*

Mobil

Vil Super Mario Run blive mere populært end Pokémon Go

20 millioner har ventet på, at Nintendos populæreste spilfigur skulle lande på mobiltelefonerne med spillet Super Mario Run. Ambitionerne er, at spillet skal blive endnu mere populært end Pokémon Go. Vi har testet spillet.

Fotos: Screenshot fra spillet

Spil
Super Mario Run

Nintendo

79 kr.

Super Mario Run er det første Mario-spil nogensinde designet til en mobiltelefon. Det blev frigivet i App Store i dag klokken lige godt 19. Man kan spille de første tre baner gratis, men vil man have fuld adgang til alle seks verdener, koster det 79 kr.

Spillet blander platformspillet fra 80erne med nutidens endless runner, hvor Mario løber automatisk fra venstre mod højre igennem velkendte skyer af guldmønter og fremmarcherende svampe. Det gælder om at samle så mange mønter, man kan, og nå frem til flaget for enden af hver bane, inden tiden løber ud. Mario kravler selv over små forhindringer, men for at få ham til at hoppe over de større, skal man trykke på skærmen. Jo længere man trykker, jo højere hopper han. Ideen er, at man skal kunne spille spillet med én hånd – en feature, der er blevet fremhævet bemærkelsesværdigt mange gange op til udgivelsen.

Jeg skulle lige vænne mig til styringen, men det fungerer udmærket, selvom jeg synes, det bliver noget småtteri. Ens tommelfinger-negl alene er jo to gange større end Mario, hvis man spiller på en iPhone 6. Var man lille i 80erne, er der dog megen genkendelsens glæde over at ramme helt rigtigt i et hop og derefter falde gennem en sky af guldmønter til den velsignede ”pling-pling-pling-pling-pling”-lyd af inkasserede point.

Det nye Pokémon Go? Over 20 millioner venter på nyt Super Mario-spil

Havde jeg ikke været professionelt interesseret, var jeg dog ikke blevet overbevist om at købe spillet til 79 kr., da jeg ramte betalingsvæggen efter de første tre baner. Når det er sagt, er det dog først fra verden to og frem, at landskaberne begynder at blive mere fantasifulde, varierede og sjove, med svæveplatforme og hurlumhej-spøgelsesdøre. Men selvom det får smilet frem engang imellem, og selvom der bestemt ikke er noget i vejen med spillet, har jeg svært ved at se, hvorfor man skulle spille Super Mario Run, når der eksisterer så mange andre spændende mobilspil i verden.

Det, som vil kunne engagere flest, er utvivlsomt deres battle mode, der kaldes Toad Rally. Du vælger en modstander – fx en af dine venner eller en tilfældig fan et andet sted i verden – og prøver at slå deres high-score. Den, der har samlet flest mønter og lavet de mest blærede moves undervejs, vinder. Det foregår ikke i realtime, men du kan se din modstanders moves gengivet som en spøgelses-Mario, mens du selv spæner igennem banen. Jo bedre du er, jo flere heppende tilskuere får du til dit løb. De heppende fans, man indsamler, i de kampe, man vinder, bliver beboere i ens Mushroom Kingdom, som man opbygger efterhånden med de mønter, man indsamler. Og det er sjovt at ræse mod en modstander, især når man vinder. Der kunne jeg godt mærke en vis trang til liiiiige at tage et spil mere. Og et til.

20 millioner ventende fans

Spillet blev annonceret til en Apple-event den 7. september 2016. Skaberen af spillet, Shigeru Miyamoto, viser her, hvordan han kan spille det med én hånd, mens han spiser stadigt større kager:

Siden annonceringen har mere end 20 millioner skrevet sig op til spillet. De 20 millioner ventende fans er givetis en af grundene til, at Nintendo ikke har holdt sig tilbage fra at lancere spillet som en form efterfølger til det massivt populære mobilspil Pokémon Go, der tog hele verden med storm i sommers. Der er absolut intet augmented reality Super Mario Run. Ligheden mellem de to mobilspil består i, at Nintendo her rykker deres allermest populære og kendte spilfigur – den hoppende blikkenslager Mario - ind på mobilplatformen for allerførste gang. Det er ligesom Pokémon-monstrene, der også var meget kendte og populære i forvejen fra både kortspil og film – men blev en decideret global feber, da de ramte augmented reality og mobiltelefonen.

Med deres Mario-trumf drømmer Nintendo således om at kunne mobilisere masserne – i alle aldre og fra alle lande – på samme måde som Pokémon Go kunne. Man kan se drømmen manifesteret i deres lanceringsvideo, der bemærkelsesværdigt nok holder jokeren tæt til kroppen ganske længe. Det tager hele 1 minut og 40 sekunder før Super Mario overhovedet dukker op:

I stedet lader Nintendo tusindvis af begejstrede mennesker i alle aldre løbe gennem alle tænkelige globale landskaber, fra dagligstuer til indisk slum. Bemærkelsesværdigt nok uden at kigge på deres mobilskærme overhovedet.

Jeg tvivler på, at spillet vil kunne få noget, der bare minder om den effekt. Det forudsiges dog (bl.a. af Wall Street Journal), at Super Mario Run vil blive downloadet mellem 50 og 100 millioner gange alene i den første måned.

Man skal have iOS 8.0 eller nyere for at spille. Super Mario Run lanceres i 151 lande og regioner, og man kan vælge følgende sprog: engelsk, japansk, tysk, fransk, spansk, portugisisk, italiensk, nederlandsk, russisk og kinesisk. Spillet kommer også til Android på et tidspunkt.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Mobilsiden.dkRSS
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her