*

Rejser

Den moderne campingvogn er helt elektronisk

Campingvogne ændrer sig ikke meget fra år til år, hvis man kun betragter dem udefra. Men branchen udvikler sig konstant, og ofte er det ændringerne i elektronikken, som fylder mere og mere i de nye modeller.

Styr vognen fra mobilen. De fleste nye campingvogne kan efterhånden styres delvist fra mobilen, når det gælder indstilling af varme og lys mm. Foto: PR

Idisse uger præsenterer de europæiske producenter de nye modeller til næste sæson. Et let blik ud over 2018-modellerne afslører ingen revolutionerende nye designs eller løsninger, men under formgivningen udvikler teknikken sig dog stille og roligt.

Når campingvognen 2018 ligner den fra 2016, hænger det sammen med, at den klassiske campingvogn er trængt af autocampere, der sælger bedre over hele Europa. Det betyder, at producenternes ofte ret små udviklingsafdelinger må prioritere, for der er ikke råderum til både grundlæggende nye campingvogne og autocampere.

»De europæiske fabrikker kører på det maksimale. Kapaciteten er fuldt udnyttet, og derfor ser vi lige nu ikke de store revolutionerende ændringer i modellerne. Men under huden sker der alligevel en udvikling,« vurderer mediechef Anne-Vibeke Isaksen, Dansk Camping Union.

Solceller på vej

Hun forklarer, at mængden af elektroniske løsninger stille og roligt er ved at finde indpas i mange vogne, præcis som det sker i det omgivende samfund.

»Den mest spændende udvikling sker dog inden for reduktion af vægt og energikilder. Solceller og smart opbevaring af strøm er en udvikling, som presser sig på i den moderne campingvogn. Vi har endnu ikke set det i produktionsfærdige modeller, men det er lige på trapperne, at campingvognen og autocamperen mere eller mindre bliver selvforsynende med strøm fra solceller på taget,« fortæller Anne-Vibeke Isaksen.

Lige nu er Dethleffs blandt de første til at vise en selvforsynende camper med solceller hele vejen rundt på ydersiden. Der er tale om et koncept, der endnu ikke er klar til produktion, men det viser, i hvilken retning udviklingen går.

Spækket med elektroniske løsninger. E.home fra Dethleffs viser, at både campingvogne og autocampere bliver mere og mere elektroniske. Her med en smuk stjernehimmel over sovepladsen. Foto: PR

Bilen er bygget på et fuldt elektrisk Iveco Daily-chassis, og hele vejen rundt er der placeret solceller. Totalt er arealet 31 kvadratmeter, hvilket skulle sikre nok strøm til vognen i flere dage.

Blandt de elektroniske løsninger er også, at vognen er uden normale gardiner. I stedet er vinduerne udført i glas med en elektrokromatisk funktion. Det betyder, at de kan gøres helt mørke ved, at man sender en svag strøm gennem. Teknikken findes bl.a. i fly, hvor Boeing eksempelvis benytter teknikken til de store ruder i deres 787 Dreamliner.

Den samlede energi fra solcellerne er 3.000 W, og de vil også kunne oplade el-bilen, der via sine batterier har en begrænset rækkevidde på 160 km på en fuld opladning. Opladningen fra cellerne vil både kunne ske under kørslen, og når den står stille.

Udover selve fremdriften af vognen, er der også tænkt i andre teknologier, der sparer på strømmen og gør autocamperen mere effektiv.

Kabinen kan opvarmes ved brug af varme, som lagres fra dagens sol og frigives til aften, når temperaturen falder. Solcellerne kan i princippet oplade bilen. Mens man ved at sende en svag strøm gennem et specielt glas kan tone ruderne, så man ikke behøver gardiner. Foto: PR

Varmesystemet er baseret på materialer på ydersiden af vognen, der lagrer varmen fra dagens sol og frigiver den inde i autocamperen om aftenen.

»Lige nu er der nok en række af de andre producenter, der griner lidt af den fuldt elektriske camper, men branchen har brug for at udvikle sig. Camping handler bl.a. om at være tæt på naturen, og derfor giver det god mening, at rejseformen bliver bæredygtig ved hjælp af ny teknologi og selvforsyning med strøm,« vurderer Anne-Vibeke Isaksen.

Som altid med koncepter er det ikke til at sige, hvornår solcelle-teknikken ender i produktionsmodeller, men vurderingen er, at vi vil se dele af teknologien inden for de næste par år.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Kronik: Så opdrag for h… jeres børn

Joachim Nielsen, partner hos Idefilm og Think Big
De bliver små uforskammede og ulidelige sataner uden nogen form for rimelig ydmyghed.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her