*

Bolig

5 gode råd til rabatter

Alle kneb gælder, når det handler om at sikre sig de bedste tilbud. Det gælder om at holde sig opdateret på hvor og hvornår, man kan gøre de bedste kup, mener boligindretningsekspert Louise Dorph, der giver gode råd til tilbudsjagten.

Boligindretningsekspert Louise Dorph giver gode råd til hvordan man kan gøre de bedste kup og få sig de bedste tilbud. Foto: PR

1. Gå til lagersalg

Foto: PR

Ifølge Louise Dorph er lagersalg et godt alternativ til januarudsalg, “mid season sale” og sommertilbud. Her er det dog sjældent de store butikskæder, men i højere grad de mindre mærker man kan gøre sig et kup hos.

»Det er som regel de mærker, der selv laver deres varer. Det er ofte mindre firmaer som f.eks. Anne Black og Susanne Liebe. Følg dem på de sociale medier, da de løbende holder lagersalg,« siger hun og råder til at holde sig løbende opdateret, da der ofte er rift om de gode sager.

»Paustian holder også nogle fede lagersalg, hvor man kan gøre nogle gode kup,« tilføjer Louise Dorph.

2. Tilmeld dig nyhedsbreve og følg de sociale medier

Illustration: Magasin

En god måde at skaffe sig adgang til de bedste udsalg og kundearrangementer i sine yndlingsbutikker er at tilmelde sig deres nyhedsbreve og følge dem på de sociale medier.

Kom med til et sydsvensk haveparadis

»Når du går ind på diverse brands hjemmesider, kan man altid tilmelde sig deres nyhedsbreve. Men sørg for være selektiv og gå efter det, du bedst kan lide, så du ikke ender med at drukne i tilbud,« foreslår Louise Dorph til dem, der gerne vil være først i køen til de gode tilbud.

»Er du på jagt efter design til din indretning, så følg de brands og butikker, der har de specifikke møbler og accessories, som du er på jagt efter. Det er en god idé at følge butikker som Magasin og Bahne på Instagram, da de løbende har gode tilbud og udsalg. Når man er tilbudsjæger, skal man være først, og sociale medier er en god måde at være det på,« siger hun.

3. Gør et scoop med køb af porcelæn i 2. sortering

Arkivfoto: Christian Sølbeck Klindt

Hvis man ikke har noget imod at spare penge, fordi varen ikke er helt perfekt, er outlets med 2. sortering en god kilde til designkøb, mener Louise Dorph. Især Royal Copenhagen har i Vejle og København gjort en dyd ud af at give porcelæn med små fejl et nyt liv, fortæller hun.

»Det kan jo være bittesmå fejl. Når der står mennesker bag produkterne, kommer der selvfølgelig mindre fejl, som man ofte slet ikke kan se,« siger hun.

Dansk design kæmper med stort problem, der også rammer danske forbrugere

»Det er også en sød måde at give en gave på, da man kan købe noget, der normalt er meget dyrt, til en overkommelig pris,« tilføjer hun og nævner, at 2. sortering ikke nødvendigvis behøver at være på udsalg, men også er at finde på mange lagersalg.

»Det er især godt, hvis man ikke går ind for at smide ting ud, som sagtens kan bruges. Det er der også noget god kultur i,« understreger hun.

4. Prut gerne om prisen, hvis du køber flere ting

Foto: PR

Ifølge Louise Dorph er det okay at forsøgle at slå en god handel af, når man shopper. Derfor kan man godt tillade sig at prutte om prisen, når man f.eks. køber møbler.

»Det er meget udansk, men ikke desto mindre kan man godt prutte om prisen, hvis man f.eks. køber en sofa og mangler et sofabord. Så kan man opfordre til, at der bliver slået lidt af prisen,« siger hun og påpeger, at det værste der kan ske er, at man får et nej. I bedste fald kan man spare en god sjat penge.

»Det er bare et spørgsmål om at være fræk nok. Så det kræver jo selvfølgelig, at man er lidt modig og ikke er genert i forhold til at spørge om en rabat,« siger hun og understreger, at møbelbutikker med flere forskellige mærker under samme tag er et godt sted at forsøge, da de ofte hellere vil slå lidt af prisen end risikere at glip af et potentielt mersalg.

5. Hold øje med ’pop-up-shops’ hos designbrands

Foto: PR

Ifølge Louise Dorph kan der også være gode tilbud at hente i de såkaldte ’pop-up-shops’, der – som det fremgår af navnet– kun er åbne i korte perioder, hvor de ’popper op’ forskellige steder i byen.

»Mærker, der ikke har deres egne butikker, men som laver store kollektioner, åbner nogle gange ’pop-up-shops’. Og der er derfor af og til nogle rigtig gode køb at gøre sig, hvis man holder øje med, hvornår ens favoritbrands har en midlertidig shop« fortæller Louise Dorph, som også mener, at ’pop-up-shops’ kan være en god kilde til ny inspiration for de boliginteresserede.

Fem designsager til køkkenet: Kongelig kvalitetsgaranti og design på budget

»Det er en god måde at lære noget nyt at kende på, fordi du kan få en god fornemmelse for forskellige brands’ universer,« siger hun og fremhæver det danske design- og interiørmærke ferm LIVING som et eksempel på en vellykket ’pop-up-shop’ i København for et års tid siden.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her