*

Motion

Her er den optimale daglige motionsmængde

En halv times daglig motion er ikke nok, hvis du vil have det optimale, sundhedsmæssige udbytte, siger en idrætsforsker.

En amerikansk undersøgelse publiceret i det videnskabelige tidsskrift Circulation viser, at man ved at træne to eller fire gange mere end de 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for hjerteproblemer med henholdsvis 20 og 35 procent. Foto: Jens Dreisling/Polfoto

Cykelturen til og fra arbejde kan måske lige snige sig op på en halv time.

Men hvis du virkelig vil have god samvittighed, skal du bruge en del længere tid i sadlen end Sundhedsstyrelsens anbefalede 30 minutter om dagen.

Det siger Kristian Overgaard, som er idrætsforsker og lektor på Aarhus Universitet.

Fakta

5 øvelser, der øger dit aktivitetsniveau, med hvad der svarer til 1.000-1.500 skridt dagligt:

  • Rejs dig, når du skal tale i telefonen og gå rundt på dit kontor. Hvis der kommer reklamer i tv'et på arbejdet, så rejs dig op, indtil de er ovre.
  • Brug dit hæve/sænkebord, hvis du har et. Stå mindst fem minutter hver time. På denne måde forebygger du også ondt i ryggen og musearm.
  • Gå over til dine kolleger i stedet for at sende en mail.
  • Arranger walk and talk-møder, når der skal brainstormes. Øget fysisk aktivitet giver også flere ideer.
  • Udfordr dine venner eller kolleger med en skridttællerkonkurrence.

Kilde: Hjerteforeningen

- Anbefalingerne er nok til at få en sundhedsmæssig gevinst, hvis man sammenligner det med slet ingenting eller mindre motion. Men den er ikke nødvendigvis nok til at få den optimale effekt i forhold til hjertesundhed, siger han til Ritzau Fokus.

Kristian Overgaard understreger dog også, at Sundhedsstyrelsens anbefaling er et minimum, og at de lægger vægt på, at man får en større gevinst af at bevæge sig mere dagligt - og især at få pulsen op et par gange om ugen.

En amerikansk undersøgelse publiceret i det videnskabelige tidsskrift Circulation viser, at man ved at træne to eller fire gange mere end de 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for hjerteproblemer med henholdsvis 20 og 35 procent.

Eksperter: Her er grundene til at cykle i stedet for at løbe

Og Kristian Overgaard vurderer, at den optimale effekt nok kommer ved omkring en times daglig motion. Men undersøgelser peger også på, at der er ikke er så meget mere sundhedsmæssig gevinst at hente over en times daglig motion, siger han.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger lyder på "moderat intensitet", der blandt andet dækker over rask gang, cykling til eller fra arbejde eller anden bevægelse igennem dagen.

- Du kan komme et vist stykke med den moderate intensitet, men skal du have den fulde effekt, skal du også have højere intensitet og også gerne styrketræning, siger Kristian Overgaard.

En times motion dagligt reducerer risikoen for tidlig død

Ingen motionsform er bedre end andre, men i forhold til hjertesundhed er gang, løb og cykling udmærket, siger han. Og skal man op i intensitet, er det bare at sætte farten op. Men det er dog vigtigt, at motionen bliver en regelmæssig vane.

Forebyg skaderne: Træn dine benmuskler og undgå løbeskader

- Noget tyder på, at visse sundhedsgevinster kræver en regelmæssighed. Man kan ikke lade være at motionere seks dage og samle det hele på én dag. Nogle ting kræver, at man er aktiv næsten hver dag, siger Kristian Overgaard.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

JP mener: Coop har lavet selvmål

Hvad er mon den dybere mening med at lade sig spænde for den løbende kampagne mod dansk landbrug?
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere
Tilpas i både habitsæt og havetøj
Han synes selv, det lyder en smule småborgerligt. Men den konservative aarhusianske politiker Marc Perera Christensen elsker at slå græs, fodre kanariefugle og male legehuset i familiens store have, når han holder fri. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her