*

Luksusbiler

Åndeløst skøn åben Ferrari med klassisk italiensk efternavn

Den åbne Ferrari Portofino afløser California T, som den slår på muskelfronten.

Taget på Portofino kan lukkes af med en hardtop, hvis vejret ikke arter sig. En ny deflektor giver mindre vindstøj end i forgængeren. Foto: Ferrari

Rødderne bliver mere italienske i den nye åbne Ferrari Portofino, som afløser California T.

Betegnelsen stammer nemlig fra den lille, charmerende havne- og turistby af samme navn syd for Genova. Ellers er de klassiske Ferrari-dyder i behold i Portofino, som ikke alene er billedskøn, men også byder på masser af motorkraft og højteknologi.

Ferrari Portofino

- afløser Ferrari California T fra 2008.

Motor: 3,9 liters V8-motor
Ydelse: 600 hk
Moment: 760 Nm/3.000-5.250 omdr.
0-100 km/t.: 3,5 sek.
Topfart: Over 320 km/t.
Forbrug: 9,5 km/l

Modellen, som matcher forgængeren fra 2008 i størrelse, har fået opgraderet V8-turbomotoren på 3,9 liter, som nu yder 600 hk, hvilket er 40 hk mere end forgængeren. Topfarten er over 320 km/t., mens 0-100 km/t. klares på 3,5 sek., hvilket dog er akademiske 0,2 sek. langsommere end California T.

Bedre køreegenskaber

Den vævre 2+2-cabriolet med centermotor og en hardtop har fået et langt mere stift, vridningsstabilt og lettere karosseri, hvilket taler for endnu skarpere køreegenskaber. De hjælpes på vej med et ny elektronisk bagdifferentiale, som er hentet fra Formel 1-sporten, samt en undervogn med magnetisk styret affjedring.

På motorfronten har ingeniørerne i Maranello skruet op for styringen af indsugning og indsprøjtning, så der er ekstremt lidt turbotøven og omgående acceleration, og hvor det såkaldte ”Variable Boost Management”-system sørger for, at der er det maksimale moment i hvert gear, lyder det. Men også udstødningen og soundtracket fra denne har fået et pift i Portofino, som bliver ny indstigningsmodel hos Ferrari.

Linjerne er gennemført elegante på den nye Ferrari Portofino, hvor V8-motoren yder 600 hk. Foto: Ferrari

Det er ligeledes en bil, som du skal kunne bruge til hverdag, ja, det kan man efterhånden med alle Ferrarier.

På komfortsiden kan modellen nu byde på forsæder, der kan indstilles i hele 18 retninger, bagsædet er gjort meget tyndt og giver på den måde mere plads agterude i det minimale bagsæde, mens en ny deflektor giver mindre vindstøj.

Ny farve

For at understrege den diskrete fornyelse, kan modellen fås i en ny unik Ferrari-rød farve, der selvfølgelig er døbt Portofino red.

Den nye model kan officielt besigtiges på det kommende IAA-motorshow i Frankfurt. Danske priser er endnu ikke meldt ud, men California T starter fra 3,7 mio. kr. Men priserne kan falde markant, hvis forslaget om lavere bilafgifter bliver vedtaget.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Vores lærere fortjener den bedste uddannelse
Fremtidens læreruddannelse skal være forskningsbaseret og praksisnær. Og den bør udvikles i tæt samarbejde mellem professionshøjskolerne og universiteterne. Institutionskamp bør afløses af ambitionskamp. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her