*

 

Rejser

Redaktørens liste: Danskerne valfarter til kongerigets øer i rekordantal

Redaktøren udvælger hver uge et antal aktuelle historier og nyheder fra rejsebranchen.

Maria Meiner Christensen, redaktør, Rejser.
De danske øer er et særdeles populært rejsemål. Blandt andet derfor kan Danmarks største ø-rederi for andet år i træk se tilbage på et år, der har budt på rekordmange overfarter. Det viser årets trafiktal fra rederiet Færgen, der blandt andet sejler til Bornholm via ruter fra henholdsvis Danmark, Sverige og Tyskland.

Ligesom i 2014 kan rederiet fremvise trafikvækst på alle sine ruter til Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Langeland og Lolland. Denne gang endda med trafikrekorder på tre af de i alt syv ruter.

I alt blev 1.057.825 personbiler overført i 2015, hvilket er en samlet stigning på 4,3 procent sammenlignet med de syv ruters trafiktal for 2014. Også passagerer-tallet er i vækst – 4.134.660 passagerer steg sidste år ombord på rederiets færger, hvilket er en stigning på 1,1 procent i forhold til 2014.

Udviklingen skyldes ifølge rederiet en stigende lyst hos danskerne til at udforske landets øer.

»Via støt stigende trafiktal har vi igennem flere år kunnet registrere en øget lyst blandt danskerne til at rejse i deres eget land – både på egentlige ferier og på endags- og weekendture. Vores kundeundersøgelser peger på, at forklaringen skal findes i øernes udvikling inden for blandt andet gourmet, kulturelle events, gode forhold til aktive ferier og ikke mindst den ro og idyl, som kendetegner de danske øer,« fortæller Lindy Kjøller, der er salgs- og marketingchef hos Færgen.

Rejseforsikringen er en vigtig følgesvend, men hver tredje unge mellem 18 og 30 år dropper den. Foto: Tryg Forsikring

Unge glemmer ofte en vigtig rejsekammerat

Maveinfektioner, hudinfektioner, tyveri og overfald er nogle af de mest hyppige ulykker og skader, som unge kommer ud for på rejser i udlandet. Derfor er rejseforsikringen en vigtig rejsefølgesvend, hvad enten den står på skiferie, badeferie eller en længere backpackertur til Asien eller Australien.

Men hver tredje ung mellem 18 og 30 år har ingen rejseforsikring, når de tager turen til udlandet. Det viser en ny analyse, som TNS Gallup har lavet for Gouda Rejseforsikring og Kilroy. Antallet af unge der dropper rejseforsikringen overrasker initiativtagerne til undersøgelsen, og de går derfor nu sammen om at få de unge til at sikre sig mod ulykker og sygdom på rejsen.

Gouda og Kilroy lancerer i samarbejde et nyt koncept, der med blandt andet en quiz, en film og fokus på de sociale medier skal gøre de unge bedre rustet til at undgå skader på rejsen og bedre forstå rejseforsikring. Målet med samarbejdet mellem Gouda og Kilroy er blandt andet at hjælpe de rejsende med at blive bedre til at søge hjælp, inden en sygdom får lov til at udvikle sig. Dermed vil mange sygdomme og skader kunne afhjælpes eller helt undgås.

»En simpel øreinfektion kan, hvis den behandles hurtigt og rigtigt, koste under 100 kr. og være overstået på få dage. Men får infektionen lov til at udvikle sig, har vi set eksempler på, at behandling har kostet op mod 40.000 kr.,« siger Uffe Svennson, der er direktør i Gouda Rejseforsikring.

Campingglæde: Vokseværk gør plads til flere messeudstillere

Foto: PR

At camping er en populær hobby blandt danskerne, er ingen hemmelighed. Især ikke blandt arrangørerne af messen Camping 2016 Aalborg, der afholdes hvert andet år i Aalborg Kongres & Kultur Center. Messen har nemlig de seneste år oplevet en stigning i besøgstallet – sidst i 2014, hvor 11.778 gæster lagde vejen forbi messen. Den øgede interesse har også afspejlet sig i antallet af udstillere, som ønsker at deltage i messen i år. Derfor udvides årets kommende messe, der foregår fra 12.-14. februar, med 600 kvadratmeter, så det samlede messeareal bliver på 7.500 kvadratmeter. Dermed er der gjort plads til at rumme mere end 100 udstillere på messen.

Udvidelsen sker i form af en opvarmet mobilhal i Kildeparken, som forbindes med en lukket tunnel til messearealet i Aalborg Kongres & Kultur Center, så besøgende på messen kan gå tørskoet til og fra den nye ”tilbygning”. Den nye hal i Kildeparken vil indeholde udstillinger fra de tre forhandlere: PB Scandi-Mobil A/S, Jysk Caravan Center og Inaca Danmark, som alle medbringer nyheder indenfor hver deres felt – både brugte og nye campingvogne samt autocampere og fortelte.

På messen kan man også høre foredrag med Anne-Vibeke Isaksen, der er kendt fra Danmarks mest sete camping- og rejseprogram, Anne-Vibeke Rejser på DK4, ligesom hun også vil være at finde på en stand på messen, så man som besøgende kan tage en snak om campinglivet med hende.

I medgang og modgang: Verdens mest populære bryllupsdestinationer

I den seneste tid har der – i hvert fald i mit nyhedsfeed på Facebook – været en lind strøm af offentliggjorte forlovelser. Ikke sært med tanke på at jul og nytår er højtid for forelskede par til at erklære deres kærlighed over for hinanden og hele omverdenen.

Det betyder også, at der sidder en masse nyforlovede par, der skal til at lægge konkrete bryllupsplaner. Og hvis budgettet ellers tillader det, kunne man jo overveje at holde brylluppet i udlandet.

Rejsemagasinet Conde Nast Traveler har ud fra en undersøgelse – blandt 1.000 nyligt gifte kvinder, der havde valgt at holde bryllup i udlandet – fundet frem til de mest populære og romantiske steder at blive gift rundt om i verden.

Ønsker man et bryllup med kridhvid sandstrand, bølgeskvulp og en varm brise, er det da også anbefalelsesværdigt at søge længere mod syd.

I Europa er Italien populært, hvor Venedig, Portofino og Toscana bliver fremhævet som både praktiske og autentiske steder at blive gift. Den mest populære caribiske bryllupsdestination er Jamaica, der generelt tiltrækker mange kærestepar. Ikke overraskende er Las Vegas også at finde på listen – enten som en mulighed for et impulsivt bryllup eller måske det nøje planlagte med hele den pukkelryggede. Så måske man er heldig at blive inviteret til bryllup under varme himmelstrøg i år - hvem ved?

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Søg i vejviseren
Annonce
Annonce
Biler
Hvem siger, at en familiebus skal være småtrist i designet?
Renault Scenic var en revolution for 20 år siden. I fjerde generation handler det mest om forførende former og rolig videreudvikling af MPV’en som biltype. 
Se flere
Bolig
Ny trend: Mormorsyssel på vej tilbage i moderne og humoristisk udgave
De traditionelle blomstermønstre er passé og erstattes af moderne design med et tvist af humor. Og færdige broderikit og kurser i korssting går som varmt brød, viser tendensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her