*

Motion

Fuld fart nedad – uden skader

Sig nærmer tiden, hvor danskerne valfarter til lande med puddersne og afterski, men en del vender hjem fra løjperne med skader, som kunne være forebygget.

En del skiskader kan undgås, hvis man sørger for at få kroppen trænet op, inden man tager af sted. Eksperter anbefaler omkring tre måneders træning før afgang. Foto: Colourbox

Når danske børn og voksne i tusindvis bevæger sig ud på de vilde, hvide vover i Sverige, Norge, Østrig, Italien eller Frankrig, ender det desværre for en del med en skade på et eller flere lemmer.

Ifølge tal fra SOS International, der håndterer rejseforsikringsskader, registrerede man 14,2 pct. flere skiskader blandt danskerne i sæsonen 2015/2016 end i sæsonen før.

Top fem over skader

De hyppigste skiskader sidste vinter var:

  1. Knæled
  2. Underben, ankel og fod
  3. Skulder og overarm, inkl. kraveben
  4. Albue, underarm og hånd
  5. Nakke, ryg og bækken

Kilde: SOS International

Men for langt de flestes vedkommende kan mange af skaderne faktisk undgås. Det mener i hvert fald fysioterapeut Mark Abildhauge.

»Hvis du er en af dem, der skal af sted på ski-ferie på den anden side af nytår, så skal du i gang med at træne dig op til det nu – især hvis du har et stillesiddende kontorarbejde og ikke dyrker så meget motion ved siden af,« siger Mark Abildhauge, der bl.a. har behandlet og arbejdet sammen med tennisstjernen Caroline Wozniacki.

Han opfordrer de kommende skiturister til at få kroppen i gang godt og vel tre måneder før afrejse, men hvis det ikke kan lade sig gøre, så er det vigtigt at huske på, at al træning er bedre end ingen træning.

»Det kan godt være, at man ikke lige kommer i gang tre måneder før, men seks til otte uger før kan også gøre en forskel. Det vigtigste er næsten, at man ikke rejser sig direkte fra kontorstolen og tager ud på løjperne,« siger han.

Fokus på kropskernen

Det er Thomas Uhrskov, skientusiast og tv-vært på flere skiprogrammer, enig i.

»Det er nu, man skal i gang med at forberede sig til skituren, og her tænker jeg ikke på udstyr. Det gælder simpelthen om at komme i form,« siger Thomas Uhrskov.

Og så skal man tage kroppens signaler alvorligt, mener skieksperten.

Krav til udstyr

Det er lovpligtigt at køre med skihjelm.

Kører man offpiste, er rygskjold og abs-taske et krav.

Derudover skal man medbringe lavinebipper, sneskovl og probe.

Kilde: Thomas Uhrskov

»Det er vigtigt at pointere, at man skal stoppe, mens legen er god. Er man træt, så skal man gå hjem, selv om vennerne gerne vil have en med på en sidste tur. Man skal lytte til sin krop, for hvis man er ved at være færdig, så holder lemmerne også til mindre,« siger Thomas Uhrskov.

Hvis man vil have lemmerne til at holde til de mange ture ned ad pisterne, er det en god idé særligt at have fokus på benene og kropskernen, som er grundstenen i alt, hvad vi foretager os, fortæller Mark Abildhauge.

»Man skal i gang med at lave flere forskellige øvelser, såsom squats og lunges, og de må gerne efter noget tid suppleres med hop med retninger og sideskift. Og så er det bare med at få lavet mave- og rygbøjninger – og gør det gerne på en bold, så du kan få trænet balancen også.«

Netop balancen er en af de ting, det er rigtig godt at have styr på.

»Noget så simpelt som at stå på ét ben og lukke øjnene er egentlig ret svært for de fleste, men det er en rigtig god måde at træne sin balance på, fordi det stiller krav til det komplekse samspil, der er mellem musklerne og dine sanser,« forklarer fysioterapeuten, der har et lidt mere udtraditionelt forslag til en øvelse, som de færreste nok tænker over.

Skiliften er et af de steder, hvor der oftest sker ulykker. Foto: Colourbox

»Jeg kan ikke anbefale nok, at man inden turen også får øvet sig i at slå koldbøtter, så man kan træne sin krop til at tage fra på den rigtige måde, hvis man styrter,« fortæller Mark Abildhauge.

Styr på udstyret

Der findes dog ingen garantier for, at man ikke kommer til skade, selv om man er godt forberedt og i god form til turen. Det ved Thomas Uhrskov alt om. Han kom selv i 2015 til skade under optagelserne til TV2-programmet “To på ski”.

»Jeg troede et kort øjeblik, at jeg var 26 år. Og med fare for at lyde som en kedelig type, så skal man bare vide, at når man har passeret tilpas mange runde fødselsdage, så er dele af kroppen mør, og der er sener og led, som ikke har den samme blodtilførsel, og som rent faktisk kan holde til mindre,« forklarer skientusiasten, hvis skulder gik af led, mens sener og muskler blev revet over.

Kom skiskaden i forkøbet - Træn allerede nu

Heldigvis havde han både rygskjold og styrthjelm på, og det har formentlig været medvirkende til, at han slap nådigt fra uheldet.

Hvis uheldet er ude

Kommer man til skade på skiferien, er det vigtigt, at man har det blå EU-sygesikringskort. Det sikrer, at man kan blive behandlet på samme niveau, som de lokale indbyggere.

Hvis man har brug for hjælp til hjemtransport, privat lægehjælp eller indlæggelse på et privathospital i forbindelse med uheld, skal man have tegnet en årsrejseforsikring.

Tjek, om din årsrejseforsikring også dækker skiløb. Hos nogle forsikringsselskaber kræver skiløb og snowboarding en tillægsforsikring.

Kilde: Borger.dk

Netop derfor mener Thomas Uhrskov, at det er en god idé, at man har styr på sit udstyr, og han anbefaler, at man altid er iført hjelm, selv om det ikke er påkrævet alle steder. Derudover er det vigtigt, at man har også har eller får indstillet bindingerne til skiene ordentligt.

»Det skal være sådan, at skiene falder af, når de skal, og at de bliver siddende, når de skal. Når man for eksempel lejer ski, klarer de det for dig på stedet. Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at du ikke kommer til skade, men det minimerer i hvert fald skader på knæ,« forklarer Thomas Uhrskov, der i sin efterhånden 50-årige skikarriere har et meget godt billede af, hvor og hvornår uheldene sker.

»De værste styrt er faktisk de langsomme. Det er dér, hvor man står af skiliften og kommer til at træde på dem foran, eller på begynderbakken, hvor det også går langsomt, og man derfor vrider rundt,« siger han.

Ifølge SOS International er det oftere mænd, der kommer til skade på ski, og især aldersgruppen 41-50 år bliver hårdere ramt end andre aldersgrupper.

Når det så er sagt, er det alligevel vigtigt at pointere, at skiferien for langt de flestes vedkommende forløber uden skader.

»Hvis man tænker over, hvor mange danskere der egentlig drøner rundt på ski, så er det heldigvis forbavsende få, der kommer til skade,« siger Thomas Uhrskov.

Husk forsikringen

Men for de få, der er uheldige at komme til skade, er det vigtigt at have styr på forsikringerne, så man ikke ender med at stå med en regning på mange tusinde kroner, som man selv hæfter for.

»Når man alligevel går i gang med at forberede sig fysisk på skiferien, kan man lige så godt også få tjekket op på forsikringerne. Det er nemlig ikke sådan, at det blå EU-sygesikringskort dækker alt fra hospitalsophold til hjemtransport,« fortæller Karin Tranberg, der er vicedirektør i SOS International.

Ifølge SOS International er det oftere mænd, der kommer til skade på ski, og især aldersgruppen 41-50 år bliver hårdere ramt end andre aldersgrupper. Foto: Colourbox

Hun skitserer et scenarie, hvor en dansker kommer til skade med knæet i Østrig, som er en af de mest populære destinationer for netop danskere. I Østrig er skisportstederne omgivet af privathospitaler, så det er med stor sandsynlighed sådan et sted, man vil blive behandlet.

Skiulykker Sådan kan du undgå rygskader på skiferien

»Det koster rundt regnet 34.000 kr. at blive behandlet på et privathospital uden indlæggelse. Hvis man så har brug for ambulancekørsel til lufthavnen, flybilletter til sig selv og en ledsager, transport fra dansk lufthavn og hjem, løber regningen op i over 60.000 kr. Og helt galt bliver det, hvis skaden er så alvorlig, at hjemtransporten efter hospitalsbesøget kræver ambulancefly – det kan nemlig koste over 200.000 kr. oveni,« forklarer Karin Tranberg, der derfor råder alle skiturister til at få tjekket, hvordan de er dækket, før de tager af sted.

»Mange årsrejseforsikringer dækker ikke ski, så derfor skal man købe en tillægsforsikring, og derudover er det en rigtig god idé lige at gennemgå, hvor og hvordan man er dækket,« slutter Karin Tranberg.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her