem Cycling Aarhus. Det kan du eksempelvis gøre på turens sidste stop, hvis du ønsker at cykle egne veje derfra. Det koster fra 110 kr. pr. dag at leje en cykel.
  • Hvis du kender Aarhus godt i forvejen, bør du hoppe på en af de mere underfundige ture, der ikke kører forbi de store seværdigheder. Eksempelvis den, hvor to unge skatere viser deres yndlingssteder frem i byen.
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Modsvar fra gymnasieelev: Nej, vi er luddovne og umotiverede

Nikolaj Holst Sandvad, Multebærvej 32, Sabro
Jeg vil vove at påstå, at langt størstedelen af de unge som opfatter sig selv som en udsat gruppe under angreb, blot er dovne og ikke egnede til at gå i gymnasiet.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
På snescooter i de nordnorske bjerge
De store hvide bjergtinder og åbne, tilfrosne åer giver det nordlige Norge en alsidig og ubehersket natur. En ubehersket natur, som man for alvor fornemmer bag rattet på en snescooter. 
Se flere
Biler
Se flere
Bolig
Hvad gør du, hvis trægulvet knirker?
Knirkende gulvbrædder kan være irriterende, men de er heldigvis relativt lette at reparere, hvis hele gulvet ikke skal skiftes. Få et godt tip her fra Bolius. 
Se flere
På snescooter i de nordnorske bjerge
De store hvide bjergtinder og åbne, tilfrosne åer giver det nordlige Norge en alsidig og ubehersket natur. En ubehersket natur, som man for alvor fornemmer bag rattet på en snescooter. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her