*

Sundhed

Hjælp på vej til tandlægeangste

Landets første forening for behandling af tandlægeskræk har set dagens lys. Få gode råd til at styre din angst her.

Nogle mennesker har så stor skræk for tandlæger, at de hellere vil lade tænderne rådne op end at sætte sig i stolen.

En ny forening har sat sig for at hjælpe dem.

Dansk Selskab for Odontofobi er landets første forening for behandling af tandlægeskræk.

Angst kan blive til tillid

Foreningens formål er at fremme forståelsen for tandlægeskræk hos tandlæger og -teknikere, politikere og befolkningen som helhed.

"Vi håber at kunne inspirere mennesker, der er ramt af angst for tandbehandling, til at tro på, at tandlægeskræk kan forandres til tillid," siger foreningens formand, tandlæge Else Baden-Jensen.

Foreningens medlemmer består indtil videre af tandlæger, men både tandplejere og klinikassistenter med interesse i tandlægeskræk er velkomne.

Gode råd

"Vi ønsker at behandlingen af tandlægeskræk bliver opgraderet, så tandlægerne værdsætter sig selv for deres kompetencer inden for dette område og dermed også for den ekstra tid, de bruger på de bange patienter," siger Else Baden-Jensen.

Har man tandlægeskræk, kan man på hjemmesiden tandskraek.dk læse 18 råd til at tøjle angsten.

Her er et nogle af rådene:

  • 1. Fortæl din tandlæge om din angst og spørg, om han/hun vil være med til at hjælpe dig.
  • 2. Tag en ven eller veninde med, når du skal til tandlæge.
  • 3. Når du ringer og får en tid, kan du eventuelt aftale, at første besøg kun er et eftersyn og en tandrensning.
  • 4. Det er okay at vise følelser - også i tandlægestolen.
  • 5. Prøv at rejse dig fra stolen fra liggende stilling, så du får en oplevelse af, at du til enhver tid kan forlade stolen og klinikken, hvis du har lyst.
  • 6. Lad være med at spille helt. Hvis det gør ondt, kan du bede om mere bedøvelse eller lattergas.
  • 7. Aftal fra gang til gang med tandlægen, hvad der skal laves, så du ved, hvad du skal forvente, hver gang du kommer.
  • 8. Bed om forklaring på, hvad der sker her og nu eller på forhånd – det kan hjælpe dig til at føle kontrol.
  • 9. Aftal et signal for stop med tandlægen, f.eks. ved at du løfter hånden eller trykker hjælperen i hånden.
  • 10. Distraher dig selv med musik. Tag walkman/ discman/ ipod med, hvis tandlægen ikke har musik.
  • 11. Prøv at trække vejret helt ned i maven roligt og langsomt.
  • 12. Hvis du må sende afbud til en aftale, så gør det mindst to dage før. Bliv ikke væk fra en aftale. Det gør dig mere bange til næste gang.
null
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her