*

Forbrug & Test

Mange penge at spare på mobiltelefoni

Et nyt pristjek viser, hvordan man kan halvere sin mobilregning. Der er store prisudsving på mobiltelefoni, lyder det fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.

Det er langtfra ligegyldigt, hvilket mobilabonnement du vælger. Nogle er mere end dobbelt så dyre som andre, selv om indholdet er det samme. Arkivfoto: Jens Dresling

Måske er du en af dem, der synes, at det er en ret uoverskuelig affære at finde et godt, billigt mobilabonnement, der passer til dine behov. Men så snart du ved, hvad du har brug for af data og taletid, kan der være en del penge at spare på abonnementet, og det er slet ikke så kompliceret.

Sådan lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der står bag et nyt pristjek af priser på mobilabonnementer hos 26 forskellige selskaber.

I pristjekket, som Wilke har foretaget, har man taget udgangspunkt i en person på 28 år, der bor i Aarhus og har valgt områdets dyreste teleselskab. Konklusionen er, at han kan mere end halvere sin mobilregning blot ved at skifte selskab. 

Besparelse på 55 pct.

Besparelsen ved at skifte fra det dyreste til det billigste selskab er 55 pct., svarende til 1.320 kr. årligt eller 110 kr, om måneden. Besparelsen er beregnet på et abonnement, der indeholder mindst 5 timers tale og 5 gigabyte data samt fri sms og mms. Priserne svinger fra 89 til 199 kr. om måneden.

»Vores pristjek viser store udsving i prisen på mobiltelefoni, så der vil ofte være noget at komme efter, og det er altså ikke raketvidenskab. Det er forholdvist let at tjekke og bagefter skifte selskab, hvis der er penge at spare,« siger Niels Beier, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Han er overrasket over de store prisforskelle mellem selskaberne.

»Jeg havde forventet, at der ville være prisforskelle, men ikke at den ville strække sig fra 89 kr. til 199 kr. pr. måned for det samme abonnement. Det er meget tankevækkende, og det viser, at man snyder sig selv, hvis ikke man er aktiv forbruger og tjekker priserne,« siger han.

Waoo, Oister, Yousee og 23 andre selskaber

I undersøgelsen er der indhentet tilbud fra følgende selskaber: Call Me, Oister, Vimobil, Telia, Unotel, OK Mobil, Zenji, Telmore, CBB, Yousee, Lycamobil, GreenTel, 3, Coop Mobil, Evercall, Fullrate, Nettalk, TDC, Waoo, Stofa Mobil, Altibox, DanskNet, DLG Tele, Happii Mobil, Plenti og Linds.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke oplyse, hvilket selskab der er billigst. Årsagen er ifølge Niels Beier, at styrelsen ikke vil hænge de dyre selskaber ud, men blot illustrere, at det kan være en god idé at undersøge priserne

26 selskaber er med i pristjekket, og prisen på et abonnement varierer fra 89 kr. til 199 kr. pr. måned.

Du skal kende dit forbrug

Forudsætningen for, at man kan vælge det mobilabonnement, som passer bedst, er, at man kender sit forbrug. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen råder forbrugerne til at gøre sig klart, hvad de har brug for af taletid og data.

Man kan se, præcist hvor meget man taler på sin telefonregning eller på mobilselskabets selvbetjening. På telefonen kan man også se dit dataforbrug fordelt på måneder.

Disse prisportaler kan du ikke stole på

Ud over tale og data kan det være relevant at se på andre faktorer, når du vælger mobilabonnement. Måske kan du samle hele familiens telefoni og dermed opnå en samlet, billigere pris. Måske abonnerer du også på en streamingtjeneste, som hos nogle er inkluderet i abonnementet. Eller du har behov for udlandstelefoni, hvor nogle selskaber har særlige tilbud.

Wilke har indhentet priser til undersøgelsen fra i alt 26 selskaber, der tilbyder abonnementspakker med data og taletid til testpersonen bosiddende i Aarhus. Priserne er indsamlet i maj-juni 2016.

Læs forbrug.dk’s guide til mobiltelefoni.

Værd at overveje, når du vælger mobilabonnement

  • Hvad er dit normale forbrug målt i tale og data?
  • Har du behov for andre tjenester end tale og data? F.eks. streaming, udlandstelefoni eller telefoni til hele familien.
  • Brug evt. en prisportal til at sammenligne priser. Vær opmærksom på, om portalen omfatter alle selskaber.
  • Er der andre forhold, der har betydning for abonnementets pris, f.eks. gebyrer?
  • Hvordan er dækningen i det område, du plejer at bruge mobilen i – hos de selskaber, du overvejer at tegne abonnement hos?

Det er blevet lettere at prutte om prisen - og her får du succes med det

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her