*

Luksusbiler

Den kinesiske Rolls-Royce

Hongqi L5 er bygget til de rige kinesere, der ikke ønsker at køre i en vestlig bil.

Designet på den store kinesiske Hongqi L5 er vel det, man kan kalde specielt. Fronten kan både minde om en Trabant og en Volvo 142. Selve bilen skulle dog være topmoderne. Foto: Hongqi

BEIJING — At besøge Kina kan være en sælsom oplevelse, og det gælder også den store biludstilling i Beijing. Her tronede den enorme Hongqi L5, fabrikeret af landets ældste bilproducent, som er kendt for sine limousiner specialbygget til parader.

Men L5 er målrettet til millionærer, der vil markedsføre sig på at køre kinesisk, og ifølge det kinesiske carnewschina.com har ejerne et helt særligt forhold til Hongqi, der er forbundet til den kinesiske historie, da man har bygget limousiner siden 1966.

Hongqi L5 fås i tre forskellige udgaver, til regeringen, paradekørsel og så denne til civile. Foto: Christian Schacht
Hongqi L5 er en del af den såkaldte L-serie. Den første var en gigantisk L9, kun bygget til parader, som debuterede i 2009. Efter den fulgte L7 i 2012 og L5. Det skorter ikke på hints om bilens oprindelse. Logoet er udformet som det røde kinesiske flag på fronten, hvor rammen er lavet af metal, mens selve flaget er af glas. De kinesiske skrifttegn på nummerpladen er med Maos håndskrift.

Verdens største bilmarked: Her er hvad kineserne drømmer om på fire hjul - det er ikke småting

Selvfølgelig er der tale om en gigantisk bil. Længden på 5,55 meter er mere end en Mercedes S-klasse i lang version, bredden er lidt over to meter, med en højde på 1,5 meter og en ekstraordinær lang akselafstand på 3,4 meter. Motoren, der er sat til at slæbe alle disse kg, er en 6,0 V12-benzinmotor med 408 hk og et moment på 550 Nm, mens automatgearet har seks trin, der skiftevis sender kræfterne til alle fire hjul. Fabrikken opgiver ikke tider for acceleration, formentlig fordi L5’eren ikke er særligt hurtig.

Inde i kabinen er der rigeligt med lir. Tag bare panelerne i rosentræ, det hvide læderindtræk og det 100 procent digitale instrumentbord med to skærme: den store på 15,3 tommer til instrumenterne og en mindre på 8 tommer til infotainment. Solsikkelogoet i ratkransen symboliserer et langt liv og masser af held. Omme i agtersalonen er der masser af plads og fjernsyn med et lydsystem fra Bose.

JP i Beijing: Dette er Kinas vildeste, dyreste og grimmeste bil

På markedet konkurrerer Hongqi L5 især med Bentley Mulsanne og Rolls-Royce Ghost, men spørgsmålet er, om bilen ikke er så unik, at den i praksis er i en klasse for sig selv.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her