*

Rejser

»Når vinteren rinder i grøft og i grav ...«

Så er det for alvor blevet forår, og som noget af det første skal campinggrejet have den store overhaling, inden sæsonen begynder. Så de glade ejere af campingvogne og telte har en række mere eller mindre nødvendige opgaver, før de med ro i sjælen kan nyde campinglivet.

Efter et par års stilstand kommer en campingvogn til at se meget trist ud. Men bare efter en normal vinterpause er der en del at følge op på ude og inde i campingvognen. Foto: Per Raahauge

Hvad enten man er helårscampist, eller man kun nyder campinglivet fra påske til efterårsferie, bliver grejet ældre. Så hvert år skal det tjekkes, og mindst hvert andet år skal det gerne serviceres af fagfolk. Så det er nu, campinggrejet skal have sit sundheds- og rengøringstjek.

Det mest oplagte er jo at gøre noget ved alle de synlige overflader ude og inde, men det mest nødvendige er de tekniske installationer – el og gas - hvor sikkerheden er afgørende for ens egen og de andre campisters skyld. Og så naturligvis campingvognens træktøj og bremser, der også kræver fagfolk. Det er ved de opgaver, du ikke selv kan/må klare, du skal begynde. Det er her, der bliver ventetid på værkstederne ved sæsonstart. Så begynd med at bestille tid hos fagfolkene - så kan du indimellem lave de andre opgaver selv.

Få tjekket gasinstallationen

Fælles for de fleste campister er gasudstyret, som ifølge gasreglementet fra Sikkerhedsstyrelsen skal vedligeholdes og være sikkerhedsmæssigt i orden.

Den nøjagtige ordlyd kan ses her: www.sik.dk/tjek, hvor man også kan finde kontaktdata på autoriserede VVS- og f.gascamping-installatører (flaskegasinstallatører), der er de eneste, der må rode med gasinstallationer i campingvogne.

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at man får gastestet udstyret i campingvognen mindst hvert andet år. Så ved man, at det lever op til gasreglementet. Ved gastesten gennemgår fagmanden udstyret for funktionsfejl og utætheder. Gasudslip kan eventuelt skyldes mørnede slanger eller utilstrækkelige pakninger.

Herudover anbefaler Sikkerhedsstyrelsen i øvrigt, at man kun køber gasforbrugende apparater, der er godkendt og har et CE- eller et DG-mærke på sig. Apparaterne skal have en brugs- og installationsanvisning. Og den skal i forbindelse med markedsføring i Danmark være på dansk.

Få kontrolleret tilkobling, bremser og sikringskabel

Begynd med at kontrollere, at håndbremsen kan holde campingvognen. Kun på anhængere med en totalvægt på over 750 kg skal der være bremse. Og traileren skal være forsynet med en wire eller sikkerhedskæde, hvor karabinhagen fastgøres i et specielt øje på bilens træktøj. (Manglende øje på træktøjet og manglende brug af sikringen udløser en bøde, hvis politiet opdager det.)

Har anhængeren en totalvægt på mellem 750 og 1.500 kg, skal wiren blot sikre, at anhængeren stadig sidder fast på bilen, selvom den skulle hoppe af trækkrogen.

Men kommer vægten op mellem 1.500 og 3.500 kg, skal wiren også aktivere campingvognens bremse.

Bremserne på traileren/campingvognen aktiveres også af træktøjet, når bilen bremser eller kører langsommere end campingvognen. Her er det vigtigt, at træktøjet på campingvognen med stødstangen bremser rettidigt og ikke for meget.

Dækkene på en campingvogn skal skiftes på grund af alder, ikke på grund slid. Som en tommelfingerregel kræver en Tempo 100-godkendelse, at dækkene er under seks år. Foto: Per Raahauge

Så bremser på campingvognen er bestemt en opgave for fagfolk. Ellers kan det få katastrofale følger.

Tjek dækkene og lygterne

Dæk på campingvognen slides sjældent, fordi vognen ikke kører så mange kilometer. Men dækkene bliver møre, så de skal skiftes, før de når ned på de lovpligtige 1,6 mm. Så hold øje med dækkene, og tjek ofte dæktrykket. En Tempo 100-godkendelse kræver dæk, der er under seks år gamle.

En vinters stilstand ses på campingvognens ydre.

Tjek også lygter og reflekser samt det 7- eller 13-polede stik på campingvognen og bilen. Det sidder noget udsat og kan ofte være skyld i, at lygterne på campingvognen ikke virker.

Og tjek endelig støttebenene, der jævnligt skal smøres, så de nemt og hurtigt kan sættes ned.

Rengøring ude og inde

Efter gennemgangen af de mekaniske og elektriske dele er det tid til at kigge på rengøringen. Begynd med at vaske vognen grundigt, så opdager du samtidig alle de småskader, der kan være kommet på campingvognens karrosseri i løbet af vinteren. Nogle skader kan klares med pudsemiddel og knofedt, mens større skader – ridser og revner - skal lukkes, så de ikke udvikler sig, og de ikke giver adgang til fugt i vognen eller i isoleringen.

En vinters stilstand ses på campingvognens ydre. Og det kan være svært at komme i bund med almindelig autoshampoo. Der findes forskellige kraftigere sæber, som kan klare det. Men når man har renset helt i bund, er man nødt til at give overfladen en gang autovoks eller lignende.

Træktøjet, koblingsstikket og håndbremsen skal tjekkes og måske serviceres af en fagmand. Foto: Per Raahauge

Samtidig med rengøringen inde i vognen bør du være opmærksom på, om der er tegn på fugt eller svamp i vognen. Er du i tvivl, kan de fleste campingforhandlere foretage en fugttest. Under alle omstændigheder er det en god ide at lufte godt ud i vognen og tage alle hynder ud og måske vaske hyndebetrækkene og gardinerne.

Efterse forteltet og teltet

Fortelte og telte har en vis levetid og skal også tjekkes ekstra ved sæsonstart. Inden du investerer i et nyt telt, bør du måske overveje, om det gamle kan renses eller måske repareres, så det kan holde et par år mere. Er det blot en lynlås, der er gået i stykker, en syning, der er begyndt at løbe på grund påvirkningen af UV-stråler, eller huller i myggenettet, kan det repareres hos en fagmand, hvis det er mere end man selv orker. Samtidig kan man også vælge at få renset og imprægneret teltet, så det næsten genvinder fortids farver og igen afviser vand. Hvis man vil give sit telt eller fortelt et langt liv, skal det være helt tørt og uden mudder, inden man pakker det ned og gemmer det væk.

Efter den store renselsesproces kan man nyde at trille ud på nye campingoplevelser.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her