*

Mad & Vin

Tidobling af bookinger på Danmarks første trestjernede restaurant

Stjerneregn over restauranter resulterer i bookingstorm i hele landet.

Henne Kirkeby Kro er en af de første restauranter udenfor København og Aarhus til at få en Michelin-stjerne. Her ses køkkenchef Paul Cunningham til højre. Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto

De første reaktioner på Danmarks nye Michelin-stjerner har resulteret i et boom af bookinger. I løbet af den første time har Geranium i København modtaget bestillinger fra 632 nysgerrige gæster, som vil have et bord på Danmarks første trestjernede restaurant.

Det viser tal fra DinnerBooking, der administrer bookinger for størstedelen af alle Michelin-restauranter i Danmark.

Tre Michelin-stjerner til Geranium

Ifølge DinnerBooking modtager restauranten normalt bookinger for 50-80 gæster på en hel dag, men i løbet af den første time har man altså modtaget ti gange så mange bestillinger.

Peter Thygesen, partner i Dinnerbooking, siger, at en Michelin-kåring er den begivenhed, som trækker allerflest nye gæster til, og at der oftest sker meget store stigninger i bookinger lige efter en kåring.

»Nu kan vi for første gang fastslå, at bookingtilstrømningen i høj grad også gør sig gældende, når en restaurant går fra to til tre stjerner,« fortæller Peter Thygesen.

Det er ikke kun i København, at man jubler. Hos VisitDenmark glæder man sig over stjernerne, som man mener får stor betydning for turismen i udkantsdanmark.

»Det er guld værd for turismen, at restauranterne i hele Danmark nu anerkendes for deres høje gastronomiske niveau. Stjernerne vil tiltrække et nyt købestærkt publikum fra udlandet, og der vil komme en øget interesse for de madoplevelser og fødevarer, som findes i lokalområdet,« siger Lars Erik Jønsson, viceadm. direktør for VisitDenmark.

Han glæder sig over, at Præstø, Aakirkeby og Henne er kommet på Michelin-landkortet. Hæderen skal bruges til at markedsføre Danmark som et gastronomisk rejsemål.

»Vi vil nu tage fat i forskellige aktører for at skabe en endnu stærkere indsats for at synliggøre de gode madoplevelser i Danmark. For turisterne rejser efter Michelin-oplevelser, men også efter de lokale fødevarer og specialiteter,« siger Lars Erik Jønsson.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her