*

Sundhed

Find en bademakker - og hop aldrig med hovedet først: Sådan vinterbader du sikkert

En iskold dukkert kan være godt for krop og sjæl, når blot man bader sikkert, lyder det fra Trygfonden.

Vinterbadning ved Knebel Bro på Mols. Arkivfoto.

Det kolde gys er blevet ganske populært, og spørger man hos Trygfonden er der flere gode grunde til at springe ud som vinterbader.

Sæsonen er lige oppe over, og en kølig dukkert kan ifølge Trygfonden give øget lykkefølelse, når blodtrykket stiger, pulsen falder, og kroppen udskiller stresshormoner. Men før man dypper tæerne og resten af lemmerne i det kølige vand for første gang, er der nogle forholdsregler, man med fordel kan gøre sig, skriver fonden i en pressemeddelelse.

Mens erfarne vinterbadere kan opholde sig i vandet i op til 40 sekunder ad gangen, bør man som nybegynder tage kortere dyp af 5-10 sekunders varighed, så kroppen langsomt får lov at vænne sig til oplevelsen.

Plan: Vikinger på Den Permanente vil genskabe storhedstiden fra 1950'erne

Først er det imidlertid en god idé at varme musklerne op med en gå- eller løbetur, før man hopper i vandet, men hvis man går direkte fra saunaen i vandet, bør man lade kroppen køle lidt ned, inden man rammer vandet.

Efter badningen bør man drikke rigeligt te eller en anden varm drik og tage varmt tøj på.

Trygfonden fraråder, at man hopper med hovedet først. I det hele taget bør man undgå at få hovedet under vand, fordi man så mister varmen hurtigere. Det kan endda være en god idé at tage en hue på. Man bør heller aldrig gå sløj eller alkoholpåvirket i vandet eller bade alene.

Desuden er det en god idé at anskaffe sig en bademakker - både for hyggens og sikkerhedens skyld. Er man ikke vant til at vinterbade, risikerer man at hyperventilere, og hvis man ikke får styr på åndedraget, kan man besvime og drukne. Derfor bør man være mindst to til at holde øje med hinanden, lyder Trygfondens anbefaling.

Selvom der ikke findes evidens for, at man bliver sundere af vinterbadning, er der noget, der tyder på, at kroppen synes om det, lyder det fra overlæge Bente Klarlund i pressemeddelelsen.

»Vinterbadning ser ud til at styrke immunforsvaret, og undersøgelser peger på, at vinterbadning måske endda forebygger type 2-diabetes og styrker hjertet på sigt. Men forskningen er beskeden, og der skal en stor, fed streg under ”måske”. Mange fortæller, at det kolde gys giver en masse velvære. Man kan ligefrem blive ”høj” af endorfiner, og når man har det godt psykisk, sker der måske noget, så man føler sig mindre syg, hvis man bliver ramt af forkølelse og snue,« siger hun.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her