*

Motion

Op af stolen: Få aktivitet ind i hverdagen

En stillesiddende livsstil er en truende faktor for vores generelle sundhed. Men bare kort tid hver dag med øvelser på kontoret kan gøre en stor forskel.

Har du et stillesiddende arbejde, så har to fysioterapeuter her en række gode råd til daglig aktivitet på kontoret. Foto: Jimmi Larsen

En tur i bilen ind på arbejdet, hvor kontorstolen venter. Otte timer senere en biltur tilbage til hjemmet, hvor aftensmad og sofaen kalder.

Den livsstil er rigtig skidt for dit helbred, også selv om du spiser sundt og dyrker motion i fritiden. Det har undersøgelser vist. Derfor handler det om at putte bevægelse og aktivitet ind i din arbejdsdag

Har du et stillesiddende arbejde, så har to fysioterapeuter her en række gode råd til daglig aktivitet på kontoret.

- Det vigtigste er at variere arbejdsstillingerne så tit som overhovedet muligt, siger Thomas Höfelsauer, fysioterapeut ved FysioDanmark.

Øvelser på kontoret
  • Sving armene rundt i store bevægelser, så får man blodet helt ud i fingerspidserne og varme i arme og skuldre.
  • Lav dobbelthage. Ved at trække hovedet bagud strækker man nakkemuskulaturen.
  • Bøj dig forover, og giv ryggen et godt stræk.
  • Drej nakken fra side til side, det løsner muskler og led og kan hjælpe mod spændingshovedpine.

Kilde: Thomas Höfelsauer.

For det, der sker med kroppen, når du sidder ned, er slet ikke godt, siger fysioterapeut Casper Abenth.

- Man forkorter en masse strukturer på sin forside, og det kan give problemer med lyske, hofte og ryg. Man får dårlig muskelstyrke, og man slukker for nogle af de allerstørste muskler i kroppen. Det gør, at blodet ikke bliver cirkuleret, som det gør, når man står op, siger Casper Abenth.

Så har du et hæve-sænkebord, så brug det.

Træning og sund mad kan gøre diabetespatienter medicinfri

- Når du står op, så vil du oftere skifte stilling, end når du sidder ned. Så hænger du ikke så meget i samme stilling, siger Thomas Höfelsauer.

Hvis du har svært ved at huske at bruge hæve-sænkebordet, så lav nogle rutiner.

- En anbefaling kan være, at hæve bordet hver dag før man går hjem, så starter du stående næste dag. Det samme inden frokost eller inden et møde. Nogle husker det, mens andre har brug for at sætte det ind i kalenderen, siger Thomas Höfelsauer.

- Man kan også være sammen om det på kontoret, så når én rejser sig op, så skal de andre også rejse sig, siger han.

Har du ikke et hæve-sænkebord, så husk på at lette bagen fra stolen mange gange om dagen.

Spis og træn dig til stærke knogler

- Det er noget med at gå ud efter et print i printeren og hente en kop kaffe ad gangen og ikke en hel termokande om morgenen, siger Thomas Höfelsauer.

Han anbefaler også, at man sætter lidt tid af til øvelser med en elastik. En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har vist, at to minutter om dagen gør en stor forskel.

- To minutters elastiktræning om dagen giver faktisk en markant ændring og færre smerter i nakke og skulder, siger han.

Og så forbrænder man også flere kalorier ved at stå op frem for at sidde, siger Casper Abenth, som også opfordrer forældre til at huske børnene på ikke at sidde stille hele dagen.

- Det her gælder også vores børn, som sidder ned fra de er seks år, så de skal også lære at stå op og få de gode vaner, siger Casper Abenth.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Motion lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her