*

Rejser

Campister venter på fælles fart-ordning

Danske campister venter på, at deres danske Tempo 100-godkendelse også kan gælde i Tyskland. Derfor tøver mange med at få opgraderet deres vogn til 100 kilometer i timen i Danmark.

Hos landets største synsvirksomhed har man foretaget 1.800 god-kendelser siden sidste sommer. Billedet viser første dansker med Tempo100-mærkat. Foto: PR

Fakta

Siden 1. juli 2016 har det været lovligt efter et bilsyn for bilister med campingvogn at køre op til 100 km/t. på de danske motorveje – mod de 80 km/t., som tidligere betød stor fartforskel mellem biler med og uden campingvogn.

Med 100 km/t. (i stedet for 80 km/t.) på motorvej følger også tilladelse til 10 km/t. hurtigere – fra 70 km/t. til 80 km/t. – på både motortrafik- og landeveje. Vel at mærke, hvis man får bilen dansk Tempo 100-godkendt.

Sidste sommer blev det tilladt at køre 100 km/t. med campingvogn i Danmark, hvis man fik den godkendt til det.

Det betød til en start travlhed i synshallerne, for danske campister har i årevis sukket efter at kunne sætte farten op, men siden er det gået trægt med at få Tempo 100-klistermærker på danske vogne. Samlet set har 1.800 danskere indtil videre fået synet vogntoget til Tempo 100 hos landets største syns-virksomhed.

»Branchen venter på, om Danmark og Tyskland kan finde en ordning, så dansk Tempo 100 også gælder i Tyskland og omvendt. Vi havde forventet et langt større antal, men der hersker stadig lidt forvirring omkring ordningen,« udtaler Peter Noer Kyndal, der er kommerciel chef hos Applus.

Hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser pressechef Kim Voigt Østrøm, at der ved redaktionens slutning ikke er nyt i sagen, men at man inden længe venter en løsning.

En undersøgelse blandt 1.050 campingvognsejere foretaget af Applus Bilsyn og Dansk Camping Union viste sidste år, at 61 procent af de danske campingvognsejere, eller knap 82.000 ud af landets ca. 134.000 ejere af campingvogne, ønsker at blive Tempo 100-godkendt.

Uklarheder om regler

Hovedparten af campisterne er ikke klar over, hvordan de skal få godkendelsen. Eller at der ikke er nogen ventetid på at få mærkaten.

»Mange campingvognsejere kender ikke de nye regler godt nok endnu. Mange tror f.eks. fejlagtigt, at Tempo 100-godkendelsen til Tyskland også gælder herhjemme. Eller at der er en ventetid på 14 dage, før man får mærkaten. Men der er tale om en selvstændig godkendelse af campingvognen til de danske veje. Godkendelsen tager ca. 30 min., hvorefter man står med mærkaten i hånden,« siger Peter Noer Kyndal.

Brug vognen om vinteren

»Vi undersøger blandt andet, om campingvognen er udstyret med fungerende støddæmpere og bremser. Samtidig skal dækkenes belastningsevne svare til køretøjets akseltryk, og så skal dækkene være under seks år gamle. Mange overser ofte, at dækkene kan have været oplagret i flere år, før de er monteret, og så bliver de hurtigere for gamle til Tempo 100 Danmark-kørsel,« siger han.

Hvis man som dansk campist ønsker en tysk Tempo 100-godkendelse øjeblikkeligt, er der ingen vej uden om at stoppe, umiddelbart efter at man har krydset grænsen, og så ellers afsætte lidt tid til at få formalia for bil og campingvogn i orden.

»For at undersøge, hvordan man i praksis får en tysk godkendelse, har vi prøvet det med bil og campingvogn. Det er ikke specielt kompliceret, og i vores tilfælde stod vi med godkendelse og mærkat inden for en times tid. Men når det er sagt, så er det også vigtigt at understrege, at det ikke er holdbart at skulle have to stickere bag på vognen, fordi man krydser grænsen,« siger teknisk konsulent hos Dansk Camping Union Stefan Rosendal.

Grundlæggende oplever vi ikke, at øget hastighed er det væsentligste parameter blandt campister. Det er øget trafiksikkerhed.
Anne Vibeke Isaksen, mediechef, Dansk Camping Union mediechef, Dansk Camping Union

Hos campisternes organisation oplever man, at campisterne er interesserede i den øgede sikkerhed, som følger med, når man ikke kører meget langsommere end resten af trafikken på motorvej. Risikoen opstår, når hastighedsforskellen mellem den almindelige bil og et vogntog er stor.

»Det handler om, at bilister med campingvogn vil føle sig mere sikre, hvis de kan følge trafikken sikkert og lovligt. For nogle vil det også have betydning, at man kan komme lidt hurtigere frem, men grundlæggende oplever vi ikke, at øget hastighed er det væsentligste parameter blandt campister. Det er øget trafiksikkerhed,« siger mediechef hos Dansk Camping Union Anne Vibeke Isaksen.

Få en Tempo 100-godkendelse

Skal campingvognen Tempo 100-godkendes til Danmark, så skal du holde øje med disse ting:

  • Er din campingvogns totalvægt f.eks. 2.500 kilo, kræver det et køretøj med en køreklar vægt (egenvægten + drivmidler og fører) på 2.500 kilo. Køretøjets vægt skal som minimum svare til campingvognens tilladte akseltryk. Samtidig skal campingvognen have bremser, hydrauliske støddæmpere og ISO-tilkobling.
  • Din bil eller vogn må maksimalt veje 3.500 kilo.
  • Campingvognen skal til bilsyn hvert andet år.
  • Dine dæk må højst være seks år gamle og skal være godkendt til mindst 120 km/t.
  • Dækkenes loadindeks skal svare til det tilladte akseltryk.
  • Din campingvogn skal være egnet til 100 km/t. og forsynet med hydrauliske støddæmpere og bremser.
  • Har du ikke en ISO-godkendt stabiliseringsanordning, skal du have ESC (elektronisk stabilitetskontrol) på bilen, hvilket har været lovpligtigt udstyr siden 1. november 2011.

Kilde: Applus Bilsyn

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her