*

Computer

Antallet af danske computerspil-udgivelser er fordoblet på to år

I dag udgives for første gang en samlet liste over alle danske spil, der er blevet udgivet fra 2014 til 2016. Den største overraskelse er stigningen i antallet.

"Progress to 100" blev udgivet i 2015 og er et af de sjældne spil, hvor det er lige så sjovt at se på andre, der spiller det, som det er at spille det selv. Foto: PR

Fra 2014 til 2016 steg antallet af computerspil, der blev udviklet i Danmark, til det dobbelte. Det viser en liste over danske spiludgivelser, som netop er blevet offentliggjort i dag. Listen (med navnet ”Danske Digitale Spil”) kan findes på Dansk Filminstituts hjemmeside og er den første samlede formidling af danske spiludgivelser, som nogensinde er lavet:

»Jo mere jeg har arbejdet på listen, jo mere har jeg undret mig over, at den ikke fandtes i forvejen,« siger Simon Løvind, der er redaktør for spil og digitale medier på Det Danske Filminstitut (DFI) og initiativtager til udgivelsen, som er udarbejdet i samarbejde med Det Kgl. Bibliotek og Interactive Denmark.

»Planen er at opdatere listen, så den udkommer hvert år og vedligeholdes, og ønsket er også at tilbageføre den, så årene før 2014 kommer med,« siger han.

Udover en samlet oversigt over spillene, navnene på de firmaer, der har udviklet dem, og links til steder, hvor man kan finde mere information om de enkelte udgivelser, indledes hver årsoversigt med interviews med danske spiludviklere og et udvalg af spiltrailers.

Indholdet på listen strækker sig fra DR-udgivelser som Onkel Rejes Smadremaskinen og gratisspillet Uprise kreeret af elever på spiluddannelsen DADIU til konsolspil med millionbudgetter som IO Interactives Hitman – World of Assassination og verdenssuccesen INSIDE fra Playdead, der blandt andet har vundet fire BAFTA-priser.

Dansk computerspil bader i internationale priser

Den største overraskelse

For initiativtagerne bag listen var den største overraskelse, hvor meget spilbranchens samlede antal udgivelser er steget. Listen viser, at der i 2014 blev udgivet 66 spil, hvoraf 33 var betalingsspil og 33 gratisspil. I 2016 var det samlede antal steget til 118.

»Den slags havde vi simpelthen ikke overblikket over før. Vi vidste, at den danske spilbranche har en milliardomsætning, men omsætningsmæssigt er det nogle få store spil som Subway Surfers, Hitman og MovieStarPlanet, der hiver de store indtægter hjem. Vores nye oversigtsliste viser, at der er en stærkt voksende underskov af titler – med et stort kreativt potentiale,« siger Simon Løvind.

Han pointerer, at udgivelsen ikke blot dokumenterer en kulturproduktion, der ellers risikerer at blive glemt eller overset, men også giver det overblik, der er en forudsætning for at føre en kvalificeret diskussion om, hvad danske spil er, og hvad de kan. Er der noget særligt, der karakteriserer danske udgivelser? Har vi et andet udbud, end man ellers ser ude i verden? Og gør vi nok for at bevare dette hjørne af kulturlivet?

Ifølge Espen Aarseth, professor i spil fra IT-Universitetet i København, kan listen blive et nyttigt redskab, ikke blot for kulturforskere, journalister og bibliotekarer, men også kulturpolitisk set.

»Spil er et af de mest forsømte kulturområder i Danmark, når man ser på den støtte, branchen får, i forhold til, hvor meget spil fylder hos befolkningen. Det er en kæmpe kultursektor, som hele den opvoksende generation er optaget af. Man kan vel knapt finde et område, som har større udbredelse i form af aktive brugere, og derfor fortjener spil lige så stor støtte som andre typer kunst. Og ligesom vi har lister over de danske film og bøger, der udgives, er det en helt naturlig og fornuftig ting, at vi også nu får en liste over, hvad der faktisk produceres af spil,« siger Aarseth.

Vækst i antallet af spilvirksomheder

Hvad skete der egentlig fra 2014 til 2016, siden antallet af udgivne danske spil er vokset til næsten det dobbelte?

»Tallene passer meget godt med den konstante vækst, vi har set i antallet af spilvirksomheder,« siger Jan Neiiendam, vicedirektør i Producentforeningen og bestyrelsesformand i Interactive Denmark – en nonprofit-organisation, der hjælper danske spiludviklere med at komme ud på det internationale marked.

»Flere og flere interesserer sig for spiludvikling i takt med, at spil efterhånden er en medieform, som findes overalt. Der er masser af forældre, som lige ringer til mig og spørger, om jeg ikke kender en virksomhed, hvor deres barn kan komme i praktik i 8. klasse. Man kan godt mærke, at der kommer en ny generation nu, som har spillet på iPad, siden de var 2, og både spiller spil i og uden for skoletiden,« siger Neiiendam, og fortsætter:

»Det betyder også meget, at Spilordningen på Filminstituttet kan uddele 12 millioner kroner om året til danske udviklere. Vi har arbejdet målrettet på at styrke spilindustriens position som en samlet branche, og med Filmaftalen 2015-18, vi fik sidst, som er den politiske aftale, der sætter rammerne for kulturstøtten til film og spil, fik vi endelig den politiske accept af, at spil er et kulturmedie for alle, og derfor skal behandles på samme måde som andre kulturelle medieformer,« siger Neiiendam.

Blandt de 118 udgivne spil i 2016 har kun 6 fået støtte fra Det Danske Filminstitut.

»Der er selvfølgelig et stort potentiale, hvor flere spil kunne støttes, hvis der var flere midler,« siger Simon Løvind.

»Men det er langt fra meningen, at Spilordningen på DFI skal støtte alle. Vi støtter for at løfte kvalitetsniveauet og for at bidrage til, at vi får en større mangfoldighed af spiludtryk blandt de spil, der udgives. Udgivelsen af den nye oversigtsliste er også et vigtigt tiltag for os til at vide, hvordan vi gør det bedst,« siger han.

 

De 14 spil på listen, som er anmeldt i Jyllands-Posten:

Blades of Brim: 700 millioner fans skal hypnotiseres på ny
Tentacles! - Enter the Mind: Det farligste ved dette spil er ikke, hvad du tror
Progress to 100: Originalt spil får os til at løfte snuden fra mobilskærmen
Sofus og Månemaskinen: Rumfart mellem bog og computerspil
Axe in Face 2: Dansk verdenssucces har fået en herlig fortsættelse
Kalimba: 4 perfekte spil til sommerferien (anmeldelsen er fra da Kalimba blev udgivet som mobilspil)
Wuwu & Co.: Fabelagtig digital isvinter
Cute vs. Evil: Nyt dansk mobilspil er mest populært blandt kvinder på +40
Uprise: Spil det prisvindende danske spil Uprise helt gratis
INSIDE: Nyt dansk spil er et mareridtsagtigt mesterværk
Keyboard Sports: Mere end 100.000 spilfans fra hele verden kan få fingrene i nyt dansk spil denne uge
Zombiespillet: Tivolis nye forlystelse kan kun prøves via mobiltelefonen
Hitman: Grundige forberedelser til det perfekte mord
Selfietennis: Pragtfuld tenniskamp i virtual reality

 
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her