*

Forbrug & Test

Forbrugerrådet Tænk: Personlige oplysninger kan bruges til at diskriminere på pris

Dine data kan bruges af virksomheder til at fastsætte individuelle priser på varer, advarer Forbrugerrådet Tænk. Dansk Erhverv afviser, at det foregår i Danmark.

Priser på rejser og flybilletter som her til til Gran Canaria varierer efter udbud og efterspørgsel, men ifølge Forbrugerrådet Tænk skal man være naiv, hvis man tror, at de nye muligheder for at indsamle personlige oplysninger bl.a. via cookies ikke skal udnyttes til at give individuelle priser. Arkivfoto: Knud Wilhelmsen

Dine personlige oplysninger om, hvor du bor, hvor du rejser hen og hvad du tidligere har klikket på og købt på nettet, kan afsløre, hvor meget du maksimalt vil betale for en vare.

Dynamiske priser ved onlinekøb

I USA kalder de det dynamisk prissætning. I Europa betegnes det som diskriminerende prissætning eller ”behavioral pricing”. Begrebet dækker over, at onlineforhandlere kan differentiere priserne, så ikke alle kunder betaler den samme pris for varer, flybilletter og hotelværelser.

Den individuelle prissætning kan bl.a. ske ved hjælp af de cookies, som computeren gemmer, og som sladrer om, at man lige har tjekket priserne på andre hjemmesider eller søgt mange gange på den samme hjemmeside.

Ifølge en spansk rapport eksperimenterer store internationale onlinevirksomheder med nye måder at fastsætte priserne på. Bl.a må kunderne hos kontorforsyningskæden Staples.com betale mere for varerne, hvis de kommer fra et område af USA, hvor der ikke er konkurrerende virksomheder til Staples.

Advarslen kommer fra Forbrugerrådet Tænk, som peger på, at netbutikker og rejseportaler i mange år har været mistænkt for at bruge data, som de har på deres potentielle kunder, til at fastsætte priserne individuelt.  Fænomenet kaldes prisdiskrimination eller dynamisk prissætning.

Dansk Erhverv afviser, at danske netbutikker målretter priser til de enkelte kunder, så nogen betaler mere end andre med baggrund i deres personlige data, og Forbrugerrådet Tænk har da heller ingen eksempler fra Danmark. Men det kan meget vel være, at danske kunder bliver udsat for prisdiskrimination, når de handler i udenlandske netbutikker.

»Når danskere skal ud at rejse og booke hoteller og fly, benytter de ofte amerikanske tjenester, og det er netop de steder, at forskningen peger på, at der er et problem,« siger seniorjurist Anette Høyrup, Forbrugerrådet Tænk, der mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før danske virksomheder vil gøre det samme.

»Man skal være naiv, hvis ikke man tror, at de nye muligheder for at indsamlie oplysninger skal udnyttes kommercielt,« siger hun.

Varierende priser

En undersøgelse fra 2014 på Boston Northeastern University analyserede 10 af de største netbutikker og seks førende rejseportaler i USA. Konklusionen var, at 4 af 10  butikker og 5 af 6 rejseportaler gjorde brug af prisdiskrimination.

Og året før undersøgte forskere fra det polytekniske universitet i Barcelona 600 hjemmesider for differentierede priser. Med hjælp fra 340 testbrugere i 18 lande fandt forskerne en stribe onlinekæder, som opererede med forskellige priser på de samme varer.

Typisk varierede priserne 10-40 pct., men der var også eksempler på endnu større forskelle.

Foruroligende billede

Ifølge den spanske undersøgelse var det bl.a. online-udbydere af hotelværelser som hotels.com og booking.com, tøjbutikker som misssixty.com, jeansshop.com og eu.abercrombie.com, bilformidleren autotrader.com samt boghandlerne amazon.com og bookdepository.co.uk, der havde forskellige priser.

Undersøgelserne på området tegner et foruroligende billede ved at dokumentere, at prisdiskrimination på nettet foregår.
Anette Høyrup, seniorjurist, Forbrugerrådet Tænk

»Undersøgelserne på området tegner et foruroligende billede ved at dokumentere, at prisdiskrimination på nettet foregår, og jeg er ikke i tvivl om, at tendensen med at give forbrugerne forskellige priser på baggrund af deres data kun vil vokse de kommende år. Problemet er bare, at det videnskabeligt er svært at bevise, hvilke virksomheder som udnytter brugerdata til at prisdiskriminere,« siger Anette Høyrup.    

Hun påpeger, at mange forbrugere vil opleve det som urimeligt, hvis de på grund af deres øvrige adfærd på nettet skal betale en højere pris end andre forbrugere.

»Prisdiskrimination er også med til at gøre markedet meget uigennemsigtigt for forbrugerne. Vi bryder os ikke om en praksis, hvor virksomheder ved at indsamle og analysere kundens indkøbshistorik regner ud, hvor meget den enkelte kunde er villig til at betale. Vi mener, at det krænker den enkeltes privatliv og betyder, at forbrugere går glip af billigere priser, som de ville have fået, hvis de ikke var blevet overvåget,« siger Anette Høyrup. 

I Dansk Erhverv kalder markedschef Lone Rasmussen prisdiskrimination en naturlig del af en markedsøkonomi og i mange situationer uproblematisk. Det er f.eks., når det handler flybilletter og hotelværelser, hvor forbrugerne belønnes for at være ude i god tid, og hvor prisen stiger, jo tættere man kommer på afrejsetidspunktet.

Det er ingen holdbar forretningsmodel for netbutikker at differentiere priserne på individniveau.
Lone Rasmussen markedschef, Dansk Erhverv

»Priser afhænger også af omkostninger, så priserne i en onlinebutik afspejler omkostningerne på markedet. Selv om varen kan købes online, er der omkostninger til løn til personale, husleje m.v. Sælger en netbutik varer i flere lande, har de ofte netbutikker tilpasset hvert land, hvor priserne afspejler omkostningerne i det pågældende land,« forklarer Lone Rasmussen, der tager skarpt afstand fra prisdiskrimination på individniveau, hvor det ikke er tydeligt for kunderne, at de ikke får den almindelige pris.

»Det er ikke noget, vi støtter, og vi har aldrig hørt om det i Danmark. Det er ingen holdbar forretningsmodel for netbutikker at differentiere priserne på individniveau. Forbrugerne ville jo opdage det lynhurtigt og dele på sociale medier, og mit bedste bud er, at netbutikken ville havne i en shitstorm,« siger hun.

Udlejningsfusk: Dyrest at være dansker

Ifølge Lone Rasmussen vil det formentlig også være vildledende, hvis man ikke oplyser om, at man præsenterer en kunde for en individuel pris og ikke virksomhedens almindelige pris. Hun har svært ved at se, at prisdiskrimination vil blive et problem i virkeligheden.

»Både fordi det ikke vil være en klog forretningsmodel, men også fordi det formentlig vil være ulovligt. Der er rigtig god grund til at være opmærksom på overvågning og hvordan ens data bruges. Men i denne sag ser det ud til, at Forbrugerrådet Tænk skaber unødvendig frygt,« siger hun.

De brugerdata, som virksomhederne ifølge Forbrugerrådet Tænk anvender, er typisk cookies, der viser forbrugernes færden online. Men i princippet kan virksomhederne basere sin prisdiskrimination på alle de oplysninger, som er tilgængelige om de enkelte forbrugere på nettet. Det kan f.eks. være oplysninger fra Facebook omkring vennelister, profilbilleder og alder og gælder i realiteten alle de oplysninger, som forbrugerne på et eller andet tidspunkt har givet tilladelse til må videregives til en tredjepart. 

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her