*

Bolig

Legehus på retro-måden

Kreative Louise Trillingsgaard har forvandlet en campingvogn fra 1969 til et gennemført retro-legehus til sine to døtre.

Ingen kan være i tvivl om, at Louise Trillingsgaard har et hjerte, der banker for retro-ting. På en uge har hun forvandlet campingvognen med sine fund fra loppemarkeder og DBA.

Blå bog
  • Louise Trillingsgaard (f. 1980) er bedst kendt under navnet Frk. Trillingsgaard, når hun blogger om kreative gør det selv-projekter med genbrugsfund. Det gør hun bl.a. på dba.dk.
  • I kraft af sin erfaring som genbrugsentusiast har hun skrevet håndbogen ”Retroguld”. Hun er også at finde på markeder, bl.a. til retroguld-marked på Godsbanen i Aarhus til efteråret.
  • Hun laver grafisk arbejde i firmaet Indicode.
  • Bor i Kolding med sin mand, der er i modebranchen, og de to døtre på fire og halvandet år.

»Sådan en gammel campingvogn kan da blive et fantastisk legehus. 3.000 kr. har den her kostet, og det er vel egentlig ikke meget mere end prisen for et helt nyt legehus i for eksempel Bauhaus?« spørger Louise Trillingsgaard.

Vi er på besøg hos en passioneret retro-pige og mor til to døtre på henholdsvis fire og halvandet år.

Det ses allerede i indkørslen – her står en campingvogn model 7692 Tabbert fra 1969 linet op. Den er pyntet med pastelfarvede prikker og flankeret af mini-klapstole med farverige dyremotiver, havenisser og et bord formet som en kæmpe rød fluesvamp.

Gennemført kitsch

På en uge har hun forvandlet sit genbrugsfund til retro-legehus til ungerne.

I det hele taget alt, hvad der minder om 1970’erne – og gennemført kitsch.
Et kig igennem campingvognen.
Louise Trillingsgaard har brugt kalkmaling fra Anni Sloan til at peppe de brune træskuffer op med pastelfarver. »Det er rigtig godt at arbejde med, fordi man ikke skal gøre noget forarbejde med at slibe træet. Man kan male direkte på laminat. Og jeg er typen, der bare skal i gang og se resultater,« siger hun.

Gode råd ved køb af brugt campingvogn

Til feriebrug:

  • Tjek, om bilen er stor nok til at trække den – ikke kun efter danske, men også europæiske krav.
  • Sørg for at pakke den ordentligt og fordel vægten, så den ikke tipper, og bilen bruger for meget brændstof.

Til fristed:

  • Kig efter de ældre modeller.
  • I sensommeren er der flest til salg.
  • Tjek, at vognen ikke har fugt, og sørg for at indhente tilbud på fragt inden køb.
  • Tag en snak med de tidligere ejere.
  • Det er hyggeligt at kende vognens historie.

Kilde: DBA

Et kig indenfor i familiens brune murstenshus viser, at alt inventar er ligesådan - støvet op, som det er, på loppemarkeder og DBA gennem de seneste ti år. Det er tydeligt, at Louise Trillingsgaard har en svaghed for hjorte-figurer, havenisser, tungt og farverigt stentøj fra Tyskland, flowerpower-tekstiler, bamser i fløjl og filt. Ja, i det hele taget alt, hvad der minder om 1970’erne – og er gennemført kitsch.

»Faktisk går jeg hver aften på nettet og tjekker, om der er kommet nye ting til salg i retro-kategorien på DBA,« siger Louise Trillingsgaard, der tager imod med kaffebord på storblomstret dug i campingvognen.

Et stykke tid havde hun rumsteret med tanken om at få sådan en vogn – men det var svært at få overtalt manden til at hjemtage så stort et loppefund. I hvert fald indtil den dag, hun blev kontaktet af DBA. Hos DBA er Louise Trillingsgaard – i kraft af sin aktivitet på sitet – blevet tilknyttet som blogger for at inspirere andre genbrugskøbere til at få mest muligt ud af deres fund. De spurgte, om hun ikke ville forvandle en gammel campingvogn og blogge om det.

»Samme aften havde jeg fundet den helt rigtige på nettet,« siger Louise Trillingsgaard og griner.

Et korsstingsbroderi fundet på loppemarked er også blevet til en selvsyet pude.
Campingvognen er et populært legehus for Louise Trillingsgaards børn. Her det datteren Mejse på fire år og familiens kat, der tumler.
Køkkenskabene er malet i retrofarver med kalkmaling.

Om genbrug
  • Camping-trend på vej. »Vi kan se, at folk søger tilbage til – og bevidst dyrker – det her stille og rolige retro-liv. Camping som tendens er ved at blive smart igen,« siger Sofie Lund, der er pr- og kommunikationschef for DBA.
  • Fra maj sidste år til maj i år har DBA oplevet en stigning i antallet af camping-annoncer på 22 pct. Da næsten ni ud af ti ting til salg på DBA bliver solgt, tyder det på et markant øget salg. Kigger man på en top 1.000 over de mest søgte ord, ligger ”campingvogn” på 40. pladsen. Lige nu er der ca. 5.700 campingvogne til salg på dba.dk – priserne varierer fra 3.000 til 300.000 kr.

»Det er et kup af en vogn. Den er velholdt. Formen er så sød. Det er en lille tidslomme,« smiler hun, der selv passer godt ind i stilen i en polkaprikket vintage-kjole, for hun er bare til retro hele vejen igennem.

Flowerpower og en gammel kæphest

Hun har nydt at sætte sit eget farvestrålende præg på vognen. Givet den pastelfarvede stickers på ydersiden. Malet lågerne i tilsvarende pastelfarver. Syet gardiner i flowerpower-mønster i stedet for de oprindelige med brune striber. Pyntet op med alskens nips – som nu porcelænsisbjørnen, made in Czechoslovakia, der gør det ud for slikskål, og en gammel kæphest i fløjl, hun har fundet på loppemarked.

»Jeg faldt for kæphesten, fordi den var så grim. Noget kan blive så grimt, at det er fantastisk. Ej, det kan du da ikke købe, det er for sørgeligt, siger mine veninder. Men når de så ser det i mit hjem, bliver de positivt overraskede og kan bedre forstå mig,« siger Louise Trillingsgaard, der også kun har forskellige glas og tallerkner.

»Jeg kan bare godt lide det skæve,« siger hun og fortsætter:

»Jeg kan godt lide at have et miks af mange forskellige ting. Det er meget hyggeligere at dække op med,« siger hun og slår ud armene, hvor alle neglene også har forskellige pastel-nuancer med et lag glimmer.

Med pastelfarvede stickers fra Wall Dressed up har Louise Trillingsgaard gjort campingvognen boblende glad at se på udefra. Klistermærkerne her er fra www.etsy.com/shop. De er dog ikke tænkt til udendørs brug, så firmaet har anbefalet Louise Trillingsgaard at spraymale dem med klar lak. Stickers, der tåler vind og vejr, kan man evt. finde på www.myowncar.eu eller www.dotupyourcar.com
Sådan så campingvognen ud, før Frk. Trillingsgaard fik fingre i den.

Danskernes genbrugsvaner
  • 48 pct. af danskerne har sat noget til salg inden for de sidste tre måneder. I Nordjylland og Sønderjylland er det dog over 55 pct. 29 pct. af danskerne overvejer ofte eller altid at købe brugt, når de mangler noget.
  • Langt de fleste sælger deres ting videre, fordi de er for gode til at smide ud, og fordi de får ryddet op og endda kan tjene penge på det.
  • Når man spørger folk til, hvorfor de køber brugt, svarer over 60 pct., at det er for at spare penge. Men der er også 22 pct., der begrunder second hand-køb med, at man får noget unikt med en historie.
  • 15 pct. af genbrugsshoppere ændrer de ting, de køber, og bruger dem i en ny sammenhæng. I gennemsnit har hver danske husstand 161 ting liggende i gemmerne, som de ikke længere bruger.

Kilde: Undersøgelse lavet af You Gov Zapera for DBA

Udover alle retro-sagerne er hylderne i vognen fyldt med bl.a. spil, perleplader og bøger, som ”De Bedste Historier” med Rasmus Klump og ”Barbies Godnathistorier”.

Og på kort tid er vognen blevet et skattet sted for Louise Trillingsgaards døtre: Mejse på fire år og Villa My på halvandet år. Vognen kan heller ikke køre mere, så legehus er, hvad campingvognen bliver.

»Ungerne elsker at være her, når de kommer hjem om eftermiddagen. Det er bare så hyggeligt. Vi har også spist herude en aften. Og jeg tænker, den kunne være fantastisk som gæstehus,« slutter hun.

Praktisk:

Udgifter:

Campingvogn 3.000 kr.

Ting og materialer: ca. 3.000 kr.

De tidligere ejere:

Aase Pedersen (75 år) og Henning Pedersen (77 år), Åbyhøj ved Aarhus.

Campingvognen: Det er en Tabbert model 7692 fra 1969. Solgt for 3.000 kr. på Den Blå Avis.

Danskerne elsker genbrug
  • Hos DBA er de ikke i tvivl, om at danskerne genbruger mere og mere – det kan de se på antallet af annoncer, fortæller pr- og kommunikationschef Sofie Folden Lund fra DBA, der er Danmarks største handelsplads med 1,7 millioner unikke brugere om måneden.
  • »Vi kan se en vækst i vores eget site, som er ret kraftig,« fortæller hun.
  • Sofie Folden Lund henviser til, at der tilbage i 2008 konstant var ca. en million annoncer på sitet – i dag ligger det tal hele tiden på 1,6 til 1,8 millioner annoncer.
  • Det er især kategorier som boliginteriør, udstyr til børn og tøj, der boomer. Fra sidste år til nu er der kommer 25-40 pct. flere annoncer i de kategorier.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her