*

Biler

Flere får bilen pakket ind

Foliering: Metallic, matsort eller pink? Flere pakker bilen ind i folie for at få den til at skille sig ud fra mængden. Samtidig beskytter de lakken.

Flere bilejere vælger at få deres vogn pakket ind i folie, så den adskiller sig mere fra de øvrige biler på vejene. Jo større areal af folie, man arbejder med, desto pænere og dyrere er resultatet. Fotos: Jens Høy

Ingen vil ligne naboen, og det gælder også, når det handler om farven på vores bil. Det betyder en stigning i antallet af biler, der bliver pakket ind i folie. Tidligere var det mest ekstremt sportslige biler, der fik en gang mat sort folie, men nu mærker leverandørerne, at ganske almindelige kunder vil have pakket mere almindelig biler ind i forskellige farver.

Matte lakker er ikke så populære længere, så nu skal der lidt metal i, også, siger afdelingsleder Anders Sørensen RTT, København, der oplever stor interesse.

Det sker samtidig med, at teknikken og mulighederne for såkaldt foliering af biler bliver mere og mere avanceret.

»Tidligere solgte vi stort set kun mat foliering til private kunder. Det har toppet, og nu mærker vi, at matte lakker med lidt metallic i er på vej frem,« forklarer afdelingsleder Anders Sørensen RTT, København.

Virksomheden har specialiseret sig i at pakke taxa’er ind, men leverer også hvert år et stigende antal biler til private.

Forskellen mellem en indpakket taxa og en privat bil handler først og fremmest om kvaliteten af folien og den tid, der er til rådighed.

For vognmanden gælder det om, at hyrevognen bliver pakket hurtigt ind i en billig folie, mens holdbarhed og kvalitet er nøglen til en privat indpakning.

Pimp din mikrobil

»Ved en privat indpakning benytter man større stykker folie, og derfor er der mindre samlinger. Desuden er folien bukket pænt om ved samlingerne i dørene, og generelt afmonteres lygter, dørhåndtag og pyntelister, så man kan komme om bagved med folien, så det næsten fuldkommen ligner en lakering,« forklarer Anders Sørensen.

En foliering tager typisk to hele arbejdsdage, og grundlaget for et flot resultat er, at bilen er fuldstændig ren og tør, samt at temperaturen på værkstedet er konstant.

Beskytter lakken

Priserne på folie svinger meget, og de største leverandører sender løbende en strøm af nye produkter i handlen. De mest avancerede plastfolier er de matte med metallic-nuancer og seneste udvikling er krom-folier, der får din bil til at ligne noget fra en fremtidsfilm.

Mini Countryman med en grøn folie.

Hos RTT oplever man også kunder, der bevidst vælger en farve til deres bil, som de ved, holder prisen, når den skal sælges brugt. Typisk vælger kunden en standardlakering, der ikke koster ekstra hos bilforhandleren, og i stedet for en metallak til knap 20.000 kr. bruger de penge på en flot foliering. Når bilen så skal sælges, afmonteres folien og standardlakken på bilen står som ny, hvilket ofte kan være en fordel i salgsøjeblikket. De billigste folieringerpå markedet koster fra omkring 9.000 kr.

Hos FDM oplever man branchen som meget omhyggelig og har blot omkring en håndfuld henvendelser hvert år, der drejer sig om foliering.

Forbrugerorganisationens vurdering af branchen er, at langt de fleste udfører et professionelt stykke arbejde, og at foliering derfor er en slidstærk omend kostbar måde at beskytte lakken på.

Det vigtigste omkring foliering er, at lakken skal være dampet ordentlig af, inden folien lægges på. Ellers risikerer man, at folien tager lakken med af, når man fjerner den igen.

En BMW X6 på gule plader i en klassisk matsort folie.

»Det er sjældent, vi oplever, at lakken følger med af, når folien fjernes, men det kan ske, hvis arbejdet er udført dårligt og med en meget billig type af folie,« siger Fikret Filikci, jurist hos FDM .

En anden usynlig omkostning ved foliering kan være direkte skæreskader, der opstår, når folien skæres og man fejlagtigt også skærer i lakken.

»Det vil først kunne ses, når folien pilles af og vil fremstå som ridser i lakken på en ellers flot lak, der har været beskyttet af folieringen,« siger han.

Giv bilen en tatovering, øjenvipper eller smykker

Aftagning koster også

Indpakning

Eksempler på priser

RTT, Herlev:

  • VW Polo indpakket i en mat metallic folie: 13.995 kr. inkl. moms.
  • Audi A4 indpakket i en mat metallic folie: 14.995 kr. inkl. moms.
  • Porsche 911 indpakket i en mat metallic folie: 18.495 kr. inkl. moms.
  • Prisen er inklusive afmontering af dørhåndtag og diverse pyntelister samt lygter.
  • Folie af høj kvalitet af mærkerne, 3M, Avery eller Arlon

Vangsgaard, Måløv:

  • VW Polo indpakket i en mat folie: 8.200,00 kr. inkl. moms.
  • Audi A4 indpakket i en mat folie: 11.500,00 kr. inkl. moms.
  • Porsche 911 indpakket i en mat folie: 11.500,00 kr. inkl. moms.

Med i prisen for foliering skal lægges, at en afmontering af folien også skal ske på et værksted og typisk løber op i omkring 1.500 kr., idet folien skal varmes op, før den forsigtigt trækkes af.

Langt den overvejende del af foliering til private sker ud fra et ønske om at individualisere bilen.

» Det er ønsket om en helt unik bil, der driver kunderne ind i vores butik. At lakken så også bliver beskyttet og fremstår som ny, når folien pilles af er blot en bonus, men ikke hovedårsagen til at bilen pakkes ind,« siger Anders Sørensen RTT.

De fleste værksteder udsteder en eller anden form for garanti for, at folien ikke falder af. Garantien afhænger ofte af den valgte folie, og i det hele taget benytter værkstederne mange ord på at skrive, hvad der ikke er dækket af en garanti. Præcis som en lak, vil indpakningen falme og ændre udtryk, ligesom folien får ridser. Men husk, at folie er et blødt materiale. Det tåler vask og højtryksrens, men en taske, der skrabes hen langs siden, kan medføre skader. Sker det, så skal hele folien på døren eller skærmen skiftes. Er der også en bule, skal den rettes ud og grundmales/lakeres. Herefter skal der typisk gå en måned, før der kan lægges folie på. Det skyldes, at lakken afgiver stoffer, som ikke arbejder sammen med folien.

Hemmeligheden bag enhver flot indpakning er, at bilen er vasket og fri for fugt i alle samlinger. Desuden spiller temperaturen ind for det færdige resultat.

Påføres ved 700 grader

Efter folie er påført, skal materialet varmes op til omkring 90 grader. Det sker med en varmepistol, der når en temperatur på 600-700 grader. Folie findes i en mængde forskellige kvaliteter, og priserne svinger i takt med kvaliteten. De største leverandører er 3M, Arlon og Avery.

Grønne bilfarver er på vej ind

Tidligere var det stort set kun matte sorte folier, der blev pakket rundt om bilerne, men den tendens har toppet. Lige nu er det mere hot med metalliske matte lakker. De giver lidt mere farvespil til bilen.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Biler lige nu
25.04

Test: Ny Volvo er forklædt offroader

Volvo XC90 er den ægte store SUV. I praksis er bilen dog næsten for stor til europæiske forhold, så her er den nye V90 Cross Country et oplagt alternativ.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her