*

 

Rejser

Vælg den rigtige campingvogn fra start

Erfaringen viser, at førstegangskøbere af campingvogne ofte skifter til en anden vogn efter et til to års forløb. Men ethvert skift koster penge, så er man førstegangskøber, betaler det sig nøje at overveje, inden man bevæger sig ud på det store marked, hvor der er flere end 800 varianter at vælge imellem.

En rund siddegruppe giver megen hygge og nogenlunde tilfredsstillende siddekomfort. Tjek at bordet står stabilt. Foto PR

Ny eller brugt? Er det første gang, man skal have en vogn på krogen, kan det være en idé at begynde med en brugt vogn, indtil man finder ud af, om det er det rette valg af både vogn og ferieform. Ethvert skift vil nemlig koste penge, hvor tabet er mindre på en brugt vogn. Men mange synes ikke om at købe en vogn, som andre har boet i. Men lejer man et hotelværelse, et sommerhus eller en hytte, har andre jo også boet der.

Rejse- eller standvogn

Inden køb bør man gøre sig klart, hvad vognen skal bruges til. Om det skal være en hurtig rejsevogn, eller om den en hel sæson skal stå fast på en campingplads. I sidstnævnte tilfælde er størrelsen i forhold til bil af mindre betydning. Campingforhandleren vil kunne fortælle, hvor stor en vogn der må hægtes på bilen, og om ens kørekort skal udvides med et trailerkort for at måtte køre med ekvipagen.

Vil man ud at se nye steder i ferien, skal man ikke vælge en alt for tung vogn, hvis man ikke har tilstrækkelig motorkraft. Så det er derfor ikke kun et spørgsmål om, hvad bilen må trække, men også om hvad den kan trække. Er motorkraften for lille, eller gearingen for høj til kørsel med campingvogn, kan turen blive trættende, fordi man konstant skal skifte gear. Her vil FDM og en erfaren campingforhandler altid kunne give gode råd.

Beklædning

I hovedtrækkene har campingvogne i dag tre forskellige former for udvendig beklædning. Hammerslåede aluplader, glatte aluplader eller en anden form for plast. De hammerslåede plader er ret modstandsdygtige over for ridser, men får de en større skade, kan udbedringen være ret vanskelig. De glatte aluplader er derimod mere sarte over for ridser, men til gengæld lettere at reparere end de hammerslåede. Beklædning med glasfiberplader får en stadig større udbredelse, og får de en skade, er de i lighed med de glatte aluplader ret lette at udbedre.

I visse brochurer angives det, at vognens tag er i ”haglsikker udførelse”, men erfaringen viser dog, at opholder man sig i syden under et kraftigt haglvejr, kan taget totalskades, så det må udskiftes. På nye vogne er fronten ofte udført i formstøbt plast, som normalt ikke kan repareres på en tilfredsstillende måde.

Indretning

En campingvogn er en feriebolig på hjul, hvor hele familien skal kunne trives, og da feriedagene gerne skulle være nogle af årets bedste, betaler det sig at bruge tid på at gennemtænke, hvordan man vil fungere i vognen både dag og nat.

Toiletrummet skal ikke blot være en fryd for øjet, men også praktisk indrettet, så tingene kan blive stående under kørslen. Vurder også om belysningen er tilfredsstillende. Foto PR

Det har ikke altid noget med vognens størrelse at gøre, men snarere om indretningen passer til familiens sammensætning og behov. Der findes store vogne, som kun er egnet til to personer, og små vogne, hvor der er god plads til ”far, mor og to børn-familien”. Generelt kan man sige, at er der for lidt gulvplads, opstår der let "gnidninger" i familien.

Sovepladser

Det er vigtigt at vurdere sovepladsernes antal, størrelse og ikke mindst fordeling. Har man mindre børn, er det rart, at de kan komme i seng i deres egen afdeling, som kan aflukkes fra den øvrige beboelse. Agter man at beholde vognen en årrække, bør man også overveje, hvordan sovepladserne kan fordeles, når børnene vokser til.

Nordiske vintervogne klarer kulden bedst

Er man en familie med to-tre børn, der gerne vil ud at se sig om i ferien, er en vogn med køjesenge ofte et godt valg. Man kan komme af sted i en mindre vogn og alligevel have god gulvplads. Samtidig giver køjer adskilte sovepladser, som kan være en fordel, når man har store børn af forskelligt køn samt ved mindre børn, der ikke altid kan lade hinanden være i fred ved sengetid.

Har man ikke behov for at ligge i arm, er to enkeltsenge en god løsning. Den giver let adgang til magasiner og overskabe, og så er der mulighed for et lille natbord. Foto PR

Ved valg af køjevogn bør man undersøge, om der er en sikker stige og sengehest.

Sovearealernes størrelse kan variere en del. I de helt unge år kan en dobbeltseng på 130 cm i bredden godt gå an, men er man lidt ældre, bør man vælge en vogn med et lidt bredere soveareal.

Drejer det sig om enkeltsenge, er en bredde på 70 cm tilfredsstillende, mens 80 cm øger komforten betydeligt.

Varmeanlæg

Varmeanlægget bør man ofre mere end almindelig opmærksomhed, for har man det ikke lunt inden døre, kan hyggen hurtigt forsvinde. Inden køb bør man overveje, hvor stor en del af året man vil bruge vognen. Vil man kun på tur i de tre sommermåneder, er en gasvarmeovn fuld tilstrækkelig, men vil man også have påsken og efterårsferien med, er et varmeblæseranlæg nødvendigt for at have det rart.

Er man helårscampist, er det mest komfortable et regulært centralvarmeanlæg, men der er jo ingen grund til at vælge en tungere og dyrere løsning, hvis man alligevel ikke bruger vognen ved vintertid.

Sammenlign

Inden køb betaler det sig at besøge flere forhandlere og ikke handle i et øjebliks begejstring. Det er fornuftigt at samle en stak brochurer eller url-adresser, så man i ro og mag kan sammenligne de forskellige vogne, deres størrelse, vægt, lasteevne, udstyr, indretning m.v. - og på den måde nøje vurdere, hvad man får for pengene.

Lasteevnen bør ikke være mindre end et par hundrede kilo, og kugletrykket bør i tom tilstand ligge omkring 35 kg. Bemærk, at tallene i campingvognenes navne ikke fortæller så meget. De refererer normalt ikke direkte til vognenes størrelse i en sammenligningssituation.

Der findes ingen dårlige produkter på det danske marked, og holder man sig til de kendte mærker, kan man roligt gå ud fra, at man får en god vogn, som man kan benytte mange år frem i tiden. Samtidig kan man glæde sig over, at hovedparten af de danske campingforhandlere yder en god service.

Note:

Sidste år steg indregistreringen af nye campingvogne

I 2015 blev der nyindregistreret 10 procent flere campingvogne end i 2014. Adria tegner sig for en pæn del af stigningen. Det fremgår af branchestatistikken www.campingstatistik.dk.

I perioden 1. september 2015 til 10. januar 2016 tegner Adria sig for en stigning på 26,28 procent til 141 indregistrerede vogne. Herefter følger Hobby med 92 indregistrerede vogne, der er en lille tilbagegang på 0,53 procent; og derefter Fendt med 32 indregistrerede vogne, der er et fald på 0,58 procent.

Selv om der stadig er tale om små tal, vidner stigningen i indregistrerede campingvogne om, at danskerne for alvor er ved at have lagt krisen bag sig, udtaler Per Højgaard fra Adria Danmark

Han mener, at den markante udvikling og nyskabelserne i campingvognene er årsagen til det øgede salg. Her fremhæver han Adria Adora-serien, der blandt andet kan tilbyde skylight og helårsvognen Adria Alpina.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Bolig
»Det er rystende, hvor meget mere man kan få for pengene ved at køre 100 kilometer væk fra Rådhuspladsen«
Forskellen på huspriserne i Danmark er store. Landet er yt, mens byen og specielt hovedstaden er in, og så er forstæderne blevet populære, fordi flere byboere vælger at flytte væk fra centrum. Det bevirker et skub i bolighandlen i de større byers opland. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her