*

Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Mad & Vin

Boom i grønne fællesskaber over hele landet

Flere og flere vælger supermarkedet fra og handler lokalt i fødevarefællesskaber, når der skal indkøbes økologiske grøntsager. Coop er dog ikke bekymret.

Danskernes interesse for økologi vokser. Hos Coop har man oplevet en vækst på 10 pct. i salget af økologiske varer i 2016 i forhold til året forinden. Foto: Carsten Andreasen

Fra Sønderborg til Aalborg, og fra Ringkøbing til Helsingør. Overalt i landet dukker såkaldte økologiske fødevarefællesskaber op. Siden 2012 er i alt 22 afdelinger kommet til, og yderligere fire er undervejs i Aabenraa, Vejle, Silkeborg og Esbjerg.

Fælles for de mange afdelinger er, at de består af frivillige, der går uden om supermarkederne og køber økologisk grønt fra lokale landmænd.

Drop økologien, hvis du vil skåne klimaet mest muligt

Andreas Lloyd, der har været med til at udvikle rammen for netværket af fødevarefællesskaber i Danmark, DØFF, fortæller, at interessen for de økologiske fællesskaber er vokset stødt, siden han og nogle venner startede det københavnske fødevarefællesskab for syv år siden.

»Vores udgangspunkt var økologi til alle. At alle skal have råd til at købe økologi, bygget på den præmis, at så kan man også selv lægge nogle arbejdstimer i det og være med til at støtte lokale landmænd,« siger han og forklarer, at medlemstallet i den københavnske afdeling steg fra 30 medlemmer til 3.000 i løbet af de tre første år af fællesskabets levetid.

I dag er der derfor ti underafdelinger i københavnsområdet, der er nede på et sted mellem 1.500 og 2.000 aktive medlemmer, efter afdelingen for nylig indførte et medlemskontingent på 100 kr. om året.

Miljøforeninger: Vores haver skal være fri for sprøjtegifte

Ifølge Andreas Lloyd, skyldes den grønne succes det faktum, at det er »ret overskueligt« at komme i gang:

»Hvis folk er trætte af, at der ikke er nogle ordentlige økologiske, lokale fødevarer i deres supermarked, eller at de savner et stærkere lokalt fællesskab omkring økologi og bæredygtighed, der hvor de bor, så er det meget nemt at starte noget op og være med til at sætte fokus på, hvordan vi kan handle mere klimavenligt i hverdagen,« forklarer han og henviser til den opstartsvejledning, som fødevarefællesskaberne har udgivet på hjemmesiden økostart.dk.

Også hos Coop, der blandt andet står bag supermarkederne Kvickly og Fakta, oplever man en stigende interesse for økologi blandt kunderne. I forhold til sidste år har Coop i år oplevet en vækst på 10 pct. i salget af økologiske varer.

»I flere år i træk er salget af økologiske varer steget markant, så udbuddet vokser også hele tiden. Vi er nok det land i verden, der køber mest økologi,« siger informationsdirektør ved Coop Jens Juul Nielsen, der tilføjer, at virksomheden har en målsætning om at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020.

I forhold til konkurrencen fra de nye fødevarefællesskaber er Coop dog ikke bekymret.

»Med al respekt, er deres salg mikroskopisk i forhold til hvilke beløb, vi sælger økologi for, hvis man skal tale kroner og øre. Men de er med til at øge interessen for økologi og få det til at udbrede sig i større dele af landet, så vi synes, at det er sindssygt positivt,« siger Jens Juul Nielsen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her