*

Lyd

Fem surround-receivere: Gåsehud i hjemmebiografen

Den mest moderne teknologi og fantastisk lyd. Også fra oven! Her finder du den receiver, du bare MÅ have.

Vil du have biografoplevelser derhjemme, så kommer du ikke uden om ægte surround-sound, og med de nyeste lydformater Dolby Atmos og DTS:X kan du endda få lyd ovenfra. På den måde skabes en sammenhængende boble af lyd, hvor du kan høre, præcis hvor helikopteren svæver hen over hovedet på dig, og næsten mærke kuglerne flyve gennem luften.

Og tænk: Med en ordentlig surround-receiver får du også heftig biograflyd fra tv-serier. Forestil dig at se Game of Thrones eller Westworld med samme indlevelse som de store blockbusters i biografen!

Flere kanaler

Jo flere forstærkerkanaler og højttalere, jo større og mere komplet bliver lydbilledet, og der sker noget magisk, når man runder ni kanaler: Syv rundt om og to i loftet. Så får du et sømløst lydbillede bagved og rundt om dig, samtidig med at loftshøjttalerne binder det hele sammen i højden. I denne test gælder det dog kun Denon og Marantz; resten må nøjes med fem plus loftskanaler.

De bedste receivere kan gengive et actionfyldt lydbillede på troværdig vis, samtidig med at man kan høre et snadrende egern i en busk, blade, der rasler på træerne, og regndråber fra oven – alt sammen med en følsom og nuanceret gengivelse. Der er selvfølgelig jernhård kontrol over dialogerne, der kommer ud af centerhøjttaleren med majestætisk resonans og sarte overtoner.

Topklassen

Hvis du investerer 10.000-12.000 kroner, kommer du op i et højere lag. Med nok kanaler og tilstrækkeligt med muskler til at gennemryste højttalerne og give en lydoplevelse derhjemme, der er bedre end den, du får i biografen. Går du ned i pris, betyder det færre kanaler, mindre kraft og dårligere lyd.

Næste trin op i pris giver et par kanaler mere, mens du må et godt stykke længere op for at få markant mere kraft og endnu bedre lyd. Men spørgsmålet er, om det er det værd, for i denne prisklasse får du virkelig heftige filmoplevelser. Lydkvaliteten på musik svarer til en stereoforstærker til omkring 5.000 kroner, bare med flere kræfter.

Surround-receiverne i denne klasse giver virkelig fed lyd, uanset hvad du er interesseret i. Desuden kan de drive, hvad det skal være af højttalere, så uanset om du investerer 10.000 eller 50.000 kroner i en højttalerpakke, ved du, at receiveren nok skal gøre sin del af arbejdet.

Fedt nok

Receiveren fra Onkyo har masser af kraft og lyder godt. Men den har sine mangler.

Onkyo TX-RZ810

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 x ind, 2 x ud

Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 W (8 ohm, 2 kanaler, 20 Hz – 20 kHz)

Rumkorrektion: AccuEQ

Netværk: Wi-Fi og Ethernet

Streaming: AirPlay, Tidal, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styring: Onkyo Controller (iOS, Android), Onkyo Remote 3 (iOS), Onkyo Remote App (Android)

Pladespillerindgang: Ja

Multikanal pre-out: Ja

Pris: 9.539 kroner

Web: dk.onkyo.com

Plus: Masser af kræfter giver god kontrol i hjemmebiografen, og vi glæder os til, at multirumsfunktionen lanceres!

Minus: Rumkorrektionen giver tynd lyd, og vi synes, at syv kanaler er for lidt med Dolby Atmos.

Onkyos rumkorrektion finder den rigtige afstand til højttalerne og indstiller stort set korrekt delefrekvens (vi måtte justere til 80 Hz på enkelte kanaler). Selve lyden bliver dog flad og steril, så hvis du har gode højttalere, anbefaler vi Pure Audio, som sender lyden upåvirket til højttalerne. Eller sæt systemet til ikke at korrigere fronthøjttalerne, men i stedet forsøge at få de andre højttalere til at efterligne disse. Der bliver for lidt varme og punch, hvis AccuEQ skal gøre det helt automatisk.

I Pure Direct byder receiveren derimod på god lyd med rigtig godt punch. Dialoger på film gengives med fyldig resonans og klar tale. Lydeffekter lyder heftigt med tryk på og god kontrol. Atmos-lydsporet på Deadpool kommer godt frem med SUV’er, der slår saltoer, og kugler, der flyver gennem luften.

Men da receiveren kun har syv kanaler, må vi ofre de bagerste surround-kanaler, når vi bruger Atmos-højttalere. Resultatet er en boble af lyd foran, mens lydbilledet ikke breder sig så langt bag os, som vi kunne ønske. Denon og Marantz har begge et større, mere sammenhængende lydbillede.

Musik lyder rigtig godt, og en elbas har et fedt groove i bunden. Guitarer og andre strengeinstrumenter rasler lækkert i lydlandskabet, og stemmer står fint midt i det hele. Uanset om der er rock eller jazz på menuen, tackler Onkyo det fint. Den har fuld kontrol over high-end højttalerne Audiovector SR3 Avantgarde Arreté.

Gør meget rigtigt

Her er en hjemmebio-maskine, der også kan andre kunster. Men vi ønsker os lidt mere.

Pioneer SC-LX501

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 7 x ind, 2 x ud

Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 W (8 ohm, 2 kanaler, 20 Hz – 20 kHz)

Rumkorrektion: MCACC

Netværk: Wi-Fi og Ethernet

Streaming: AirPlay, Tidal, Spotify Connect, Deezer, DLNA, Bluetooth

App-styring: Pioneer Remote App (iOS, Android), Pioneer iControlAV5 (iOS, Android)

Pladespillerindgang: Ja

Multikanal pre-out: Nej

Pris: 10.999 kroner

Web: pioneer-audiovisual.eu

Plus: Godt med muskelkraft og klargjort til multirum. Prisen er også meget behagelig.

Minus: Rumkorrektionen giver tynd lyd, vi savner flere kanaler, og receiveren tvinger alle højttalerne til en fælles delefrekvens.

Erfaringsmæssigt er Pioneers MCACC-rumkorrektion en tand skarpere end Onkyos. Derfor er det overraskende at konstatere, at lyden fra Pioneer er mere spids efter den automatiske korrektion.

Tidligere kunne man vælge, om lyden skulle kalibreres fladt for alle kanaler, om lyden fra frontkanalerne skulle diktere resten af højttalerne, eller om man ville matche højttalerne parvis. Det lader til at være fjernet; her er det alt eller intet. I Pure Direct-tilstand lyder det langt bedre, helt på højde med Onkyo.

Der er ikke helt den samme sammenhængende boble af lyd i Pure Direct, da lyden fra hver højttaler opfører sig noget anderledes i rummet, så det ikke bliver helt så sømløst. Men det er nu godt alligevel, og Atmos-lydsporet på Deadpool kommer godt frem. Det åbner sig fint over vores hoveder, når både kugler og biler (!) flyver gennem luften.

Der er godt med kraft, så eksplosioner og andre høje lyde gengives med knald på, mens dialogerne har en fin, majestætisk klang over sig. Den har måske ikke helt så meget “hår på brystet” som Onkyo, men vi savner egentlig ikke noget. Bortset fra at vi gerne ville have haft fire bagkanaler med Dolby Atmos, som kræver ni kanaler i alt, ikke syv som her.

På sit bedste lyder Pioneer fint og åbent med både film og musik, og der er kraft nok til det meste. Der er ikke helt samme punch og brunst som med Onkyo, men næsten.

Enorm rumfølelse

Hvis du leder efter det lydbillede med det største rum, behøver du ikke at lede længere.

Marantz SR6011

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 x ind, 2 x ud

Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 110 W (8 ohm, 1 kanal, 20 Hz – 20 kHz)

Rumkorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Netværk: Wi-Fi og Ethernet

Streaming: AirPlay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styring: Marantz AVR Remote (iOS, Android)

Pladespillerindgang: Ja

Multikanal pre-out: Ja

Pris: 9.999 kroner

Web: hifi-freaks.dk

SPECIELT ANBEFALET

Plus: Ni forstærkerkanaler og god rumkorrektion giver et gigantisk lydbillede. Og god opløsning.

Minus: Der findes endnu kraftigere receivere i denne klasse. Har ikke fuld multirumsfunktionalitet.

Med automatisk højttalerkalibrering har Marantz et mere opløst lydbillede end Pioneer og Onkyo. Meget af fylden er bevaret, og dialogerne i Deadpool er klare som glas.

Atmos-lydsporet får en ny dimension med ekstra bagkanaler i forhold til Pioneer, Onkyo og Yamaha. Lydbilledet er lige så enormt, som det er sammenhængende, og hvad enten det er biler, der flyver gennem luften, eller en stemme, der dukker op bagfra, så hører man den præcise placering i rummet.

Det gælder også musik i surround, hvor et orkester placeres mere nøjagtigt. Marantz-receiveren formidler instrumenterne på formidabel vis, og det hele lyder meget opløst. Kontrabasserne har god tyngde, og sammenhængen er imponerende.

I Pure Direct-tilstand lyder det endnu mere opløst og fyldigt, og med ni kanaler falder lydbilledet ikke sammen i størrelse, som det til en vis grad gør, når man sætter Pioneer og Onkyo på Pure Direct.

Marantz har ganske godt med tryk på, men mangler lidt dynamik og fart i forhold til de kraftigste. Men på opløsning er der ingen, der kan slå den. I det hele taget er det en rigtig god receiver, både i to og mange kanaler.

Meget af det meste

Veludstyret, vellydende og med yderst brugervenlig multirumsfunktionalitet.

Yamaha RX-A1060

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 x ind, 2 x ud

Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 110 W (8 ohm, 2 kanaler, 20 Hz – 20 kHz)

Rumkorrektion: YPAO

Netværk: Wi-Fi og Ethernet

Streaming: MusicCast, AirPlay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styring: MusicCast (iOS, Android), AV Controller (iOS, Android)

Pladespillerindgang: Ja

Multikanal pre-out: Ja

Pris: 9.990 kroner

Web: dk.yamaha.com

BEDSTE KØB

Plus: Mange kræfter kombineret med god, fyldig lyd plus streaming med MusicCast multirum gør A1060 til et usædvanlig godt køb.

Minus: Antallet af forstærkerkanaler er begrænset til syv – lidt for lidt, når den står på Dolby Atmos og DTS:X.

Vi har aldrig hørt en dårlig Yamaha-receiver, og de har heller ikke tænkt sig at begynde nu. Lyden er kraftig og fyldig med massive dialoger og glimrende kontrol over lydeffekter af den mere ekstreme slags.

Yamahas rumkorrektion virker bedre end Onkyo og Pioneers, med mere organisk og naturlig lyd. Personligt kan jeg bedst lide Front-kalibrering, som korrigerer de øvrige højttalere efter lyden af fronthøjttalerne. Men Natural fungerer også fint; her får du det lydbillede, som Yamahas ingeniører vil have, at du skal høre.

Der er tryk på filmlyden, og hvis du kan lide at se film i biografen, vil du elske Yamahas lidt bombastiske lyd. Den opleves ikke som svagere end Pioneer og Onkyo, tværtimod har den mere ro over sig, når det brager fra våben og biler, der smadres. Den er kraftigere end Marantz og Denon, og lyder bedre end Onkyo og Pioneer.

Musik i surround lyder fyldigt og varmt. Det bliver endnu bedre i Pure Direct-tilstand, men her får man ikke helt samme sammenhængende boble af lyd. Til dels fordi receiveren kun har syv kanaler, så hvis du skal have Atmos-lyd, får du kun to baghøjttalere. Vi foretrækker fire.

I stereo sætter vi stor pris på Yamahas taktfasthed, hvor den har fuldstændig kontrol over high-end højttalerne SR3 Avantgarde Arreté fra Audiovector. Den er ikke så gennemsigtig i mellemtoneområdet som Marantz og til dels Denon, men har mere kraft. I det hele taget lyder den rigtig godt.

Med RX-A1060 Yamaha har lavet en receiver, der både lyder kanongodt og er nem at bruge. Musik-streaming med MusicCast er en særlig velkommen funktion. Vi savner bare to ekstra forstærkerkanaler.

Bossen i hjemmebiografen

Denne receiver har hele pakken og står øverst på vores “må have”-liste, uanset om det er til film eller musik.

Denon AVR-X4300H

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 x ind, 2 x ud

Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 125 W (8 ohm, 1 kanal, 20 Hz – 20 kHz)

Rumkorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Netværk: Wi-Fi og Ethernet

Streaming: HEOS, AirPlay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styring: Denon AVR Remote (iOS, Android)

Pladespillerindgang: Ja

Multikanal pre-out: Ja

Pris: 10.490 kroner

Web: hifiklubben.dk

BEDST I TEST

Plus: Ni forstærkerkanaler og god rumkorrektion giver et stort og omsluttende lydbillede. Lyden er velopløst, og vi elsker HEOS multirum!

Minus: Der er ikke meget ren muskelkraft at hente.

Audyssey rumkorrektionen gør et fremragende stykke arbejde med at kalibrere højttalerne. Det lyder mere organisk og opløst end Pioneer og Onkyo med meget mere fylde nedad i mellemtone- og basområdet. Dialogerne i Deadpool står klart og tydeligt med god tyngde i stemmernes resonansområde. Og ligesom på Marantz kommer Atmos-lydsporet væsentlig mere til sin ret med en 7.1.2 konfiguration, altså med fire baghøjttalere. Loftshøjttalerne binder lydbilledet bedre sammen, og man får en større boble af lyd omkring lyttepositionen.

Både film og musik lyder udsøgt med Atmos, og også almindelig surround-lyd uden loftskanaler lyder stort og åbent.

I forhold til Marantz har Denon ikke helt samme gengivelse af mikronuancer fra strengeinstrumenter og bækkener. Men det lyder fabelagtigt alligevel med en stor og fyldig klang, som man let forelsker sig i.

Denon opleves ikke som kraftigere end Marantz, og også her er der ikke helt så meget at hente som hos Yamaha og Onkyo. Men der er kraft nok, og Denons tonale kvaliteter er det umuligt ikke at kunne lide. Selv high-end højttalere gøres ikke til skamme her. Tilføj multirums-streaming med HEOS, og vi har en klar vinder i Denon AVR-X4300H.

Artiklen er publiceret i samarbejde med Lyd og Billede

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
TV
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her