*

Rejser

Rutetjek: Flyv som en arabisk prins

Livet på øverste dæk på verdens største passagerfly er en arabisk prins værdigt. Limousine til lufthavnen, frit flydende champagne under hele flyvningen og en tur i baren i 10 kilometers højde.

Maden ombord er til seks stjerner. Foto: Kenneth Karskov

Service

Det starter med en sort Mercedes med diskret Emirates-logo på siden. Chaufføren, der er elegant klædt i mørkt jakkesæt, ankommer præcis tre timer før afgang på den aftalte adresse, lægger bagagen i bagagerummet og kører den direkte vej til lufthavnen.

Om bord på flyet fortsætter dekadencen. Et glas Veuve Clicquot Champagne bliver serveret som velkomstdrink, personalet omdeler et udførligt menukort med separat vinliste, og flyet er dermed klar til afgang.

Foto: PR
En større frokost bliver afløst af en invitation til en drink i baren bagest i flyet, og det er helt vildt at tænke på, at her kunne have stået adskillige rækker med sæder. Disse er sløjfet til fordel for et barområde, hvor gæsterne sidder i sofaen og hyggesnakker, hænger i baren med en cocktail eller nipper lidt til de små snacks, der står på serveringsfade.

Emirates lægger således et højt niveau for dagen. Der er gjort alt for, at turen skal være så behagelig som muligt, så mens de øvrige passagerer på flyet glæder sig til at stige ud efter seks timers flyvning, så sidder passagererne på Business Class næsten og håber, at turen ville vare lidt længere.

Mad & drikke

En hvid dug kommer på bordet, og en tallerken med laks rullet i nori-tang bliver serveret. Der er tre valgmuligheder til forret, tre til hovedret, tre desserter og et ostebræt.

Det er således en solid frokost, der bliver serveret på turen fra København til Dubai, og de mange valgmuligheder giver alle passagerer mulighed for at vælge noget, de kan lide.

Til hovedret falder valget på den arabiske specialitet Machbous med fisk og skalddyr. Det er en ret tilberedt af langkornede ris, der koges i en fond med kardemomme, kanel, kommen, koriander og sort peber. Retten er lige på den tørre side og det måske svageste punkt i en ellers glimrende frokost.

Foto: PR

Dernæst står den på ost og kage. Ostebrættet kommer med et lille kort, der angiver både navn, oprindelse og smagsnoter på de fire oste, og er en servering, der er en restaurant værdig.

Vinkortet rummer også en lang række valgmuligheder med flere forskellige hvid- og rødvine. Personalet er flinke til at anbefale de rette druer til retterne, fylde op i glassene og i det hele taget sørge for, at ingen forlader maskinen dehydreret.

Komfort

Business Class-kabinen ligger på øverste dæk i den store Airbus A380. Her er god plads med et enkelt sæde i vinduesrækken og to i midten af flyet, hvilket betyder, at de, som rejser alene, kan sidde helt for sig selv, mens de, som rejser sammen, kan nyde turen med deres partner.

Plus/minus

+ : Limousine, bar og verdens største passagerfly

- : For et dansk øje kan alt det guld og glimmer virke voldsomt

For et dansk øje kan det virke voldsomt med alt det guld og glimmer, som kabinen rummer. Der er langt fra en typisk skandinavisk minimalisme til dette, men omvendt giver det et umiskendeligt arabisk præg, som sætter rammerne for en oplevelse af 1001 nats eventyr i luften.

Selve stolen er vidunderlig. Som det er standard på Business Class, kan den foldes ud til en flad seng, så det er muligt at få sig en lur undervejs. Over fødderne hænger en 23 tommer skærm, der er loaded med timevis af film, tv-udsendelser, spil og musik.

En feature, som er unik for Emirates, er den lille minibar ved hvert sæde. I et rum er placeret Perrier-danskvand, Pepsi-Cola, æblejuice, Evian og 7 UP, så tørsten kan slukkes uden at skulle ulejlige personalet.

Underholdning

Turen fra København til Dubai tager typisk lige over seks timer. Første del af rejsen går med frokosten, og mens maden serveres, er det bare at fyre op for ICE-underholdningssystemet, der bugner af valgmuligheder.

Om forfatteren

Kenneth Karskov er garvet rejsejournalist med stor passion for luftfart. Han har fløjet med alverdens flyselskaber på alt fra sæde 1A til bageste række op ad toilettet samt på en af de sidste ture over Atlanten med Concorde.

Kenneth er redaktør af Flybranchen.dk

Et par gode støjreducerende hovedtelefoner sørger for, at den minimale støj fra flyet fortoner sig, og lyden står knivskarp. Skulle det ikke kunne friste, så er der trådløst internet i flyet, så der er ingen undskyldning for ikke at få lavet lidt arbejde undervejs.

Skulle der ikke være nogen mails, der skal ekspederes, så er det tid til at forlade sædet og stavre ned i den bageste del af det store fly, hvor baren ligger.

Mens der er helt stille i Business Class-kabinen, hvor lyset er slukket, og flere har lagt sædet ned og puttet sig under dynen, så er der latter og højlydte samtaler i baren. Ingen kommer således til at kede sig undervejs.

Journalisten var inviteret af Emirates

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her