*

Sundhed

Sådan træner du dit åndedræt bedre

Vejrtrækning helt oppe i kravebenet kan gøre kroppen mere stresset, mens dyb og rolig vejrtrækning kan få tankemylderet til at falde til ro.

Man kan træne sit åndedræt ved at lægge en modstand på. At man suger ind og puster ud mod en modstand. Eliteroere bruger det for eksempel til at få mere luft ind på en indånding og dermed kunne yde mere. Foto: HBSS

Hvis vejrtrækningen sidder et sted helt oppe omkring kravebenet, spænder kroppen op og stresser unødvendigt.

Fakta

Træn det dybe åndedræt:

  • Læg den ene hånd på brystet. Hånden skal forblive i ro, når du trækker vejret.
  • Den anden hånd lægger du på maven. Hånden skal bevæge sig i takt med, at du trækker vejret.
  • Tag en dyb indånding og mærk, hvordan maven pustes ud.
  • Pust langsomt ud og lav en spids "fløjtemund". Tag dig god tid til at puste helt ud.
  • Mærk nu, hvordan maven er tilbage til sin normale størrelse og slapper af.

Kilde: Lunge.dk.

Optimal vejrtrækning har stor betydning for din sundhed, for åndedrættet giver dig energi gennem iltning af cellerne.

Vejrtrækningen virker som noget af det mest naturlige overhovedet, men faktisk er det langt fra alle, der trækker vejret optimalt.

- Det er enormt svært at gøre det anderledes, end det man er opvokset med, for det er en mekanisme kroppen styrer, uden at man selv er så meget herre over det, forklarer Lue Philipsen, respirationsfysioterapeut på Rigshospitalet og rådgiver hos Lungeforeningen og tilføjer:

- Derfor kan man ikke sige, at man trækker vejret forkert - men man kan gøre det bedre.

Selv om det foregår helt automatisk, kan man altså godt træne sine respirationsmuskler, og man kan fokusere på, at åndedrættet bliver dybere, og at man arbejder med sit mellemgulv.

- Man siger tit, at man skal trække vejret med maven. Når man siger det refererer man til, at man trækker vejret med mellemgulvet, siger Lue Philipsen og fortsætter:

- Man kan træne det ved at lægge en modstand på. At man suger ind og puster ud mod en modstand. Eliteroere bruger det for eksempel til at få mere luft ind på en indånding og dermed kunne yde mere.

Hun tilføjer, at det ikke er noget, man kan gå og gøre hele tiden. Men der kan uden tvivl være en del fordele ved en gang i mellem at rette fokus mod sit åndedræt.

- Det er lidt i stil med mindfulness. Man skal sætte sig ned og være opmærksom på sit åndedræt. Man fokuserer på indåndingen og udåndingen og arbejdet helt nede i maven, forklarer Lue Philipsen.

I sit arbejde som yogalærer og underviser i kurset "Træn dit åndedræt - og styrk din lungefunktion" har Pia Skødt også oplevet, at kursister, som eksempelvis har været stressede eller er gravide, har haft særligt stor gavn af at fokusere på vejrtrækningen.

- Hvis vi bliver meget forskrækkede eller følelsesmæssigt påvirkede, så trækker vi vejret helt oppe i vores kraveben. Og så bliver det lidt svært overhovedet at være til. Vi kan mærke, at vi har svært ved at fokusere og koncentrere os, og vi bliver måske anspændte helt muskulært. Så sender du faktisk kroppen i en stresstilstand, fortæller Pia Skødt.

Omvendt kan man ved at koncentrere sig om sit åndedræt få tankemylderet til at falde til ro, fortæller hun.

- Det handler om at få ventileret vores lunger og dermed få et større velbefindende. I det du giver dig ro til at trække vejret dybt, så ilter du blodet bedre og forbedrer kredsløbet, siger Pia Skødt.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her