*

Rejser

Her er paradisøerne med færrest turister

FN har offentliggjort en liste over verdens mindst besøgte steder i 2015.

Blot 1000 besøgende kom sidste år til Tuvalu, så der har været god plads mellem turisterne på den 400 km lange ø-række. Arkivfoto: Niels Hougaard

De færreste danskere kender rejsemål som Tuvalu, Kiribati, Montserrat, Comorerne og São Tomé og Príncipe. Og det er der god grund til.

De små paradisiske østater har kridhvide strande, palmer og azurblåt hav, men de er samtidig verdens mindst besøgte steder i 2015. Det viser en ny opgørelse fra FN's turismeorganisation, UNWTO, ifølge den britiske avis Daily Mail.

Besøgende

Top 10 over de mindst besøgte steder i verden i 2015

  • 1. Tuvalu (1000 besøgende)
  • 2. Kiribati (5000 besøgende)
  • 3. Montserrat (7000 besøgende)
  • 4. São Tomé og Príncipe (8000 besøgende)
  • 5. Comorerne (15.000 besøgende)
  • 6. Sierra Leone (24.000 besøgende)
  • 7. Timor-Leste (60.000 besøgende)
  • 8. Liechtenstein (61.000 besøgende)
  • 9. Anguilla (71.000 besøgende)
  • 10. San Marino (75.000 besøgende)

Kilde: Daily Mail

Den lille østat Tuvalu ligger i Polynesien i Stillehavet er en af verdens mindste lande og består af en 400 kilometer lang ø-række med ni små, lavtliggende koralrev. Den topper listen over mindst besøgte steder i 2015 med kun 1000 internationale ankomster.

Derefter kommer øgruppen Kiribati, som ligger lige omkring ækvator, med 5000 internationale ankomster.

Grunden til, at stederne ikke er særlig besøgte er, at det kræver tid og penge at komme dertil, siger Anders Sørensen, turismeforsker og antropolog, som driver vidensbureauet TourismLab. Og så appellerer stederne typisk til mennesker, der siger "jeg er ikke turist, jeg er rejsende", forklarer han.

- Der er social status i at være et berejst menneske. En rejse handler lige så meget om at komme hjem og fortælle om det sted, man har været. Det giver sociale point. Den person, der kan sige "jeg var der først" om et sted, har parkeret alle andre på en sekundær placering i rejsehierarkiet, siger han.

For at ligge højt i rejsehierarkiet, handler det altså om at besøge uspolerede, autentiske steder i stedet for charterdestinationer, forklarer Anders Sørensen.

- Det ligger som en underliggende mytologi, at man skal skynde sig at se et sted, før det bliver ødelagt af turister. Helt tilbage i 1859 skrev H.C. Andersen "skynd dig, kom! Om føje år, heden som en kornmark står". Den historie har været drivende for turismen i halvandet hundrede år, siger Anders Sørensen.

Han nævner også en kampagne, som den nationale turismeorganisation i Bangladesh kørte i 1990'erne. Her forsøgte de at lokke flere til landet under sloganet: "Besøg Bangladesh, før turisterne kommer".

Men hvorfor er der så ikke flere velhavende mennesker med god tid, der besøger Tuvalu, Kiribati og Montserrat, hvis det er så uspoleret og autentisk?

- Andre skal gerne kende det sted, man besøger, før det giver sociale point. Der er et catch-22. På den ene side vil man som rejsende gerne et sted hen, hvor andre ikke har været. På den anden side skal andre helst have hørt om det. Ellers er der ikke status i det, siger Anders Sørensen.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her