*

Rejser

Lej en autocamper før køb

Autocampere er stadig dyre i Danmark. Men salget går alligevel frem i disse år. Her får du opskriften på, hvordan du kommer i gang med camperlivet.

Campere findes i mange prisklasser. De billigste koster 450.000 kr., de mest solgte 6.-800.000 kr., mens de dyreste modeller løber op i 2 mio. kr. Foto: PR

Autocampere er mere populære end nogensinde før. I andre europæiske lande har den moderne autocamper lagt sig i yderste venstrespor på salgslisterne og overhaler den traditionelle campingvogn med høj hastighed.

Herhjemme blæser der også mildere vinde omkring camperen, der omfavner det moderne liv bedre end en statisk campingvogn på slæb efter familiens bil.

»Du er mere mobil i en autocamper end i en klassisk campingvogn. Vi vil gerne kunne zappe fra det ene til det andet alt efter vores lyst. Det kan man bedre i en autocamper, hvor man i princippet blot skal dreje nøglen, og så venter det næste eventyr om hjørnet. Det impulsive tiltaler os i stigende grad,« siger fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, der er direktør i Future Navigator.

Massiv stigning

Siden 1989 har salget af autocampere med danske nummerplader været forsvindende lille, men nu vejrer branchen morgenluft, efter at det ellers traditionelt sløve første kvartal byder på en massiv stigning i salget. Interesseorganisationen Camping Branchen har beregnet, at salget er gået 68 pct. frem fra 71 stk. i 2016 til 129 stk. fra nytår og frem til 1. maj i år.

Værd at vide

Stil dig selv disse spørgsmål inden du vælger camper:

  • Hvor mange personer skal på ferie i camperen?
  • Vil du have faste senge, eller er du indstillet på at redde op?
  • Vil du have”en garage” til transport af cykler?
  • Vil du kunne tage bad i vognen?

Det tager branchen som en sikker strømpil på, at danskerne har fået mod på autocamperne.

»De første måneder plejer at være meget stille, hvad angår salget af campere, så vores forventning er, at salget også går frem i den resterende del af 2017,« siger bestyrelsesmedlem i Camping Branchen, Torben Jensen.

Siden 1989 har registreringsafgiften på autocampere været lavere (60 pct.) end for traditionelle biler (105 pct.). Alligevel er det er en stor beslutning at kaste sig ud i den livsstil, det er at have friheden i en camper til at feriere, stort set hvor man har lyst.

Begynd med en lejekontrakt

Måske kan det være fristende at kaste sig ud i en helt ny autocamper, for de kan fås nede fra 450.000 kr. og på lempelige finasieringsvilkår, men hos Dansk Camping Union (DCU) råder man førstegangscampister med camperdrømme til at begynde med at leje.

Det nemmeste er at leje camperen i Danmark, og udvalget er stort - fra de helt billige, godt brugte alkovemodeller til de større modeller, hvor der måske kræves stort kørekort.

Fordelen ved at leje i Danmark er, at man ikke skal have sin private bil stående syd for grænsen, så man - når ferien er slut - slipper for at laste om til privatbilen, men kan fortsætte til bopælen og pakke ud og rengøre i ro og mag.

Ulempen ved at leje er, at udbuddet er stærkt begrænset i de mest travle uger om sommeren. Går man efter en speciel model, skal man bestille i meget god tid.

En søgning rundt på danske hjemmesider for campere viser, at man kan leje fra ca. 6.500 kr. for en uge i lavsæsonen. Til den pris får man typisk en camper til fire personer med det mest nødvendige udstyr til at holde ferie.

Vil man have noget af alt det udstyr, der gør ferien komplet, kan man leje det. Holder til cykler, en grill osv. koster ofte ekstra, og det kan være lidt at et puslespil at gennemskue, hvad ferien faktisk ender med at koste.

Et godt råd fra rutinerede campister lyder, at man ikke skal købe for billigt.
Der skal meget ofte betales depositum på måske 5.000 kr., idet der er en selvrisiko på forsikringen, og det gælder om at beregne, hvor mange kilometer man vil køre i bilen. Flere udlejere takserer ekstra kørte kilometer til en høj pris, hvis der er inkluderet et vist antal i kontrakten.

Er man usikker, kan det ofte lade sig gøre at forsikre sig mod selvrisikoen, men det koster dyrt. I det hele taget skal man kigge grundigt på ens egne forsikringer, inden man lejer camper, for måske er man allerede dækket.

I øvrigt dækkes indbrud i camperen typisk kun, hvis det bliver anmeldt til politimyndighederne i det pågældende land. Vær i øvrigt opmærksom på, at visse genstande måske ikke dækkes, hvis de er efterladt i camperen.

Det er nemt at holde aktiv ferie i en autocamper. Udstyret smides ind bag i vognen, og du er på vej mod nye oplevelser. Foto: PR

Overvej en brugt

Alternativet til leje er at købe en god, brugt vogn. Det vil ofte ikke være meget dyrere at købe en brugt og sælge den igen efter et år, selv om der skal betales ejerafgift og forsikring m.m. Ved at eje vognen et år har man også de bedste muligheder for at afprøve ferieformen og den indretning, som bilen har. Uanset om du køber nyt eller brugt, hænger pris og kvalitet sammen.

I princippet opdeles autocampere i flere grupper såsom campingbus, van, alkove-model, delintegreret og helintegreret camper. Overbygningen er de store, luksuriøse, integrerede, som ofte kaldes en liner, og som er gjort af det stof, som drømme lever af. Det er den slags, der på udstillinger er spærret af, så man kun har adgang sammen med personalet.

Et godt råd fra rutinerede campister lyder, at man ikke skal købe for billigt. Årsagen er, at kvaliteten af konstruktionen er så tynd, at man på den lange bane er bedre tjent med en brugt kvalitets-camper end en ny »discount autocamper.«

Gå bilen igennem

Det er en tillidssag at købe brugt, så hos DCU anbefaler man at købe gennem en forhandler.

Det er en tillidssag at købe brugt, så hos DCU anbefaler man at købe gennem en forhandler.

Som udgangspunkt er der en toårig reklamationsret på fejlbehæftede varer købt hos en forhandler. Den store forskel er, at hos forhandleren er reklamationsretten ufravigelig. Det betyder, at købeloven gælder – også selv om forhandleren skriver eksempelvis »købt som beset« eller »afhentningstilbud« i slutsedlen. Sådan er det ikke, hvis to privatpersoner handler med hinanden. Her kan parterne godt aftale noget andet end det, der fremgår af købeloven – f.eks. at campingvognen er »købt som beset« eller »uden reklamationsret.« Hvis der efterfølgende viser sig at være alvorlige fejl på vognen, skal køber kunne bevise, at sælger kendte til fejlen.

Problemet i en privat handel opstår typisk, hvis køber eksempelvis ønsker at ophæve handlen, og sælger ikke vil være med til det. Så har køber i praksis ikke andre muligheder end at forsøge sig ad rettens vej.

Alt skal ses igennem

Hos DCU anbefaler man, at der bliver brugt god tid på at kigge en brugt camper igennem. Det indebærer også, at man kigger i skuffer og skabe efter bl.a. tegn på fugt, da en fugttest ikke er en garanti for, at camperen er fri for fugt.

En autocamper, som har stået i solen en hel dag, kan give et misvisende måleresultat ved en traditionel fugttest. Fugt kan være alle vegne, men hvis der er fugt, er det normalt ved vinduer og tagluger samt i hjørnerne, hvor tag og sider er samlet. Kig også alkoven efter. Den hænger nemlig frit og tager mange vibrationer, når man kører.

Generelt peger camper-entusiaster på, at fugten er den værste fjende. Er der grundlæggende fugt i vognen, er den svær at slippe af med. Brug din næse til at spore fugt, lyder rådet.

Buler betyder regning

Kig godt efter, om der er buler i karrosseriet, fordi karosseriarbejde er meget dyrt at få udbedret. Måske er bulerne blot af kosmetisk art, og så kan du i princippet være fløjtende ligeglad med, om det ser pænt ud eller ej.

Hvis en autocamper ikke er ret gammel, men har kørt mange kilometer, kan det være, fordi den har været brugt til udlejning. Private campere kører nemlig blot få kilometer hvert år.

Køb aldrig en camper uden at prøve den. Husk at en tur ikke kun er lige rundt om forhandleren. Kør en lang tur, så motoren bliver gennemvarm. Det tager for en dieselbil typisk 25 km. Find en øde vejstrækning og brems camperen maksimalt ned fra eksempelvis 80 km/t. Kan du aktivere bilens ABS? Bremser vognen meget skævt? Og er tandremmen skiftet?

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her