*

Digitalt

Grundige forberedelser til det perfekte mord

Det sjette Hitman-spil fra danske IO Interactive udgives i syv afsnit som en tv-serie. Sæsonpremieren er stilfuld, storslået og morsom på sin egen elegant makabre måde.

I det nye Hitman skal Agent 47 bevæge sig ubemærket rundt blandt den globale fashionelite. Det kan sagtens betyde en tur ned ad catwalken. Fotos: Hitman

Spil
Hitman

IO Interactive / Square Enix

PS4, Xbox One, PC, 113 kr. for første afsnit, 470 kr. for hele sæsonen

Der har aldrig manglet ambitioner på Hitmans vegne fra det danske spilfirma IO Interactive. Da det første ”Hitman: Codename 47” kom på gaden i 2000, var det det første triple-A-spil fra Danmark, dvs. et computerspil udviklet med store budgetter og millionsalgsambitioner. Og selvom der siden er kommet andre danske verdenssucceser til (tænk blot på Subway Surfers, der blev det bedstsælgende mobilspil i verden i 2015) er IO Interactive stadig det eneste AAA-studie i landet.

Da det femte Hitman i rækken, Hitman Absolution, blev udgivet i 2012, lød det fra udviklerne, at Hitman skulle være større end Batman. Den kronragede lejemorder med stregkode-tatoveringen i nakken var på daværende tidspunkt allerede hoppet til det store lærred med en filmatisering fra 2007. Men det var stadig spillene, der var i centrum. Og allerede inden udgivelsen af det femte i rækken havde IO Interactive solgt 10 mio. eksemplarer af Hitman-spillene på verdensplan.

Nu er Agent 47 tilbage for sjette gang, og der er noget nyt på færde i Hitman-universet. Spillet bliver denne gang udgivet som en serie bestående af syv episoder, der udkommer med et par måneders mellemrum gennem hele 2016. Det første afsnit er blevet lanceret som en ”sæsonpremiere”, ganske som de populære tv-serier på HBO og Netflix. Sæsonpremieren består af et par træningsmissioner og den første fulde opgave, som foregår i Paris.

Hitmanspillene har altid haft en dedikeret global fanskare, og det er snedigt tænkt at lancere spillet på denne vis, hvor serieformen kan intensivere hypen om hver ny bane og udfordring, der udgives. Og det tegner godt for de syv afsnit, for der indledes med et ekstravagant brag med titlen ”Paris Showstopper”:

Agent 47's første opgave er et dobbeltsnigmord, der skal udføres i et parisisk luksuspalæ, som danner rammen om et stort opsat, eksklusivt modeshow. Målene er den russiske milliardær Viktor Novikov og hans hustru Dalia Margolis, der ejer det succesrige modehus Sanguine men i virkeligheden er bagmænd i en international spion-ring. Har man læst ”American Psycho”-forfatteren Bret Easton Ellis’ mesterværk ”Glamorama” fra 1998, vil man føle sig godt hjemme i miljøet, hvor den globale fashionelite med ansigterne rettet mod det iskolde, blåsorte modeshow i midten, i virkeligheden gemmer på en underverden af international spionage, mord og afpresning.

I skikkelse af den ikoniske, kronragede lejemorder er man, som altid, udstyret med et lille arsenal af våben samt et stort talent for at snige sig ubemærket ind på folk, pacificere dem og efterlade dem bevidstløse i skabe, kasser og skraldespande, mens man lynhurtigt ifører sig deres tøj og derefter kan rykke videre ind i omgivelserne, ubemærket.

Det menneskemyldrende luksuspalæ er fyldt med højloftede showrooms og balsale, tætpakket med rige, velklædte gæster samt fotomodeller, tjenere, sminkører, bartendere og sikkerhedsfolk - og det er selvsagt en afvekslende og underholdende forhindringsbane fyldt med rigt varierede muligheder for at få ram på sine ofre – og lige så rige muligheder for at blive afsløret.

Som altid belønnes diskretion, tålmodighed og velvalgte forklædninger, så der kan gå mange timer med at udforske den optimale og mest elegante strategi, mens man falder i ét med omgivelserne forklædt som sikkerhedsvagt, sushikok eller diskret lyttende bartender.

Skal man slå ihjel med et diskret dryp gift i vinen på tagterrassen? Et puf ud over balkonen? Et slag med en brandslukker? Eller hvad med at kvase sit offer under en faldende lysekrone? Og hvordan kan man time det, så der er færrest mulige vidner, og man dermed øger sine chancer for en diskret exit?

”Paris Showstopper” opfordrer på alle måder til at blive gennemspillet igen og igen, for omgivelserne er næsten uoverskueligt rige på rum og muligheder, og der er mange afslørende og underholdende optrin og samtaler at lytte til overalt. Desuden reagerer gæsterne og de ansatte forskelligt på én, alt efter hvilket tøj, man er iført, hvilket varierer oplevelsen yderligere.

Det er ikke altid, at omgivelserne reagerer lige intelligent. Jeg har prøvet at gå forbi en mistroisk vagt for at gemme mig i et skab lige bag ham. Efter 10 sekunder gemt bag skabslågen havde vagten åbenbart glemt, at jeg var der, og vendte ryggen til, hvorefter jeg uden problemer kunne overmande ham og overtage hans tøj. Men den slags småbrister i spillets kunstige intelligens er egentlig mere charmerende end irriterende, og jeg sætter personligt pris på hvert lille pusterum, jeg kan finde. Der er rigeligt med udfordringer og mistroiske typer i spillet generelt.

Som den lidt utålmodige spiller, jeg er, sætter jeg også pris på, at spillet hjælper en en smule på vej ved at markere, når man er snublet over en frugtbar mulighed, der, hvis man vælger at følge den, kan udvikle sig til en særligt indviklet og udspekuleret mordmetode. Det betyder, at man får muligheden for at udføre nogle spektakulære og indimellem makabert morsomme likvideringer, som ellers ville have taget mange timers tålmodig research at opdage og gennemføre. Engagerede Hitman-fans, der gerne vil udfordres så meget som muligt, kan selvfølgelig slå denne tip-funktion fra.

”Paris Showstopper” er storslået, stilfuldt og elegant – og en meget lovende start på serien. Det næste afsnit kommer til april, hvor historien fortsætter i Rom. Til maj kommer tredje afsnit, der foregår i Marrakesh. Herefter rykkes der til Thailand, USA og Japan.

Sæsonpremieren koster 113 kr., og de efterfølgende afsnit koster 75 kr. per styk. Hele sæsonen kan forudbestilles samlet for 470 kr.

Sæson-premiere-trailer:

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her