*

Forbrug & Test

Det kan blive dyrt at vinde en Facebook-konkurrence

Hvis du vinder gratis træning, kan det komme til at koste dig flere hundrede kroner. Der lurer nemlig en abonnementsfælde.

Hvis du ikke får meldt dig fra inden den måned, hvor den gratis træning hos Jo:ga udløber, så kommer du til at betale for to måneder, altså 898 kroner. Foto: Carsten Snejbjerg

Seks ugers gratis træning hos Jo:ga. Det lyder ikke dumt. Du skal skrive dig op til nyhedsbrevet, så er du med i konkurrencen. Nemt.

Det gjorde Selina Larsen, og til hendes glædelige overraskelse får hun en besked om, at hun har vundet seks ugers gratis træning.

Hun finder Snapchat frem for at dele glæden med nogle venner. Det viser sig ret hurtigt, at hun ikke er alene om det.

- Min ene veninde havde to andre veninder, der havde vundet, og en anden veninde sagde, at hun kendte fire, der havde vundet, siger Selina Larsen fra København.

Og så begynder alarmklokkerne at ringe.

Syv virksomheder anmeldt for grov svindel: Snyder penge og personlige oplysninger fra danskere

Selina læser sin "tillykke"-mail igennem, og bemærker den lille tilføjelse med grå skrift, at hun efter de 42 dage automatisk vil overgå til et abonnement til 449 kroner om måneden.

Det vil sige, at hun skal melde sig ud hurtigst muligt for ikke at blive trukket for en dyr måned ekstra.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det problematisk, at oplysningen om, at man overgår til en almindelig abonnementsordning, først optræder, efter at man har deltaget og vundet. Yderligere forsøger firmaet også at nedtone informationen.

- Nu kommer oplysningen så endelig, men den skulle være kommet tidligere. Når de endelig kommer med informationen, så har de faktisk skjult den lidt. Den er mindre synlig end den øvrige tekst, og det er et problem, siger Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Svindel: De lovede gratis iPhones, kaffemaskiner og rejser. Nu er de meldt til politiet

Beskeden om, at man efter de seks uger overgår til en almindelig abonnementsordning, står nemlig med en nedtonet, grå farve, som kan være svær at se.

Tina Dhanda Kalsi har set teksten, og hun mener, det er en problematisk fremgangsmåde.

- Med denne her tekst, vil jeg sige, at man som forbruger ikke har indgået en aftale - på trods af at det står med gråt. Jeg mener ikke, at der er indgået en gyldig aftale, hvis man udfordrer den som forbruger, siger hun og tilføjer:

- Det er det, man juridisk kalder et særligt byrdefuldt vilkår. Der vil lovgivningen efter min mening beordre, at det er særligt fremhævet. Men de gør det modsatte: De gør det mindre synligt.

Når man åbner medlemsbetingelserne, fremgår det, at opsigelsesfristen er løbende måned plus en måned. Hvis man deltager i en konkurrence, og herefter ikke kan undgå at skulle betale, er det direkte i strid med lovgivningen, mener Tina Dhanda Kalsi.

Ifølge Andreas Bang, indehaver af Jo:ga, bliver betalingen opkrævet månedligt, og derfor skal man have meldt sig ud igen inden den måned, hvor de seks ugers gratis træning udløber. Ellers bliver man automatisk almindeligt medlem og bliver altså trukket 449 kroner om måneden.

Det vil sige, at hvis du ikke får meldt dig fra inden den måned, hvor den gratis træning udløber, så kommer du til at betale for to måneder, altså 898 kroner.

Tina Dhanda Kalsi fortæller, at de hos forbrugerrådet Tænk har set flere eksempler på abonnementsfælder i forskellige afskygninger.

- Det, der overordnet kendetegner dem, er, at man får forbrugeren lokket ind i en aftale, uden at de er klar over det. Om det er en konkurrence eller en prøveperiode, der derefter løber over i et løbende abonnement, uden at man aktivt gør noget, det kan være forskelligt. Men ens for dem er, at forbrugeren kommer ind i en abonnementsaftale uden måske at have haft et ønske om det.

Indehaverne af træningscenteret Jo:ga står også bag Crossfit Copenhagen, som på lignende vis kører konkurrencer, hvor man overgår til en abonnementsordning.

/ritzau/FOKUS

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her