*

Luksusbiler

Elektriske kultbiler fra Østrig

Eldrevet version af Le Mans raceren Porsche 910.

Den genfødte Porsche 910 får en elmotor på 483 hk, mens rækkevidden er 300 km. Foto: Kreisel Electric

Hvorfor genopfinde den dybe tallerken, når der er masser af smukt design og gennemprøvet teknologi til rådighed?

Det er ikke billigt at blive unikt og lydløst kørende, for prisen starter fra omkring 7,5 mio. kr. uden danske afgifter.

Det er filosofien bag det østrigske firma Kreisel Electric, som netop har genskabt den klassiske Porsche 910 Le Mans-racer fra 1967 som sportslig elbil, der må køre på offentlig vej. Firmaet er langt fremme på den elektriske front og lancerer det gule, strømlinede lyn kaldet Kreisel Evex 910e med en elmotor på 483 hk og et moment på 770 Nm, der klarer 0-100 km/t. på 2,5 sek. og har en topfart på 300 km/t.

Den teoretiske rækkevidde er fornuftige 350 km, og optankningen klares med en hurtiglader, som kan kapere op til 100 kW. Et opladet batteri kan også bruges som strømbank og aflevere elektricitet igen om nødvendigt. Det er dog ikke billigt at blive unikt og lydløst kørende, for prisen starter fra omkring 7,5 mio. kr. uden danske afgifter.

Den originale Porsche 910 blev kun bygget i 35 eksemplarer, indtil karrosseribyggeren Evex i en periode begyndte at lave en ny version.

Den produktion har ligget i dvale i mange år, indtil Kreisel Electric nu tager den op igen med elmotor. Det sker med en forstærket karosseriramme i den 1.100 kg tunge bil, hvor Kreisel har udviklet et totrins racer-automatgear specielt til elbiler, som er med til at sikre den hurtige acceleration.

Alsidig virksomhed

Kreisel Electric spreder sig over en bred vifte med at optimere alt omkring eldrift. Således viste firmaet i efteråret en elektrisk VW Golf, der med en rækkevidde på op til 450 km ligger 150 km over den nuværende Golf-e.

Bentley har udviklet elbil med ”hjertestopagtig”-acceleration og trådløs opladning

Firmaet er grundlagt i 2014 i østrigske Freistadt af de tre brødre Johann, Markus og Philipp Kreisel. Deres første projekter var eludgaver af Audi A2 og Porsche 911. Virksomheden arbejder intensivt med udvikling af elbilprojekter sammen med de store bilfabrikker og er i øjeblikket ved at opføre en stor batterifabrik i Østrig.

Ud over Kreisel Evex 910e og en elektrisk Mercedes Geländewagen har firmaet også udviklet elektriske udgaver af VW Transporter, Skoda Yeti 4x4, VW Caddy, BMW 3-serie samt lavet en elektrisk gocart.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
En afstikker værd: Det italienske fata morgana-slot midt i Kanalen
Premiere-aktuelle Victoria & Abdul kaster lys over dronningens senere år, og mange af scenerne er filmet på og omkring slottet, hvor det meste står som på Victorias dødsdag. Vi var på besøg. 
Se flere
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her