*

Mad

Ikea i kamp mod madspild: Vil reducere varehusenes spild med 50 procent

Stifter af dansk organisation mod madspild håber, at Ikeas initiativ vil sprede sig som ringe i vandet.

"Food is Precious"-initiiativet startede i december 2016. Foto: Philip Davali

Ikea vil frem mod 2020 reducere madspildet i kædens varehuse med 50 procent.

Sådan lyder ambitionen fra verdens største møbelkæde, hvor 650 mio. mennesker årligt spiser et måltid i varehusene, der findes i 48 lande.

Initiativet "Food is Precious" er allerede implementeret i 84 af Ikeas 400 varehuse på verdensplan, og nu er turen kommet til et af de danske varehuse - Ikea i Taastrup.

»I Ikea arbejder vi hele tiden på at blive endnu mere bæredygtige, og vi har længe arbejdet på at reducere mængden af mad, vi må smide ud. Nu skruer vi op for indsatsen med en ny metode, som vi udbreder til samtlige Ikea-varehuse på verdensplan, og med knap 400 varehuse i verden kan vi virkelig gøre en forskel,« udtaler Jonas Engberg, sustainability manager hos Ikea Danmark, i en pressemeddelelse.

Konkret vil varehuset ved hjælp af et it-system og en vægt give medarbejderne indsigt i, hvor og hvornår der produceres for meget mad, og dermed justere produktionen derefter.

Nemme hverdagsvaner: Så let kan du lave mindre affald

I løbet af det kommende år vil også de resterende danske Ikea-varehuse følge Ikea Taastrups eksempel og blive en del af "Food is Precious".

I de seks måneder, initiativet har været i gang, er det ifølge kæden selv lykkedes medarbejdere verden over at reducere madspildet med 79.200 kg, hvilket svarer til 341.000 kg CO2.

Til sammenligning smider danskerne hvert år mere end 700.000 tons mad ud.

Hos foreningen Stop Spild Af Mad, Danmarks største organisation mod madspild, er man begejstret for Ikeas initiativ.

»Når en global spiller som Ikea går ind i kampen, bidrager det ikke kun markant til at reducere madspild – det sender også et stærkt signal til andre virksomheder og øger bevidstheden og den ansvarlige adfærd hos de mange medarbejdere, som forhåbentligt tager de gode vaner med hjem. Jeg håber, Ikeas initiativ spreder sig som ringe i vandet,« udtaler Selina Juul, bestyrelsesformand og stifter af Stop Spild Af Mad.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Egnsteater har stor succes med eksport til hovedstaden

Traditionelt set er det Det Kongelige Teater, der tager ud i provinsen og viser dets teaterstykker frem. Det har Fredericia Teater lavet om på. Med dets Disney-musicals har teatret to somre fyldt Det Kongelige Teater i København. Fredag havde de premiere på den tredje, ”Klokkeren fra Notre Dame”.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
TV
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her