*

Forbrug & Test

Forældre i oprør over "dyrekort-kampagne" fra Dansk Supermarked

Næsten 300 personer har indtil videre skrevet under på en klage til Forbrugerombudsmanden.

De populære dyrekort, der uddeles hos Føtex, Bilka og Salling, har udløst en klage til Forbrugerombudsmanden. Foto: Dansk Supermarked

"Hver gang du har handlet for 100 kroner, får du fire samlekort." Sådan lød det i 2014, da Dansk Supermarked første gang lancerede samlemapper med dyrekort.

Da Joan Vedel Andersen opdagede, at Dansk Supermarked ville gentage kampagnen - denne gang med havdyr, så købte hun straks to samlemapper - en til hver af sine børn.

Men da kampagnen kom godt i gang, og samlekortene begyndte at fylde mapperne, opdagede Joan Vedel Andersen, at kampagnen ikke var en gentagelse.

"Man bliver stillet i udsigt, at det er realistisk at samle alle 140 kort, men det er det efter min mening ikke. Vi har brugt 32.000 kroner og har derfor modtaget 320 pakker med samlekort, og vi mangler stadig seks specialkort i hver af børnenes mapper," siger hun.

Samlealbum til Dansk Supermakreds dyrekort. Foto: Dansk Supermarked

Dette er en af grundene til, at hun tirsdag sendte en klage til Forbrugerombudsmanden over kampagnen. Hun har lagt sin klage op på nettet, og i skrivende stund har 290 personer skrevet under på klagen.

Se klagen og underskriftindsamlingen her.

Men er Joan Vedel Andersen ikke bare usandsynlig uheldig?

Det korte svar er nej, det er hun ikke.

For i modsætning til kampagnen sidste år, så har Dansk Supermarked valgt, at 30 af de 140 samlekort er såkaldte specialkort.

Ifølge Mads Hvitved Grand, der er pressechef hos Dansk Supermarked, er der et specialkort i hver fjerde pakke. Altså er hvert 16. samlekort et specialkort. Han oplyser også at der er produceret 5 mio. specialkort og 80 mio. almindelig samlekort.

Markedsføringloven § 8.

§ 8. Markedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlig hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at præge.

Ud fra denne oplysning skulle 80 af Joan Vedel Andersens 1.280 samlekort altså være specialkort.

Hvis man forudsætter, at hun havde fået et specialkort for hvert 16. kort, så ville hun nu have 20 specialkort i overskud, og børnenes mapper ville være fyldte. Dette er dog ikke tilfældet, da hun har fået flere af de samme specialkort og ikke har fået et specialkort hver 16. gang.

Ifølge Dansk Supermarked er specialkortene introduceret for at tilføre mere spænding til kampagnen, og i en mail til de frustrerede forældre der har henvendt sig, skriver de:

"Ved vores forrige samlekortkampagne med dyrekort sidste år oplevede mange kunder faktisk, at spændingen fortog sig ret hurtigt, da mapperne blev fyldt for hurtigt, og der så skulle startes på en ny mappe."

Det undrer dog Joan Vedel Andersen.

"Sidste års kampagne blev forlænget med en uge, da mange børn ikke havde nået at fylde deres samlemapper. Så det argument forstår jeg ikke helt," siger hun. 

Reklamer målrettet børn

Et andet kritisabelt punkt, som Joan Vedel Andersen fremhæver i sin klage, er muligheden for at få ekstra samlekort, hvis man køber udvalgte produkter.

I denne uge kan man f.eks hos Bilka få fire samlekort med i handlen, hvis man køber udvalgte produkter fra Colgate, Ajax eller Dun-let.

I varehuset er disse tilkøb slået stort op på plakater. Joan Vedel Andersen og flere forældre, som hun har været i kontakt med, oplever, at deres børn spørger, om deres forældrene ikke hellere skal købe de produkter, hvor der er samlekort med frem for de billigere produkter.

Mor bag dyrekort-sag: "Mange har misforstået klagen"

Joan Vedel Andersen mener, at der er tale om en aggressiv og grisk kampagne, hvor man anvender børnene til at tage forældrene og deres penge som gidsler.

Bekræfter klage

Danielle Berggreen, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, bekræfter, at man har modtaget en klage over kampagnen.

"Vi har modtaget en klage, og vi er ved at undersøge den nærmere, men vi har endnu ikke taget stilling til den konkrete sag, herunder lovgrundlaget," siger hun.

I et bilag til bekendtgørelsen om urimelig markedsføring står der blandt andet, at markedsføringen anses for urimelig hvis:

"En reklame opfordrer direkte børn til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som reklamen vedrører," står der under punkt 28.

Og det er dette punkt, som Joan Vedel Andersen mener, at Dansk Supermarked er på kant med.

Danskere kritiserer utilfredse dyrekort-forældre: "Tag jer sammen!"

Hos Dansk Supermarked er man overbevist om, at kampagnen holder sig indenfor lovens grænser.

"Vi er ikke blevet forelagt noget fra Forbrugerombudsmanden og ved af gode grunde ikke, om vi bliver det. Vi er naturligvis helt overbevist om, at kampagnen holder sig fuldstændig inden for lovgivningen og overholder god markedsføringsskik," skriver presseansvarlig Mads Hvitved Grand i en mail til Jyllands-Posten.

Mangler du nogle dyrekort?Posted by Jyllands-Posten on 29. april 2015

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce
Gå til bords i Tangkrogen
Den 1. og 2. september bliver der dækket op til 820 gæster i Tangkrogen, når kulturårets største gastronomiske event, Det Gode Bord, afholdes med deltagelse af kokke fra Japan og Grønland. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her