*

Luksusbiler

Rå lyd i lynhurtig Audi S4

Premiere: Audi S4 er effektiv køreglæde pakket ind i diskrete detaljer. Teknikken er avanceret, og lyden mere pågående end normalt for en turbo-V6’er.

Lidt flere folder, lidt skarpere, men stadig med et ansigt, der ligner den tidligere Audi S4. På vægten har S4 tabt 75 kg i den nye version. Fotos: Audi

FRANKFURT

Lidt mere design, meget mere motor og fokus på, at det skal være en oplevelse at køre bil. Sådan er Audi S4, der er powerudgaven af business-bilen A4.

Tidligere var denne udgave af A4 med kompressor, men i den nye version har Audi brugt turbo i en nye V6’er, og effekten er dermed øget til 354 hk og et massivt moment på 500 Nm allerede fra lige under 1.400 o/min.

Audi S4 er 2,3 cm lavere, fordi undervognen er sænket, sidespejlene er i børstet stål, luftindtagene under forkofangeren og de fire udstødningsrør er ændret lidt.

I en tid, hvor eksempelvis Volvo går puritanismens vej med maksimalt fire cylindre, er det skønt med en V6’er, for godt nok er turbo effektivt til at pumpe effekten op i små motorer, men slagvolumen i cylindre slår det meste, hvis man holder af at køre bil.

Sportslig lyd

Lyden er vigtig i S4, og her bruger Audi to mekaniske ventiler til at skabe et lydunivers, der ændrer sig, alt efter hvordan du har sat bilen op.

Den turboladede motor leverer 500 Nm allerede fra under 1.400 o/min., så lige meget hvilket gear bilen er i, leverer den acceleration ved den mindste speederberøring.

Grundlæggende er der forholdsvis meget sound i S4, og det vil måske kræve lidt tilvænning, hvis man bytter fra den foregående model.

Da Audi i forrige generation af S4 skiftede fra V8’er til kompressor, gik lydniveauet lidt ned, og det var der måske nogle, der fandt for afdæmpet og kønsløst. Det er med det i baghovedet, at man skal bedømme lyden i S4, for der er faktisk meget dyb, lækker brummen i bilen, selv når du triller rundt med få omdrejninger på tælleren.

Den nye ottetrins tiptronic arbejder meget effektivt og skifter gear hurtigt, komfortabelt og spontant. Så snart kørselssituationen tillader det, skifter den til friløb, og dermed spares der brændstof. I kabinen er digital instrumentering standard.
Sportssæder er standard.

Topmodel på vej

Dermed lægger bilen også god afstand ned til en almindelig A4, der kan fås med 256 hk, og vi må derfor forvente, at topmodellen, RS4, bliver meget højtråbende og brutal, når den slippes løs om formentlig et års tid, men prisen ventes også at blive på kanten af astronomisk, for RS er altid en bil uden kompromiser med hensyn til at holde prisen nede.

Vi prøver S4 på tysk asfalt og med alt det udstyr, der kan leveres til S4. Det vil sige 19’’ hjul, adaptiv undervogn og alt i elektronik.

S-modellerne er altid udstyret med quattro firehjulstræk, og i S4 Avant er det disponeret til at sende 60 pct. af kræfterne til baghjulene og 40 pct. til forhjulene ved almindelig kørsel.
Teknikken

Audi S4 Sedan

  • Motor: 3,0-liter V6/turbo
  • Effekt: 354 hk
  • Moment: 500 Nm v. 1370 o/min.
  • 0-100 km/t.: 4,7 sek.
  • Topfart: 250 km/t.
  • Forbrug: 13,7 km/l
  • L/ B/ H): 473/184/141cm
  • Pris: Fra ca. 950.000 kr.

Med Audi Drive-Select kan alt tilpasses dine ønsker, og på 19’’ hjul er bilen selv i komfort på den hårde side, så 18’’ passer nok bedre, medmindre du ikke kan undvære det skarpe look, der følger med helt fyldte skærmkasser.

Effektivt vejgreb

Vejrguderne har dømt fugtig asfalt, og testruten byder på myriader af sving med forskellig radius krydret med enkelte proptrækkersving, hvor man ikke kan se hele vejen gennem svingkombinationen, hvilket øjeblikkeligt udløser svedige håndflader.

Alle biler har sportsdifferentiale, og S4 imponerer med masser af greb, takket være mulighed for at sende 85 pct. af kræfterne til bagakslen med mest til det yderste baghjul.

Ny Audi med rigtig mange evner: Denne model har, hvad tidligere modeller manglede: Charme

Det er værd at dvæle lidt ved bilens design, hvor det lykkes designerne med få virkemidler at få bilen til at se meget mere skarp ud end en gennemsnitlig dansk Audi A4 med mindste leasingpakke, uden at bilen bliver for sportslig med store spoilere osv. Den slags kan Audi.

Diskret fart

Bilen ser muskuløs ud, uden at den på nogen måde råber op om potentialet, og at den pisker til 100 km/t. på under fem sek. Jo, den nye S4 er den hurtigste nogensinde og et nøk hurtigere end konkurrenterne, der hedder BMW 340i og Mercedes-Benz C43 AMG. Tager du en sedan, er accelerationstiden 4,7 sek. mens den lidt tungere Avant bruger 4,9 sek.

S4 er foreløbig topmodel, og en del udstyr er derfor standard, såsom LED-matrix-lygter, og i det indre er virtuelt cockpit med brutal omdrejningstæller i midten standard, og det samme gælder ottetrins automatgear.

Priserne på S4 ventes klar inden for få uger, og som sedan kostede bilen tidligere 905.200 kr. Den nye har mere udstyr, så priserne ventes at stige lidt.

JP var inviteret til Frankfurt af Audi

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her