*

Bolig

Debatskabende design

Hvad er dansk design? Og er det stadig dansk, hvis det er designet af en tysker og produceret i Polen? Det er et af de spørgsmål, Danish Design Makers stiller med udstillingen ”Made Here” på møbelmessen i Køln, hvor 17 designere har givet deres bud på, hvordan man holder dansk design på danske hænder.

Evalou Hauge er en af de designere, der udstiller sit bud på, hvordan man kan lave et dansk design, der også er produceret i Danmark, med det digitalt printede tekstil Still Life Detached. Motivet fandt hun frem til ved at gå ud i sine forældres have og plukke en masse blomster, som hun scannede ind og lavede et mønster ud af.

»Den har fået jakke på,« siger Antonio Scaffidi og løfter stolen ned af bordet, hvor den stod til inspektion.

Danish Design Makers

Forening af danske designere, som blev stiftet i 2014 af de tre designere Thomas Albertsen, Øivind Alexander Slaatto og Antonio Scaffidi med det formål at sætte fokus på talentmassen i Danmark.

De deltog for første gang for to år siden på designmessen i Køln med udstillingen ”Please Do Touch”, hvilken blev en stor succes. Siden er udstillingen vokset, og i år er i alt 16 design med.

Danish Design Makers modtog i efteråret støtte fra Statens Kunstfond.

Se evt. mere på: www.danishdesignmakers.com

»Det skulle være en lidt maskulin stol, så jeg har fået en studerende fra designskolen, som er specialiseret i herretøj, til at sy jakken,« fortsætter han om sin stol Gentleman Chair, som i skrivende stund bliver vist frem på møbelmessen i Køln sammen med 16 andre design på udstillingen ”Made Here”.

Det er tredje gang, designernetværket Danish Design Makers sammensætter en udstilling til Køln-messen, og den er i år større end nogensinde. Temaet ”Made Here” afspejler en af de diskussioner, som fylder rigtig meget i designverdenen lige nu: Hvad er dansk design i dag, hvad skal det være i fremtiden, og hvordan skal vi forholde os til, at mange af vores ikoner ikke længere bliver lavet af danske håndværkere, men er outsourcet til polske, thailandske og andre udenlandske hænder?

Det har i alt 17 designere skabt 16 forskellige prototyper i forsøget på at svare på.

»Design er ikke en teoretisk afhandling, og det må det aldrig blive. Med prototyperne giver vi slip på vores ideer for at få et ærligt svar. Og det kan måske blive til en debat. Vi har afprøvet mange forskellige ting for at nå frem til den prototype, vi har i hænderne – det skaber forudsætningerne for en god dialog,« siger Antonio Scaffidi.

Håndværk på danske hænder

Antonio Scaffidis Gentleman Chair er hans bud på, hvordan vi skal løse udfordringen med at holde produktionen af dansk design på dansk grund, forklarer han, da Jyllands-Postens udsendte mødte ham på værkstedet i en baggård i et industrikvarter på københavnerøen Amager.

Antonio Scaffidi er en af idemændene bag Danish Design Makers og deltager i udstillingen med stolen Gentleman Chair, som er lys og let om sommeren, men om vinteren kan få jakke på og skabe hygge og varme i hjemmet. For ham er en af løsningerne på at holde produktionen i Danmark at skabe design, som folk er villige til at spare op til, og som holder i mange, mange år. Også designmæssigt.

»I Danmark er stolen et design, vi værdsætter. De stole, vi sætter os i, repræsenterer den, man er. Det er en del af den danske designkultur. På samme måde er det en stor del af den danske kultur, at man om sommeren nyder sollyset udenfor, og om vinteren hygger sig indenfor. Derfor omgiver danskerne sig også med både lette og varme ting i hjemmet,« siger Antonio Scaffidi.

Og det er netop her, stolens jakke kommer ind.

Sound lounger af Thomas E. Alken har et indbygget lydsystem og en evt. køber bestemmer selv størrelsen, polstringen og materialerne.

»På samme måde kan Gentleman Chair tage vintertøj på og knappe jakken af igen, når det bliver forår. Stolen afspejler altså den forandring, vi gennemgår,« siger Antonio Scaffidi.

Belgiske designtalenter udstiller boliglækkerierne i Danmark

»Det er også en ny måde at tænke polstring på,« supplerer tekstildesigner Evalou Hauge, som også deltager i udstillingen og har sluttet sig til selskabet.

Wedge af Petter Thörne baserer sig på en ny måde at fæste tekstil til et møbel med træstykker, så man slipper for at skulle sy og let kan ompolstre.

I stedet for at lave en dyr polstring på stolen, medfølger blot en stofjakke, man kan knappe på. Og skifte ud til en ny farve på et senere tidspunkt, hvis man har lyst til det, uden at det bliver en lige så besværlig og dyr operation, som en regulær ompolstring ville være.

De digitale muligheder

Mens Antonio Scaffidis bud er at lave et så godt håndværk med en så god historie og et langtidsholdbart design, at folk er villige til at spare op og betale det, det nu engang koster, at det så er produceret i Danmark, har Evalou Hauge valgt en anden vej.

»Vi har en lang tradition for tekstilproduktion i Danmark, især ovre på den jyske hede, men i dag er der stort set ingen produktion tilbage. Men det giver bare nogle meget langtrunkne dialoger at outsource, og det kan tage op til et år at få en ordentlig prototype leveret, så jeg tænkte: Hvad skal der til for, at vi kan holde produktionen her? Og så valgte jeg at få lavet et digitalt print på en fabrik i Ikast i stedet for at lave et dyrt silketryk,« fortæller hun.

Never the same furniture af Pernille Snedker Hansen er lavet med en gammel marmoreringsteknik, så møblerne aldrig er ens.

Det smarte ved det digitale tryk er, at man ganske let kan lave mange forskellige mønstre og farver, og at det ikke koster en masse arbejdstid.

»For mig handlede det om at undersøge de digitale muligheder. Hvis der ikke er råd til, at menneskehænder i Danmark væver og trykker tekstilerne, hvad kan vi så gøre med maskinerne?«

Hun har dog ikke helt droppet det klassiske håndværk, begået af menneskehænder. Hun tager nemlig to tekstiler med til Køln; det farverige, dansk-printede og så ét i sort-hvid, som er vævet i Sverige.

Outsourcingens konsekvenser

Der er mange gode grunde til, at produktionen af dansk design rykker til andre, billigere himmelstrøg. Men både Antonio Scaffidi og Evalou Hauge påpeger, at det bare er vigtigt at være opmærksom på, hvilke konsekvenser det har. Og at stille sig selv spørgsmålet, om det udvander dansk design og dansk designkultur. For er det stadig dansk design, hvis det hverken er designet af en dansker eller produceret i Danmark?

Nej, mener Antonio Scaffidi. Så er det blot et dansk brand, der handler med design. Og det er der i sig selv ikke noget galt med. Men det har sine konsekvenser, mener han.

Levende legender Dansk designs grand old men har skabt deres næstsidste stol

»Danmark er kendt for sit design, men også for teknologier og produktion. Men lønniveauet er blevet så højt, at mange vælger at outsource produktionen,« siger han og fortsætter:

Antonio Scaffidi er oprindeligt fra Tyskland og har italienske rødder, men er uddannet fra designskolen i København og har også base i den danske hovedstad.
»Der er bare ikke noget at vinde ved at tage den viden, der følger med produktionen, ud af Danmark. Jeg er ked af at se den faglighed og de ressourcer forsvinde. Og ikke mindst den innovation, der følger med. For innovation opstår primært, når man kender sit materiale rigtig godt. Man prøver sig frem, noget går måske galt, og ved en tilfældighed falder man over en innovation. Når produktionen outsources, så gør produktudviklingen og dermed innovationen det også.«

Fremtidens danske design

Det handler altså for Antonio Scaffidi om at sørge for, at vi forbliver innovative her i landet. Det er en del af den danske designkultur. Men hvorfor er det så vigtigt at bevare den danske designkultur? Kunne det ikke være sådan, at vi i fremtiden i højere grad har en fælles, global designkultur, hvor man ikke kan sige, at den danske skiller sig særligt ud i forhold til andre? SomDanish Design Makers’ skriver på deres hjemmeside:

»Hvordan defineres kilden til fremtidens designkultur, og vil der i det hele taget synes en enkelt designkultur, som skiller sig ud?«

»Ja, det kan vi endnu ikke sige, vi har fundet et svar på,« siger Antonio Scaffidi og sender et stort, lidt forlegent smil i retning af Evalou Hauge, som straks griber bolden.

Evalou Hauge er tekstildesigner og har blandt andet arbejdet for Le Klint og skabt tekstiler til Københavns Rådhus.
»Men der er ingen tvivl om, at vi har en stærk og stolt designkultur i Danmark, som skiller sig ud. Hvis man går en tur ind på Designmuseum Danmark, er de fleste af stolene der 50 år gamle. Så vi skal også gerne have nogle nye i den samling. Det er en vuggegave, vi har fået med os, og i stedet for at se det som noget, der begrænser eller er sådan lidt ”øv”, så skal vi arbejde med, hvordan vi kan lave noget ny,« siger hun.

Antonio Scaffidi nikker heftigt og fortsætter:

»Vi skal kigge fremad, men vi skal ikke glemme vores historie. Et land som Japan har for eksempel været rigtig gode til netop det. De værner om deres designhåndværk og traditionerne og er også villige til at betale for det, samtidig med at det er et supermoderne samfund.«

Sådan får du stilen

Han og de andre designere har altså ikke et endegyldigt svar på, hvad fremtiden er for dansk design. Men de håber på at kunne starte en debat og i hvert fald sørge for, at vi ikke kaster vores vuggegave, den danske designarv, ud med badevandet, så at sige.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Annonce
Bolig lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Bolig
Nye typer mursten giver typehuset et unikt udseende
Moderne huskøbere vil sætte deres personlige præg på boligens udtryk. Teglværkerne har de seneste år udviklet mursten i 200 forskellige farver, så der er noget at vælge imellem. 
Se flere
Aarhus jagter titlen som frivillighovedstad
Året efter kulturbyåret skal Aarhus være europæisk frivillighovedstad. Ansøgningen bliver støttet af flere foreninger og social- og indenrigsministeren. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her