*

Dette er en blog: Karen Lyager skriver i egen ret om trends og tendenser inden for sundhedsforskning, kost og motion. Har du spørgsmål eller forslag til emner, hun skal tage op, kan du skrive til karen.lyager@jppol.dk.

Livsstil

En blodprøve afslører, hvilken kur du skal vælge

En enkel målemetode kan give fingerpeg om, hvilken madstrategi der gør det lettest at tabe overflødige kilo og holde en sund vægt.

Klik – og bang! En lille tynd nål skyder sig som en harpun ind i min finger og får en bloddråbe til at pible frem, og det er lige præcis meningen. Om mindre end et minut ved jeg, om jeg har valgt den rette strategi til at tabe mine fem festkilo, eller om jeg er helt gal på den. En vigtig del af svaret gemmer sig nemlig i mit blodsukker, sådan som det arter sig om morgenen, inden jeg får vådt eller tørt, viser dugfrisk forskning fra Københavns Universitet på baggrund af seks store koststudier.

Jeg fumler og må skyde mig i fingeren én gang til. Diabetikere udfører denne lille manøvre flere gange om dagen og kan den til perfektion, men for mig er den ny. Endelig sker der noget: 5,5, viser apparatet.

Nå, for pokker, det var lige på vippen. Der ligger nemlig en vigtig skilleline ved et fasteblodsukker på 5,6 i følge de nye studier: Er det under 5,6, skal jeg følge en fedtfattig kostplan indrettet efter et normalt og velfungerende sukkerstofskifte, og er det over, skal jeg til at jagte kostfibre og vinke farvel til mit smug-slikkeri.

Derfor laver jeg lige et par kontrolmålinger de næste par morgener. De er en hel del lavere, så selv om lægerne i dag bruger mere raffinerede metoder til at afgøre, om folk har diabetes eller præ-diabetes, går jeg ud fra, at mit blodsukker hører til i den normale gruppe. Men tankevækkende, at ens blodsukker kan reagere SÅ prompte, når jeg spiser lidt for meget brød, vandmelon og chokolade på samme dag og sover for lidt om natten.

Desuden må jeg konstatere, at jeg de sidste par år – i hvert fald i hverdagene – har spist den type mad, som i følge den nye forskning primært egner sig til diabetikere, der vil tabe sig, med rundhåndede mængder af nødder, avocado og olivenolie. Det har jeg ikke tabt mig af, tværtimod, men det har jeg hidtil tilskrevet min mands kulinariske evner og lyst til at fejre weekenderne med omfattende otte-retters menuer og udsøgte vine til. Eller rettere: Min egen manglende evne til at modstå alle disse lækkerier.

Med andre ord: Krigen om, hvorvidt det er bedst at spare på fedtet eller på kulhydraterne, er afblæst. Fordi svaret bl.a. afhænger af dit helt personlige sukkerstofskifte

Men måske skulle jeg sadle om? Så længe mit blodsukker er normalt, har jeg ifølge de nye resultater lettere ved at smide hoftehuldet, hvis jeg skruer ned for fedtet og endnu mere op for grøntsagerne, fuldkornene og de magre proteiner. Sådan som jeg også styrede min vægt i tidernes morgen, dengang fedtfattig kost var moderne og mange af os kunne aflire madvarernes fedtenergiprocenter i søvne …

Kan du se pointen? Pludselig kan en forholdsvis enkel målemetode give os hver især et fingerpeg om, hvilken madstrategi, der vil gøre det lettest for os at tabe overflødige kilo og holde en sund vægt. Med andre ord: Krigen om, hvorvidt det er bedst at spare på fedtet eller på kulhydraterne, er afblæst. Fordi svaret bl.a. afhænger af dit helt personlige sukkerstofskifte. Altså hvor god du er til at omsætte kulhydrater ved hjælp af stofskiftehormonet insulin, hvilket bl.a. afslører sig i dit fasteblodsukker.

”Mange mennesker vil kunne opnå et 6-7 gange større vægttab, hvis de vælger den slankestrategi, der matcher deres blodsukker”, konkluderer professor Arne Astrup, institutleder ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Han fremlagde den nye banebrydende forskning på The American Diabetes Associations årlige konference i San Diego tidligere på sommeren sammen med studiets førsteforfatter, Mads F. Hjorth, der er adjunkt på hans institut.

 

Her får du i korte træk hovedpointerne i de nye resultater:

Fastblodsukker under 5,6 mmol/l:
SPAR PÅ FEDTET, JA TIL FULDKORN, GRØNT OG MAGRE PROTEINER
Spis dig mæt i sunde kulhydrater med masser af kostfibre (grøntsager, frugt, bælgfrugter og fuldkorn) plus proteiner fra magert kød, æg, fisk og mælkeprodukter med lav fedtprocent. Spar på fedtet generelt, og pas på portionsstørrelserne. Kalorietælling kan være en nyttig metode.

Fasteblodsukker mellem 5,6 og 6,9 mml/l:
JA TIL KOSTFIBRE, NEJ TIL HURTIGE KULHYDRATER
Spis dig mæt i mad med et højt indhold af kostfibre, fx grøntsager, bær, frugt og fuldkornsprodukter. Undgå hurtige kulhydrater som lyst brød, hvide ris, sukkerslik m.m. Spiser du nok af den fiberrige kost, behøver du ikke vogte over portionsstørrelser og kalorieindhold.

Fasteblodsukker 7 mmol/l eller mere:
JA TIL SUNDT PLANTEFEDT, NEJ TIL HURTIGE KULHYDRATER

Dit fasteblodsukker er højt. Bliv undersøgt hos din praktiserende læge for at få klarhed over, om du har Type 2-diabetes eller er på vej til at få det, og om du evt. har brug for medicinsk behandling. I kosten skal du have fokus på sunde fedtstoffer, fx nødder, avocado og olivenolie. Skær hårdt ned for de hurtigt optagelige kulhydrater som pasta, brød, sukker, søde frugter m.m.

 

De nye resultater er ikke mindst et vigtigt gennembrud for mennesker med præ-diabetes, for hvis man vil undgå at udvikle rigtig diabetes, er vægttab en af de allervigtigste nøgler. For prædiabetikere er det altafgørende at vælge den mest effektive vægttabsmetode og ikke en, der i værste fald medfører, at de i stedet for tager på og rykker et skridt nærmere et liv som diabetiker.

Jeg synes, det er fantastisk, hvis man virkelig med så enkel en test kan komme på sporet af en mere personlig koststrategi, og – hvis man er præ-diabetiker – ikke bare mindske sit taljemål, men også øge sine chancer for at spise sig ud af diabetes-farezonen. I samme hug mindsker man jo også sin risiko for at blive ramt af andre sygdomme, som har tæt forbindelse til for meget sukker i blodet, fx hjertekarsygdomme og visse kræftformer.

Præcis hvad vi hver især skal spise for at tabe os med blodsukker-metoden, kommer der svar på i bogen "Spis dig slank efter dit blodsukker", skrevet af Arne Astrup og ernæringseksperten Christian Bitz, der tidligere har arbejdet sammen om bestsellerbogen ”Verdens Bedste Kur” og efterfølgeren “V.B.K. 2.0." (Politikens Forlag). Jeg har smugkigget, for jeg har fornøjelsen af at være redaktør på bogen, som vi netop har sendt til tryk, og i øjeblikket har jeg en lille flok mennesker, der gerne vil smide nogle kilo, i gang med at teste principperne på deres egen krop. Det glæder jeg mig til at følge op på senere.

"Spis dig slank efter dit blodsukker" udkommer til oktober. Du kan allarede nu bestille den her.

Mens jeg var chefredaktør på I FORM, havde vi et tæt samarbejde med netop Astrup og Bitz omkring et lille hold forsøgspersoner, der afprøvede ”Verdens Bedste Kur”, hvis kost passer præcis til Type B, altså prædiabetikere. Alle tabte sig, men nogle markant mere end andre, og nu kender vi måske en forklaring, som ikke har med manglende viljestyrke at gøre. Hvis de pågældende forsøgspersoner havde et helt normalt blodsukker, kunne de muligvis have tabt sig mere på en fedtfattig kost.  

Efter den massive lav-kulhydrat-bølge de seneste mange år er det tankevækkende, at fedtfattig kost vender stærkt tilbage som den optimale slankestrategi for mennesker med normalt blodsukker. Mig glæder det, for det er SÅ frustrerende og demotiverende at følge en slankestrategi, der ikke virker optimalt for én selv, mens kiloene rasler af venner og kolleger på samme kur.

Så nu bliver der nok rift om morgentiderne hos de praktiserende læger pga. alle de mennesker, der pludselig vil have målt deres fasteblodsukker. Som jeg selv erfarede, skal der flere målinger til, før man kan være sikker på, at man kender niveauet og dermed vælger den rette koststrategi.

Er du for utålmodig, så spring lægen over i første omgang og køb en lille fiks blodsukkermåler med ”harpun-pistol” og 10 strimler, der skal opsuge dit blod. Ti burde være nok, selv om jeg kom til at spilde adskillige strimler pga. nervøst fumleri, da jeg skulle skyde nålen ind gennem min seje havehærdede fingerhud. Heldigvis gør det ikke ondt. Et lille kit med det hele kan fås fra omkring 150 kr. på apoteket – og man kan købe ekstra strimler separat.

De nye studier er endnu et bevis på, at ”one cure fits all” er stendød: På de konferencer, jeg besøger for at følge de nye strømninger på sundhedsområdet, er ”personalised nutrition” – skræddersyet ernæring – det helt store samtaleemne. Hurra, fordi det nu bliver tilgængeligt for os alle.

Om den nye undersøgelse: De nye resultater kan nærstuderes i artiklen Personalized dietary management of overweight and obesity based on measures of insulin and glucose i et af verdens førende ernæringstidsskrifter ’American Journal of Clinical Nutrition’. Her præsenteres data fra projekterne NUGENOB, PREDIMED, DiOGenes, SHOPUS, CHO og Healthy Weight for Living Study.

Du kan også læse pressemeddelelsen fra Københavns Universitet her

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Redaktionen anbefaler
TV
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her