*

Sundhed

Rasende debat om "sexistisk" strandkampagne i England

En shitstorm har ramt en engelsk producent af kosttilskud. Firmaet står fast og vil ikke sige undskyld.

Denne reklame har skabt stor debat i England. Foto: Protein World

Store billeder af en yderst veltrænet ung kvinde i bikini, der ledsages af teksten "Are you beach body ready?" har det seneste stykke tid prydet subwayen i London.

Danske Shitstorms
  • Imerco - Da de ikke kunne møde efterspørgslen på den famøse julilæumsvase fra Kähler.
  • Københavns ZOO - Aflivningen af giraffen Marius.
  • Jensen’s Bøfhus - Striden om "Jensen´s fiskerestaurant".

Hver dag benyttes undergrundsbanen af mere end 500.000 mennesker, og en del af disse har følt sig direkte stødt af reklamen. Blandt andre Charlotte Baring der har startet en underskriftindsamling hos Change.org, hvor man kan skrive under, og vise sin modstand mod kampagnen, som hun mener, er sexistisk.

I skrivende stund har 49.875 personer skrevet under, og tallet stiger hvert minut.

På det sociale medie Twitter går bølgerne også højt, hvor både modstandere og støttere af kampagnen diskuterer under hastagget #everybodysready.

Den engelske skuespiller, blogger og tv-personlighed Katie Hopkins, der tidligere er blevet kaldt Storbritanniens mest forhadte kvinde, skrev blandt andet følgende:

Nu ville man måske tro, at så megen negativ omtale var dårligt for det nyopstartede firma Protein World. Men faktisk har den voldsomme omtale i medierne og ikke mindst på de sociale medier vist sig at være en god ting.

Fra start har Protein World meldt ud, at reklamen skal virke motiverende, og at de står 100 pct. indenfor deres kampagne.

"Vi har taget et standpunkt, og det ser ud til, at vores kunder er godt tilfredse med det," skriver den markedsføringsansvarlige hos Protein World,Richard Staveley, i en mail til Jyllands-Posten.

Han fortæller, at Protein World har fået flere end 20.000 nye følgere på Twitter, flere end 30.000 nye kunder og at deres virksomhed nu pludselig er kendt i hele England.

Normalt vil man rådgive virksomheder til at lægge sig ned og sige undskyld, hvis de har trådt ved siden af.
Torsten Jansen Partner, Leadagency

"Vi troede faktisk, at det var ved at dø lidt ud, men det bliver større og større for hver dag der går. De sidste to dage er opmærksomheden gået helt amok. Vi kunne på ingen måde have forudset, at det ville blive så vildt med tv, radio og på nettet. Det er udenfor skalaen," siger han og slår fast, at han intet fortryder og ikke ville ændre noget ved kampagnen, hvis han skulle køre den i dag.

Torsten Jansen, der er partner hos kommunikationsfirmaet Leadagency, fortæller, at der faktisk kan være fordele ved at stå fast, selvom shitstormen raser.

"Normalt vil man rådgive virksomheder til at lægge sig ned og sige undskyld, hvis de har trådt ved siden af. Der er noget forfriskende ved at stå fast, og hvis man er et relativt ukendt firma, så kan den ekstra omtale være en fordel," siger han og fortsætter:

"Hvis målgruppen for produktet er glade nok for kampagnen, så kan firmaet være ligeglade med hvad resten af verden mener. De kan derimod bare nyde godt af den ekstra omtale i medierne og på de sociale medier," siger han.

Han fortæller dog også, at det ikke er en mulighed for store firmaer med en bred målgruppe.

"Coca Cola, Kellogs eller Carlsberg vil f.eks. ikke kunne slippe godt fra sådan et stunt," siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

Kronik: Så opdrag for h… jeres børn

Joachim Nielsen, partner hos Idefilm og Think Big
De bliver små uforskammede og ulidelige sataner uden nogen form for rimelig ydmyghed.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her