*

Luksusbiler

Panamera på slankekur

Den nye Porsche Panamera er blevet slankere over hofterne og proppet med teknologi.

Forfra ligner Porsche Panamera sig selv. Men den er blevet mere elegant, og slægtsskabet med Porsche 911 er mere tydeligt. Fotos: Porsche

Mere fit og mindre fedladen. Sådan kan den nye Porsche Panamera beskrives. Den store femdørs fartlimousine, som er præsenteret i en ny generation, er nemlig strammet op på alle ledder, så den lægger sig mere op ad den ikoniske 911’er. Her er markant smallere hofter på modellen, som har fået en mere faldende taglinje, men ellers er vokset en smule på alle ledder.

Overliggeren er løftet for de sportslige køreegenskaber, som er blevet endnu skarpere og får en ny dimension med bagakselstyring, aktiv krængningsstabilisering og trekammers luftaffjedring.

Modellen byder på helt nye biturbomotorer i Panamera S, Panamara Turbo og Panamera, der er bestykket med henholdsvis en V6’er på 440 hk, en V8’er på 550 hk og en diesel V8’er med 422 hk. De har alle ottetrins PDK- dobbeltkoblings-automatgearkasse og firehjulstræk.

Den tidligere Panameras noget kluntede bagende er blevet langt mere harmonisk i den nye generation.

Turbo-topmodellen ligger 30 hk og 70 Nm over forgængeren, så den lander på 770 Nm. Den klarer 0-100 km/t. på 3,8 sekunder, som kan presses ned på 3,6 af slagsen med den specielle Sport Chrono-pakke, mens topfarten er politisk ukorrekte 306 km/t.

Det nye flagskib har en lang række sikkerhedssystemer, som viser, hvad vi kan vente i de kommende år.

Det gælder bl.a. et infrarødt kamera, som er standardudstyr, der registrerer personer eller større dyr og markerer dem med farve i cockpittet, mens nye LED-forlygter, som er ekstraudstyr, markerer personer, der befinder sig uden for nærlysets rækkevidde, med et kort lysglimt. Det giver føreren mulighed for at reagere tidligere ved nattekørsel.

Kortet hjælper

En anden nyhed er Innodrive og den elektroniske co-pilot, hvor kamera, radar og navigationsdata hjælper føreren til at køre mere sparsommeligt, men samtidig kan sætte undervognen bedre op ved sportslig kørsel.

Designere og teknikere har også gentænkt den tidligere kabine, hvor det vrimlede med kontakter, så der nu er berøringsfølsomme paneler og displays. Den nye Porsche Panamera lander herhjemme til november. Priserne starter fra 2,2 mio. kr.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her