*

Luksusbiler

Gensyn med Nissans brutale gaderæser

Nissan GT-R er noget af det tætteste, man kommer på ægte ræs på almindelige veje. Bilen er et hit på markeder, der efterspørger biler til weekendræs.

Pas på her kommer den japanske raket. En Nissan GT-R har 570 hestekræfter og takket være 4x4 og en lynhurtig gearkasse rammer den 100 km/t på 2,8 sek. Foto: Nissan

STOCKHOLM — Den sælges ikke i Danmark. Den ligner noget, der er løgn, med kæmpemæssig spoiler og et interiør, der virker, som om det er klasket sammen med en feltspade.

Men den er sindssygt hurtig og kan hamres rundt på banen i dagevis og vel at mærke holde til det.

Velkommen om bord i 2017-udgaven af Nissan GT-R – det japanske teknoorgie.

Som sædvanlig har Nissan proppet alt det bedste, de har på hylderne, ned i GT-R. Firehjulstræk, firehjulsstyring, dobbelt turboladning, racerbanebremser og en sekscylindret motor, der yder op mod 600 hestekræfter.

Alt sammen pakket ind i et kantet, brutalt design, der kan give selv Mike Tyson nervøse trækninger.

Ekstremt hurtig

Den slags biler kræver en bane, men i stedet for har Nissan inviteret os til den øvelse der hedder … kør en ekstremt hurtig bil i Sverige, hvor Kling og Klang ligger på lur bag hver tredje blåbærbusk!

Men vi journalister er jo så flinke, så vi stiller op og tager banditten rundt på lækre veje med åbne sving, og hvor man med GT-R let kommer over det tilladte på under 2 sekunder.

Interiøret er stramt og funktionelt. Bilen er designet til ræs, men har fået mere støjdæmpning, så den bedre kan bruges til hverdag. Foto: Nissan

En GT-R rammer nemlig 100 km/t. på 2,8 sek. ledsaget af et vræl fra motoren, der er på 3,8-liter. Den håndbygges i Japan af en af de fem motortroldmænd, der har tilladelse til at bygge hos Nissan.

Oprindeligt blev GT-R lanceret i Europa i 2010 og er siden blevet opdateret et par gange, og i Sverige sælger man en håndfuld hvert år.

Interiøret er stramt og funktionelt. Bilen er designet til ræs, men har fået mere støjdæmpning, så den bedre kan bruges til hverdag. Foto: Nissan

Trackday

Køberne er typisk kunder, der har andre eksotiske biler på traileren og så hvert år kører trackdays med vennerne sydpå, når vinteren rammer det kolde nord. GT-R stiller i 2017-udgave op mod Porsche 911 turbo & Co. med ny front og en gang støjdæmpning, der skulle betyde, at man bedre kan bruge bilen til hverdag.

Det er den slags salgsgas, der mest kan bruges internt i Nissans velsmurte pr-maskine, for på almindelig svensk asfalt og med lovlydige 110 km/t. skal man hæve stemmen for at konversere passageren i sædet ved siden af.

De karakteristiske baglygter gør det let at kende en Nissan GT-R bagfra. Foto: Nissan

Kultbil

I øvrigt har det ingen som helst betydning, for kunderne til GT-R køber bilen, fordi de elsker det fandenivoldske design, der ikke lefler for modeluner.

En GT-R er et frådende monster, og det ligner den også, selv med en ny front, der får den til at se lidt mindre barsk ud og endnu bredere og lavere.

Biler i klassen med GT-R sælges i små antal i Europa, men siden introduktionen er der trods alt solgt 30.000 biler.

De fleste kunder har andre biler i garagen og bruger mest GT-R til kørsel på baner. Foto: Nissan
I bilkredse er køretøjet for længst blevet kult: Hvad enten de spiller Playstation, har overværet streetrace eller følger med i japansk motorsport ved de, at en GT-R kører fra stort set hvad som helst.

Faktisk vandt bilen samtlige løb i den japanske Touring Car-serie, straks den indtog racerbanerne i 1989.

De første mange år blev GT-R dog kun produceret i højrestyrede udgaver til det japanske hjemmemarked og dermed også til England, hvor bilen således har de fleste fans.

Ikke til Danmark

Herhjemme har importøren ingen planer om at importere den hurtige bil. Det er ganske enkelt for dyrt i forhold til, hvor mange eksemplarer man ville kunne sælge om året.

Nissan GT-R markedsføres ikke i Danmark, men prisen ville formentlig snige sig op i nærheden af to mio. kr. inklusiv afgift. Foto: Nissan

Når man alligevel kan være heldig at se en ældre GT-R på danske veje, skyldes det, at der er importeret biler fra andre europæiske lande. På svenske plader koster bilen fra 1 mio. svenske kroner for billigste variant. Dyrest er en speciel Nismo-udgave med 600 hestekræfter, der sniger sig op i nærheden af 1,7 mio. kr.

Med danske plader på vil en standard GT-R formentlig ramme lige over 2 mio. kr.

JP var inviteret til Stockholm af Nissan

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere
Hun fandt sit kreative drive på en gård langt ude på landet
Cecilie Elisabeth Rudolph er en kreativ sjæl, som både arbejder med tekstil-, print- og materialedesign. Hun deltager netop nu i udstillingen “Our Scissors” om Fiskarssakse på Helsinki Design Museum og har et julesamarbejde med designfirmaet Stilleben. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her