*

Digitalt

Snydt for hurtigt bredbånd? Det kan du gøre

TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder om hastigheden på bredbånd. Hvis det er gået ud over dig, kan du kræve kompensation

Forbrugerombudsmanden har bedt teleselskaber ændre den måde, de markedsfører deres bredbåndshastigheder på. Foto: Lars Krabbe

De tre største danske teleselskaber TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder og lovet dem hurtigere bredbånd, end kunderne reelt kunne få.

Det konkluderer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som har bedt teleselskaberne om at ændre den måde, de markedsfører deres bredbåndshastigheder.

Her kan du være blevet snydt
  • TDC lovede bredbånd med hastighedsgaranti, men det fremgik ikke klart, at det ikke var alle, som kunne opnå den garanterede hastighed.
     
  • TDC lovede også bredbånd med hastighedsgaranti kombineret med trådløst internet. Men TDC oplyste ikke, at de lovede hastigheder ikke kunne opnås, når forbrugerne brugte den trådløse forbindelse, men kun hvis de brugte kabel.
     
  • Telia tilbød 17 tv-kanaler + 20 Mbit bredbånd uden at fortælle, at bredbåndshastigheden blev nedsat, hvis forbrugeren samtidigt så fjernsyn.
     
  • Telia og Telenor har begge tilbudt bredbånd med 'op til'-hastigheder og med en trådløs router uden at fortælle, at mange kunder ikke kunne opnå de lovede hastigheder, og at de lovede hastigheder ikke kunne opnås, hvis forbrugerne brugte den trådløse router, som fulgte med.
Føler du ikke, at du har fået den bredbåndshastighed, du er blevet lovet, skal du kræve din ret ved at klage til dit selskab, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet.

- Hvis teleselskaberne ikke har leveret den lovede hastighed, skal forbrugerne selvfølgelig kompenseres på en rimelig måde i forhold til den konkrete sag. Det skal man kræve, siger Martin Salamon.

- Det vil være rimeligt, at teleselskabet kompenserer med et nedslag i prisen eller giver forbrugeren mulighed for at opsige aftalen med det samme. Hvis de ikke gør det, skal man klage videre til teleankenævnet, siger Martin Salamon.

Hos Telia og TDC skal kunderne dog ikke være nervøse for, at de ikke har fået den bredbåndshastighed, de har betalt for, hvis man spørger selskaberne selv.

- Når en kunde bestiller bredbånd hos TDC, måler vi internetlinjen fra vores fiberpunkter og centraler til hjemmet, så vi ved nøjagtig, hvad vi kan tilbyde kunden. På den måde sikrer vi, at alle kunder får præcis den internethastighed, de betaler for. Den fremgangsmåde har vi fulgt hele tiden, så kunderne kan være sikre på den forbindelse, de får, siger Camilla Sebelius, kommunikationspartner i TDC.

Hos Telia ser jurist Frederik Siegumfeldt primært kritikken fra Forbrugerombudsmanden som en kritik af selskabets markedsføring.

- Vi sælger ikke produkter til kunderne, som vi ikke kan levere. Men hvis der er kunder, som føler, vi har lovet dem noget, som de ikke har fået, vil vi selvfølgelig forsøge at finde en løsning eller give kunden lov til opsige deres abonnement, selvom de har en binding, siger Frederik Siegumfeldt.

Hvis du vil teste, om din bredbåndshastighed lever op til det dit selskab lover, kan du tjekke hastigheden ved hjælp af selskabernes egne målere eller bruge Energistyrelsens måler.

Teleankenævnet oplyser på sin hjemmeside, at man kan klage til nævnet, hvis man har klaget skriftligt til sit teleskab, og teleselskabet har svaret på klagen, eller hvis de ikke har svaret indenfor rimelig tid - typisk op til 3 måneder.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Forsiden lige nu

Kronik: Hovedfejlen ved DR er ikke en for høj licens

Ole Hyltoft, forfatter, fhv. bestyrelsesmedlem i DR
Fejlene ved DR er for meget popunderholdning, mangel på klassisk dannelse, og at medarbejderne ikke repræsenterer danskernes politiske forskellighed.
Annonce
Annonce
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her