*

Dette er en blog: Karen Lyager skriver i egen ret om trends og tendenser inden for sundhedsforskning, kost og motion. Har du spørgsmål eller forslag til emner, hun skal tage op, kan du skrive til karen.lyager@jppol.dk.

Livsstil

Slankedronning: Sådan slipper du godt fra rødvin og kage

Suzy Wengel. Foto: Les Kaner

Vin og små flødeskumskager – til et slankeforedrag? Jeg var ikke ene om at spærre øjnene op i begejstring, da Danmarks slankedronning Suzy Wengel for nylig på rekordtid fik fyldt samtlige siddepladser i den store foredragssal i JP/Politikens Hus. Men i Sense, som Suzys slankemetode kaldes, er intet forbudt. Med lidt god vilje kan der blive plads til lidt af hvert i hendes meget enkle system, hvor man måler maden med sine hænder. Jeg har lige læst sidste korrektur på, hvordan man slipper godt fra at spise jordbærtærte, chokoladekage og træstammer!

Så det er ikke spor mærkeligt, at hun pt. har over 110.000 medlemmer i sin lukkede gruppe på Facebook, 108.000 følgere, snart 50 Sense-konsulenter fordelt over hele landet og kan samle fulde huse, når hun holder foredrag. Noget af det, folk frygter mest, når de skal på kur, er jo forbuddene. Og det er i høj grad også savnet af det dejlige forbudte, der får så mange til at opgive deres slankeprojekt.

Suzy er "min" forfatter på JP/Politikens Forlag, og i dag udkommer vores første fælles værk. Selv om Suzy står som forfatter og jeg som redaktør, har jeg grådigt suget til mig af hendes redaktør-erfaringer undervejs. Hun har nemlig mod alle odds toppet bestsellerlisterne gennem de sidste par år med en hel stribe slankebøger, som hun og hendes mand selv har udgivet - uden et bogforlag i ryggen. Så hun kender efterhånden alt til de mange overvejelser og tidkrævende arbejdsgange, som det kræver at forvandle en idé og et manuskript til en færdig bog.

Nu, hvor JP/Politikens Forlag har købt retten til at udgive hendes bøger, kan Suzy koncentrere sig mere om at udbygge Sense, hjælpe sine følgere – og forfatte sine næste bestsellere. Så klarer vi på forlaget resten.

Foto: Karen Lyager

Som Suzy står der på scenen med sine 163 cm og 60 kilo, er det svært at forstå, at hun for få år siden vejede omkring 100 kilo. Men billederne på storskærmen bag hende fortæller en vigtig del af historien bag Sense: Hvordan Suzy – med sin helt nyfødte søn i armene – tog beslutningen om, at nu skulle det være slut med at føle sig fanget, hæmmet, usund og uskøn i sin polstring af fedt.

Aldrig mere skulle det blive nødvendigt at plastre gaffatape på indersiden af lårene, fordi huden på dem brændte, når de gned op ad hinanden, eller opfinde alverdens systemer til at opsuge sved i stride strømme. Denne aften følger vi hende på hele hendes hudløst ærlige vægtrejse; med alle de fejlslagne kure, vægten, der susede op og ned, hendes ydmygende dobbeltliv som overspiser - og endelig: Beslutningen og gennembruddet, der fik vægten på plads én gang for alle.

Foto: Karen Lyager

Jeg kan ikke lade være med at være både imponeret og rørt over hende. Hun taler direkte ind i hjertet på tilhørerne, fordi hun ved præcis, hvordan de har det. Og hun giver dem begrundet håb om, at de - ligesom hun selv og de efterhånden tusindvis af glade Sense-ambassadører, metoden har virket for - kan komme overvægten til livs.

Suzy lukker kort øjnene inden halvanden timers intenst one woman-show på scenen. Hun flankeres af mine to chefer, forlagsdirektør Lene Juul og forlagschef Kim Hundevadt, der ikke længere behøver være grønne i hovederne, nu da de har sikret sig Suzy.

– Åh nej. Endnu en slankeguru, der selv har tabt sig og derfor tror, at hun kan redde hele verden med sine hjemmestrikkede påhit, sukkede jeg ellers fordomsfuldt, da jeg første gang hørte om Suzy. Men der tog jeg grusomt fejl. Suzy er uddannet forskningslaborant, og hendes mand Jesper er professor i kemi ved Syddansk Universitet i Odense med særlig interesse for kulhydratkemi.

De kastede sig ud i projektet med deres naturvidenskabelige nysgerrighed, parrede nørderierne med sund fornuft, iværksætterånd, Suzys personlige erfaringer og en vilje af kryptonit – og skabte på den baggrund Sense-metodens yderst enkle retningslinjer for, hvordan man skal skrue sine måltider sammen for at blive mæt nok til ikke at overspise og oven i købet kan tabe sig.

Siden er det kun gået én vej: Fremad. Sense-metodens popularitet er eksploderet, og efterhånden har rigtig, rigtig mange danskere tabt sig med metoden. Jyderne og fynboerne var først om at "opdage" den, men Sjælland vinder terræn. Ikke mindst efter at Sense tidligere på året blev kåret som vinder af TV2s føljeton 'En kur der dur'. Bl.a. er flere af mine kolleger i fuld gang med at tælle håndfulde i kantinen.

Så Sense-lavinen ruller! Og vi er allerede i fuld gang med de næste bøger. Tak for kampen med den første bog. 

Lynguide til Sense

Du måler din mad i håndfulde. Til hvert af dagens tre måltider må du få fire håndfulde. Hvert måltid udgør en spisekasse.

I en klassisk spisekasse skal der være:

  • 1-2 håndfulde grøntsager
  • 1 håndfuld protein
  • 1 håndfuld stivelse/frugt
  • 1-3 spsk. fedtstof

Ekstra, hvis du har lyst:

  • Op til 3 dl mælkeprodukt om dagen
  • 2 spsk. mælkedressing til alle måltider

Hvordan du slipper godt fra kager m.m., kan du læse i den nye Sense-grundbog Sense - slank med fornuft, som du bl.a. kan købe her

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Redaktionen anbefaler
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her